Pomysł na zastawioną Marymoncką
20 lutego 2013
Kilka tygodni temu pisaliśmy o braku miejsc parkingowych przy Marymonckiej. Jeden z naszych czytelników ma pomysł na to, jak go rozwiązać.
- Co więcej, obecna geometria drogi narusza §61 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, który wymaga takiej samej liczby pasów ruchu na wprost, przed i za skrzyżowaniem - pisze czytelnik. - Dlaczego więc od lat toleruje się stan niezgodny z prawem? - pyta.
Marcin Jackowski twierdzi, że ponad rok temu na zlecenie ZDM powstał projekt modernizacji sygnalizacji na skrzyżowaniu Marymonckiej i al. Zjednoczenia. Niestety, zakres tego projektu nie objął niczego poza sygnalizacją na tym jednym skrzyżowaniu. - Likwidacja trzeciego pasa poprawiłaby też bezpieczeństwo pieszych, skracając czas przejścia przez jezdnię. Na pewno nie da się zapewnić na całej długości zarówno miejsc do swobodnego całodobowego parkowania, jak i możliwości dostaw do każdego lokalu handlowego o każdej porze. Pieszym i rowerzystom też się coś należy i oni też robią zakupy i korzystają z usług. Z pewnością jednak można zagospodarować tę stronę Marymonckiej lepiej (bezpieczniej i efektywniej) niż ma to miejsce dzisiaj. Dziwi mnie, że rzecznik urzędu zamiast dostrzec te konstruktywne możliwości i wyjść z inicjatywą publicznej dyskusji na ich temat - ucina ją przy pomocy aż nadto znanych wymówek - konkluduje Marcin Jackowski.
ZDM: Będą zatory
Co na to wszystko Zarząd Dróg Miejskich? - W żaden sposób geometria jezdni nie narusza wspomnianego rozporządzenia - twierdzi Karolina Gałecka z ZDM. - Poza tym wyłączenie z ruchu trzeciego pasa spowoduje zmniejszenie przepustowości arterii i tworzenie zatorów. Na całej długości prawego pasa ul. Marymonckiej, jadąc w kierunku centrum (na odcinku od al. Zjednoczenia do ul. Podczaszyńskiego), są miejsca parkingowe - uważa rzeczniczka.
Miejski inżynier ruchu potwierdza jednak, że zgodnie z cytowanym rozporządzeniem liczba pasów ruchu na wprost na odpowiadającym wlocie i wylocie skrzyżowania powinna być taka sama, jak na odcinku drogi przed skrzyżowaniem. Jego zdaniem jednak, pomysł zagospodarowania pasa nie sprawdzi się w praktyce.
- Oczywiście jest możliwość wykorzystania trzeciego pasa ruchu na postój pojazdów - mówi Janusz Galas. - Jednak wiązałoby się to ze zmianami organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Marymonckiej z al. Zjednoczenia oraz zmniejszeniem liczby dostępnych miejsc postojowych, tj. wprowadzeniem parkowania równoległego w miejsce skośnego na chodniku.
Urzędnicy krytycznie podeszli do propozycji. A jak oceniają ją czytelnicy? Tel. 22 614-58-28, e-mail: redakcja@gazetaecho.pl
kz