Pomysł na dworzec
21 października 2005
Już od wielu lat legionowski dworzec PKP straszy swoim wyglądem i funkcjonalnością (choćby brakiem przystosowania wiaduktu do przemieszczania się osób niepełnosprawnych). W najbliższej przyszłości możemy spodziewać się malutkiej rewolucji. Powstanie tutaj parking typu "park and ride", dla tych wszystkich, którzy będą dojeżdżać do Warszawy pociągiem.
Teraz planuje tam postawienie parkingu typu "park and ride". Zadaniem sys-temu "parkuj i jedź" jest przekonanie dojeżdżających codziennie do Warszawy do pozostawienia samochodu w swoim mieście i kontynuowania podróży w kierunku stolicy komunikacją zbiorową. Tym samym zmniejszy się zapotrzebowanie na przestrzeń dla ruchu samochodowego i chęć parkowania w Śródmieściu oraz obciążenie środowiska. Jak to ma wyglądać? Dojeżdżamy do dworca kolejowego, na specjalnie przygotowanym strzeżonym parkingu zostawiamy samochód i dalej do Warszawy jedziemy pociągiem. Parking zostanie zorganizowany od strony dworca. Pomieści 50 samochodów.
- Przewidywany koszt miesięczny dla korzystających z parkingu to 10-15 złotych. Otwarty będzie od godziny 6 do 22. Jego kolorystyka będzie utrzymana w barwach żółto-zielonych, parking wyłożymy kostką. Całość inwestycji szacujemy na 100 tys. złotych - mówi Dariusz Grajda z Kolei Mazowieckich. Przewidywany termin zakończenia inwestycji, to wiosna przyszłego roku. Pieniądze wyłoży Urząd Marszałkowski. - Tego typu inwestycje są tak naprawdę deficytowe - mówi Dariusz Gajda. Co to oznacza? Dołoży gmina Legionowo. - Myślę, że zwrócą się do nas po dofinansowanie już na etapie realizacji inwestycji. Szacowane przez Koleje Mazowieckie koszty są zaniżone - mówi Aleksander Rogala, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta. Niestety budowa parkingu nie pociągnie za sobą żadnych innych remontów. Czy mieszkańcy Legionowa zechcą przesiąść się w pociągi? Brudne, niezbyt ładnie pachnące przedziały nie zachęcają do podróży koleją. Być może przekona ich wspólny bilet miejski, który pozwoli zaoszczędzić na kosztach podróży? A może impas w rozmowach na temat usprawnienia komunikacji autobusowej na terenie miasta? Pojemność parkingu nie jest duża, jednak, jak wynika z doświadczeń innych podwarszawskich miast (podobne systemy funkcjonują w Komorowie i Pruszkowie) minęły prawie dwa lata zanim mieszkańcy przywykli do tego rodzaju rozwiązań. W każdym z tych miast jest parking na 25-30 samochodów.
stroja