Modernizacja linii kolejowej
21 października 2005
Jednym z największych problemów mieszkańców miejscowości podwarszawskich jest komunikacja, a właściwie jej brak. Bardzo interesujący dla nas jest więc projekt modernizacji linii kolejowej Warszawa-Działdowo-Gdańsk - linii E-65.
Obecnie czas jazdy pociągu wynosi 234 min. Po zakończeniu prac moderni-zacyjnych w roku 2013 zakładany czas przejazdu pociągu z wychylnym pudłem wyniesie 133 min. Zakres robót obejmuje m.in.:
- przebudowę i rozbudowe nawierzchni torowej, podtorza i odwodnienia,
- budowę i przebudowę peronów oraz przejść dla pieszych na perony,
- przebudowę lub remont obiektów inżynieryjnych (wiadukty),
- przebudowę lub rozbiórkę przejazdów, budowę dróg objazdowych i dwupo-ziomowych skrzyżowań z drogami,
- budowę urządzeń z zakresu ochrony środowiska.
Nowe perony na przystankach będą wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne, gabloty z rozkładem jazdy i kwietniki. W granicach województwa mazowieckiego linia kolejowa przechodzi w sąsiedztwie czterech rezerwatów przyrody. Jedynie na wysokości Nowego Dworu Mazowieckiego przebiega w sąsiedztwie obszaru specjalnej ochrony ptaków.
W trakcie prowadzonych prac modernizacyjnych na linii kolejowej będą przebudowywane przepusty oraz obiekty mostowe do funkcji przejść dla zwierząt.
Należy podkreślić, że planowana przebudowa i modernizacja linii kolejowej polegająca m.in. na uporządkowaniu gospodarki wodno-ściekowej, ograniczeniu emisji hałasu i wibracji (budowa ekranów akustycznych i zastosowanie mat antywibracyjnych, przebudowa torowiska), zmniejszeniu śmiertelności zwierząt (instalacja urządzeń odstraszających, wygrodzenie linii w lasach, modernizacja wytypowanych przepustów do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt) przyczyni się do zachowania, a nawet poprawy warunków przyrodniczych w obrębie obszarów chronionych i pozostałych terenów.
Tak w ogromnym skrócie wygląda projekt modernizacji linii E-65. Skutki tej modernizacji odczujemy już niedługo. Na terenie województwa mazowieckiego w związku z modernizacją zbudowanych zostanie 30 przejazdów kolejowych oraz 10 przejść dla pieszych, a także 11 wiaduktów (w powiecie legionowskim prawdo-podobnie dwa: jeden na Przystanku, drugi na granicy Legionowa i Chotomowa). Poza oczywistą poprawą bezpieczeństwa i jakości podróżowania koleją uzyskamy poprawę komunikacji drogowej (wiadukty) oraz poprawę warunków przyrodniczych w stosunku do sytuacji obecnej.
Janusz Kubicki
Przewodniczący Społecznej Rady Pasażerów
W artykule wykorzystano materiały Stowarzyszenia Sympatyków Kolei Szynowej. Autor jest także radnym powiatu legionowskiego.