Południowa Obwodnica Warszawy w Wawrze
28 września 2007
W urzędzie wojewódzkim 31 sierpnia odbyła się rozprawa w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, polegającego na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinku od węzła Puławska do węzła Lubelska.
* * *
W związku z zawiadomieniem Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie z dnia 31.07.2007 r. znak WŚR. I. SM. 6613/1/150/06 informującym o wniosku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinku od węzła "Puławska" do węzła "Lubelska", zgłaszamy następujące uwagi i wnioski z prośbą o ich uwzględnienie:
- Brak informacji dotyczącej obniżenia poziomu zwierciadła wód gruntowych w rejonie planowanej inwestycji oraz zanieczyszczenia ściekami z trasy lokal-nych ujęć wody do picia, z których zaopatrują się okoliczni mieszkańcy (na części terenu Miedzeszyna brak sieci wodociągowej).
- Spowodowanie podziału i degradacji osiedla Miedzeszyn w dzielnicy Wawer m.st. Warszawy oraz zniszczenie walorów przyrodniczych lasów w otulinie i w Mazowieckim Parku Krajobrazowym poprzez wprowadzenie ruchu tranzytowe-go trasami niższej kategorii.
- Odwodnienie inwestycji opierające się na systemie kanalizacji deszczowej oraz systemie odkrytych rowów trawiastych, powinno być stale kontrolowane. Procesy samooczyszczania wskutek współdziałania procesów sedymentacji, filtracji oraz procesów biochemicznych są niewystarczające. Podczyszczone wody powinny być dodatkowo oczyszczone i odsalane. Separatory koalescen-cyjne zastosowane na terenie dzielnicy powinny być okresowo czyszczone przez wyspecjalizowaną firmę.
Projekt budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w efekcie sprowadza się do wprowadzenia ruchu autostradowego trasami niższej kategorii, na teren Warszawy. Uważamy, że budowa tras niższej kategorii, bez lokalizacji i budowy autostrady A2 poza granicami Warszawy, spowoduje wprowadzenie ruchu tranzytowego w obszar Warszawy, co będzie w efekcie elementem degradacji charakteru naszego osiedla i dzielnicy Wawer. Wybudowanie drogi ekspresowej spowoduje spadek atrakcyjności działek i budynków, zniszczenie walorów przyrodniczych lasów w otulinie i w Mazo-wieckim Parku Krajobrazowym. Sprzeciwiamy się wprowadzeniu ruchu tranzytowe-go kierowanego z autostrady A2 w obszar m.st. Warszawy przez osiedle Miedze-szyn w dzielnicy Wawer.
Większość budynków mieszkalnych jednorodzinnych zaopatruje się w wodę do picia z własnych ujęć lokalnych. Odprowadzenie ścieków z planowanej trasy do zie-mi spowoduje znaczne zanieczyszczenie wód gruntowych, a tym samym skażenie wody do picia. W przedmiotowym postanowieniu brak informacji dotyczącej obniże-nia się zwierciadła wody gruntowej w wyniku planowanego przedsięwzięcia, zarów-no w fazie budowy, jak i później. Na części terenu Miedzeszyna brak sieci wodocią-gowej.
Uważamy, że część mieszkańców Miedzeszyna zostanie pozbawiona wody do picia a zaopatrzenie w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi jest zadaniem własnym gminy, natomiast nadzór nad jakością wody sprawują organy Inspekcji Sanitarnej.
Również rozwiązanie polegające na podczyszczaniu ścieków deszczowych po-przez zbiorniki retencyjne i separatory może eliminować jedynie zawiesinę ogólną i węglowodory pozostawiając zanieczyszczenia związane m.in. z zasoleniem wód. Taki sposób podczyszczania ścieków deszczowych jest niewystarczający i istnieje uzasadniona obawa, iż spowoduje degradację cennych na tym terenie lasów sosno-wych oraz nadmierne zasolenie gleby w sąsiedztwie inwestycji. Pozostająca woda zamiast sprzyjać wzrostowi drzewostanu będzie działała na jego niekorzyść (liczne choroby drzew związane z wysokim zasoleniem - przykład drzew rosnących w centrach miast, gdzie już w czerwcu widoczne są nekrozy liści spowodowane bloko-waniem kapilar przez cząsteczki soli). Zasadne wydaje się zastosowanie przy zbior-nikach retencyjnych oraz ciekach roślinności słonolubnej.
Dla mieszkańców Miedzeszyna budowa trasy ekspresowej w korytarzu auto-strady A2 oznacza zniszczenie środowiska naturalnego oraz pogorszenie warunków życia i komunikacji lokalnej przez podział osiedla projektowaną trasą. Na terenach przyległych do inwestycji w ostatnich latach rozwinęła się zabudowa jednorodzinna, która wymaga szczególnej ochrony akustycznej, a także konieczności zachowania ciągłości obszarów. Bardzo ważna jest ochrona terenów zabudowy mieszkaniowej, zarówno w czasie trwania inwestycji, jak i po jej oddaniu. Dzielnica Wawer jest specyficzna ze swoja zabudową jednorodzinną i aby nie utracić tego unikatowego klimatu akustycznego, należy zastosować na całej długości inwestycji ekrany akustyczne. W przypadku stwierdzenia przekroczeń dopuszczalnych wartości pozio-mu hałasu, po wykonaniu analizy porealizacyjnej, zastosowanie środków ochrony w postaci obszaru ograniczonego użytkowania wydaje się niemożliwe w przypadku dzielnicy Wawer. Po obu stronach trasy istnieje gęsta zabudowa jednorodzinna, brak jest wystarczającego pasa zieleni do zmniejszenia ewentualnych uciążliwości hałasowych, dlatego ważne jest, aby na terenach zabudowanych były zastosowane ekrany akustyczne.
Inwestycja przebiega przez krańce miasta oddzielając Falenicę od reszty dziel-nicy. Bardzo ważne jest zachowanie ciągłości w strukturze miasta i niedopuszczenie do utraty możliwości płynnego przemieszczania się ludności.
Wnioskujemy o przeprowadzenie inwestycji już od ulicy Tawułkowej estakadą lub zapewnienie skomunikowania osiedla wiaduktem w świetle ulicy Tawułkowej, przy realizacji wiaduktu wzdłuż ulicy Mozaikowej. Również przedłużenie projek-towanego tunelu w węźle z ulicą Patriotów na odcinku do ulicy Mszańskiej/Sarny znacznie ograniczy uciążliwość związaną z wprowadzeniem POW w obszar osiedla Miedzeszyn. Zagłębienie trasy w tunelu pozwoli na utrzymanie skomunikowania osiedla po obydwu stronach POW i umożliwi dostęp do szkoły podstawowej przy ul. Wolnej uczniom z Miedzeszyna. Trasa na tym odcinku przebiega w pobliżu zespołu domów wpisanych w rejestr zabytków przy ulicy Arniki, co dodatkowo powoduje konieczność ograniczenia uciążliwości projektowanej trasy. W obecnej sytuacji wydaje się to być jedyne możliwe rozwiązanie. Nie można pozwolić na wykluczenie tak ważnego obszaru dzielnicy, jakim jest Falenica, poprzez ograniczenie kontaktu z nim.
WZ
Estakada w Mazowieckim Parku Krajobrazowym
Węzeł "Patriotów"