Dwie jezdnie po trzy pasy z Warszawy do Łodzi? Najpierw konsultacje rynkowe
30 grudnia 2021
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do poszerzenia autostrady A2.
Według zapowiedzi GDDKiA poszerzenie autostrady będzie polegać na dodaniu pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni na odcinku o długości ok. 89 km między Warszawą a Łodzią. Do wykorzystania jest szeroki pas dzielący, który został wybudowany podczas realizacji autostrady.
Poszerzą A2
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma w przyszłości ułatwić dojazd m.in. do lotniska planowanego w Baranowie.
- Taki projekt mamy pierwszy raz w Polsce, gdzie będziemy dobudowywali pasy przy dużym ruchu - mówi generalny dyrektor Tomasz Żuchowski. - W historii jeszcze takiego czegoś nie było, w związku z tym chcemy przeprowadzić te konsultacje na odpowiednim etapie. Na bazie konsultacji chcemy się do tego projektu jak najlepiej przygotować, tak aby czas realizacji inwestycji, dobór rozwiązań, jak również sama realizacja przebiegły jak najsprawniej, minimalizując uciążliwości dla kierowców oraz budowniczych. Chcemy wyjść z takim rozwiązaniem niestandardowym, czyli przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe z zainteresowanymi firmami, które chciałyby wystartować w przetargu na realizację tego zadania, czyli potencjalnie rozbudować tę drogę. Przedstawimy projekt, jak my go widzimy i za sprawą wymiany wiedzy z zainteresowanymi firmami jak najlepiej go dopracujemy.
Przygotowania do inwestycji
W ramach konsultacji poruszonych zostanie pięć obszarów: odnawialne źródła energii, czasowa organizacja ruchu, organizacja robót, wykorzystanie destruktu, kanały technologiczne po punktach poboru opłat i weryfikacja w zakresie uzyskania niezbędnych odstępstw od przepisów.
- W ramach wymiany wiedzy i doświadczeń chcemy uzyskać i wdrożyć rozwiązania związane z technologią odnawialnych źródeł energii zapewniające jak największą samowystarczalność energetyczną autostrady A2 oraz obwodów utrzymania autostrady i miejsc obsługi podróżnych, czyli związane z zapewnieniem maksymalnego obniżenia kosztów zużywanej energii - informuje GDDKiA. - W ramach budowy autostrady A2 wykonane zostały kanały technologiczne w miejscach lokalizacji punktów poboru opłat. W jaki sposób można wykorzystać wolne przestrzenie pod drogą? Nabór zgłoszeń będzie prowadzony do 17 stycznia, a zakończenie konsultacji planowane jest wstępnie na połowę marca.
(dg)