Od dziś płatne parkowanie na Ochocie i Żoliborzu. ZDM już ogłosił sukces
15 listopada 2021
15 listopada uruchomione zostały parkometry w dwóch kolejnych dzielnicach. To największe w historii powiększenie strefy płatnego parkowania.
Warszawscy urzędnicy przypominają, że podstawowym celem ustawienia parkometrów jest ochrona Ochoty i Żoliborza przed niekontrolowanym napływem aut z innych dzielnic. Mieszkańcy mają prawo wykupić abonament uprawniający do bezpłatnego postoju.
Parkometry na Ochocie i Żoliborzu
- Pozostali kierowcy za parkowanie muszą zapłacić - pisze urząd miasta.
Tak parkują urzędnicy. Mieszkańców namawiają do jazdy autobusami
W miejscu, w którym rynkowa cena parkowania to około 10 zł za godzinę, pracownicy Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta trzymają samochody całkowicie za darmo. Aut bywa nawet trzykrotnie więcej, niż wyznaczonych miejsc.
- Ma to zachęcić do krótszego postoju lub przesiadki do transportu publicznego zamiast pozostawiania auta na cały dzień na terenie płatnej strefy. W ten sposób mieszkańcom łatwiej jest znaleźć miejsce postojowe, a w ciągu dnia z każdego miejsca może skorzystać więcej kierowców (np. żeby załatwić sprawy lub zrobić zakupy).
Od 15 listopada strefa płatnego parkowania obejmuje cały obszar Ochoty i Żoliborza. Obie dzielnice są położone blisko centrum Warszawy, co skłania wielu kierowców dojeżdżających z przedmieść do zaparkowania auta i przesiadki do tramwaju lub metra.
Płatne parkowanie w Warszawie
Według wyliczeń urzędników w mieście są już 52 tysiące płatnych miejsc parkingowych. Do tego należy doliczyć kilka tysięcy miejsc tylko dla mieszkańców, bezpłatnych i dostępnych tylko dla posiadaczy abonamentu. Powiększenie strefy na Ochocie i Żoliborzu wiązało się ze zmianą organizacji ruchu na 250 ulicach i ustawieniem 4500 znaków drogowych. 39 ulic przekształcono w jednokierunkowe tylko po to, by móc wyznaczyć na nich więcej przepisowych miejsc do parkowania. Na kilkudziesięciu ulicach parkowanie zostało przeniesione z chodnika na jezdnię.
- Od miesiąca trwa wydawanie abonamentów dla mieszkańców obu dzielnic - pisze warszawski ratusz. - Do dziś zgłosiło się po niego 7,5 tys. osób, a kolejnych kilka tysięcy złoży wnioski w najbliższych dniach. Można to zrobić elektronicznie lub osobiście w punktach obsługi pasażera (szczegóły na stronie zdm.waw.pl/sprawy/parkowanie). Mieszkaniec może wybrać, czy chce mieć abonament rejonowy obowiązujący na niewielkim obszarze wokół domu, czy abonament obszarowy uprawniający do bezpłatnego postoju na dużym obszarze, obejmującym około tysiąca miejsc.
Drogowcy odtrąbili sukces
O tym, czy rozszerzenie strefy płatnego parkowania zdało egzamin, będzie można uczciwie mówić za kilka tygodni. Mimo to ZDM już po kilku godzinach ogłosił, że operacja zakończyła się sukcesem. Około godz. 14:00 drogowcy opublikowali na portalach społecznościowych kilka fotografii, ewidentnie dobranych pod z góry założoną tezę. Według drogowców efekt jest piorunujący a problem z parkowaniem "chyba zniknął".
Z kolei aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze twierdzą, że już pierwszego dnia po włączeniu parkometrów odczuli zmniejszenie ruchu na Ochocie i Żoliborzu, a nawet... poprawę jakości powietrza.
(dg)
.