Obwodnica już w budowie. Oszczędności kosztem Wawra?
23 czerwca 2017
Budowa południowej obwodnicy Warszawy została uroczyście rozpoczęta, ale wciąż nie wiadomo, jak będzie wyglądać jej odcinek przez Mazowiecki Park Krajobrazowy.
W środę 21 czerwca minister budownictwa Andrzej Adamczyk, wojewoda Zdzisław Sipiera i dyrektor mazowieckiego oddziału GDDKiA Marian Gołoś oficjalnie zainaugurowali rozpoczęcie największej inwestycji w historii Wawra. Budowa kolejnego odcinka południowej obwodnicy Warszawy z tunelem pod Ursynowem i mostem przez Wisłę to już fakt.
Cztery pasy do Wilanowa
Dla mieszkańców Wawra najważniejszym elementem trasy S2 będzie most, który połączy dzielnicę z Wilanowem oraz odciąży Wał Miedzeszyński i Patriotów. Nowa przeprawa będzie mieć 1,5 km długości i składać z dwóch bliźniaczych konstrukcji, na których znajdzie się w sumie osiem pasów ruchu o typowej dla dróg szybkiego ruchu szerokości 3,5 metra. Powstaną także chodniki i drogi rowerowe, połączone pochylniami ze ścieżką na Wale Zawadowskim. Na wawerskim brzegu Wisły trasa S2 dotrze do Wału Miedzeszyńskiego pomiędzy przystankami autobusowymi "Ogórkowa" i "Podbiałowa". W odróżnieniu od fragmentu trasy S2 przez Wawer, most ma już prawomocne pozwolenie na budowę. Jego wykonawcą jest turecka firma Gϋlermak, zajmująca się także budową metra na Woli.
Oszczędności - czyim kosztem?
Pod Patriotów i torami kolejowymi obwodnica ma przejść nie w tunelu, ale w otwartym wykopie. Przypomnijmy: cztery lata temu, kiedy zaczęto dyskutować o budowie tego odcinka obwodnicy, mówiło się o tunelu. Gdy podpisano umowę i trwały już prace projektowe okazało się, że Warbud i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wolą rozwiązanie znacznie tańsze, czyli właśnie wykop. Ponieważ GDDKiA była gotowa zapłacić za budowę odcinka 900 mln zł, a zwycięzca przetargu zaproponował cenę 562 mln zł, takie szukanie oszczędności wzbudziło oczywiste protesty mieszkańców i wawerskiego samorządu. Kontrowersje budzi także fragment trasy mający przeciąć Mazowiecki Park Krajobrazowy. Na wschód od Patriotów trasa S2 ma pobiec pod wiaduktem Izbickiej, a następnie przeciąć wawerskie lasy po wiaduktach (w sumie będą mieć ponad pół kilometra długości) i nasypach.
Uwagi do 5 lipca
Zanim Warbud dostanie od wojewody tzw. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, musi otrzymać nową decyzję środowiskową dla wawerskiego odcinka. Swoje uwagi i wnioski dotyczące wykopu pod Patriotów, nasypów w parku krajobrazowym oraz innych elementów trasy można składać w wojewódzkim wydziale infrastruktury przy pl. Bankowym 3/5, w pokoju nr 639 w poniedziałki, środy i piątki.
(dg)