REKLAMA

Wola

Inwestycje

 

Nowe torowiska na Woli. Tramwaje w dziwnych miejscach

  11 maja 2017

alt='Nowe torowiska na Woli. Tramwaje w dziwnych miejscach'
źródło: TW

Krzyżanowskiego, Prądzyńskiego, Ordona i Kasprzaka - trudno wyobrazić sobie, że powstaną tam torowiska, ale takie właśnie są plany.

REKLAMA

Po wielu latach Warszawa wreszcie zaczyna wpisywać się w europejski trend budowania nowoczesnych linii szybkiego tramwaju. Największą inwestycją tego typu ma być "tramwaj do Wilanowa", łączący Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów, Stegny i właśnie Wilanów. Odcinek biegnący przez Wolę powstanie w porozumieniu z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, przymierzającymi się do przebudowy Warszawy Zachodniej. Odzyskać wolskie "Koloseum". I co z nim zrobić? Odzyskać wolskie "Koloseum". I co z nim zrobić?
Samorząd próbuje odzyskać zabytkowe zbiorniki gazu przy Prądzyńskiego, ale nikt nie ma pomysłu na ich zagospodarowanie. Jak podobny problem rozwiązali wiedeńczycy?
Planowany przez Tramwaje Warszawskie układ torów jest zaskakujący...

Tramwajem obok rotund gazowych...

...ale po zastanowieniu jak na dłoni widać, z czego wynika. Choć oczywistym rozwiązaniem byłoby przywrócenie torowiska na trasę Prymasa Tysiąclecia i dosunięcie do niej dworca, tramwajarze wyraźnie nie chcą konfliktu z kierowcami. Trasa Prymasa wciąż jest częścią drogi krajowej Gdańsk-Warszawa-Kraków i wszelkie próby ograniczenia miejsca dla samochodów byłyby mało "medialne". W zamian TW opracowują skomplikowany przebieg torowiska, pełen zakrętów i podziemnych odcinków.

Jadące od strony Ochoty tramwaje mają zatrzymywać się pod Dworcem Zachodnim na poziomie -2, zmuszając przesiadających się pasażerów do pokonywania różnicy wysokości dwóch pięter. Na wolskiej stronie tunel będzie się rozgałęziać. Raz na 8 minut tramwaj będzie jechać na północ, skręcać w prawo Prądzyńskiego, a następnie w lewo - przystanek znajdzie się między skwerem Pawełka a XIX-wiecznymi zbiornikami gazu. Stąd tramwaje dojadą do Kasprzaka.

Wstąp do księgarni

...skrajem Odolan...

TW zakładają, że większość składów - jeden na 3 minuty w godzinach szczytu - będzie skręcać za Zachodnim w lewo, w kierunku Odolan. Tunel z dwoma zakrętami wyprowadzi je na powierzchnię po odolańskiej stronie trasy Prymasa, obok powstającego osiedla Parki Warszawy. Stąd tramwaje pojadą ulicą Ordona, na której powstaną dwie pary przystanków, a następnie skręcą w kierunku Jelonek. Propozycja ta spotkała się już z pierwszymi negatywnymi komentarzami.

- Nie zgadzamy się na wytyczenie nowej trasy tramwaju na Ordona - pisze na Facebooku autor strony Ulica Ordona - Mieszkańcy - Po to jest szeroka trasa Prymasa Tysiąclecia, aby tam kumulować ruch. Dojdziemy sobie do Prymasa. Zostawcie nam ciszę i spokój.

REKLAMA

...i na Kasprzaka

Na liście planowanych inwestycji jest także przywrócenie linii tramwajowej na Kasprzaka, zlikwidowanej w roku 1990. Nowe torowisko rozpocznie się rozjazdem na skrzyżowaniu ze Skierniewicką i zajmie szeroki pas rozdzielający ulicy. Przystanki "Szpital Wolski" zostaną zbudowane między skrzyżowaniem z Płocką i Krzyżanowskiego a przejściem dla pieszych przy Brylowskiej, dzięki czemu będą dostępne z obu końców.

Kolejne przystanki znajdą się między skrzyżowaniem z Bema a rondem Tybetu. Następnie tramwaje przetną skrzyżowanie z Grabowską i zatrzymają się przy Ordona. Dalej na zachód torowisko będzie się stopniowo obniżać i przejdzie pod Redutową bezkolizyjnie, w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Przystanki zostaną zbudowane w zagłębieniu terenu.

- Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wybranego przez Tramwaje Warszawskie wariantu trasy. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu pod prowadzenie trasy tramwajowej, jezdnia północna Kasprzaka zostanie powiązana z Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.

Budowa torowiska na Kasprzaka jest planowana na lata 2019-2020, tunelu przy Dworcu Zachodnim i linii na Ordona, Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego - 2019-2021.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze (20)

# Luka

11.05.2017 16:22

Nie pozwólmy przeciąć tramwajem ulicy Ordona

# Mina

11.05.2017 21:41

Tramwaj na zamówienie, żeby inwestycja małych klitek Wojciechowskiego się lepiej sprzedawała.

# iza

11.05.2017 22:22

Ciekawe kto wymyślił aby zaprojektować linie tramwajową na ul.Ordona. Ulica obecnie ma za mało miejsca na torowisko szczególnie przy ul Wschowskiej.Wciskanie torów spowoduje że nie będzie zieleni bo drzewa przeszkadzają trzeba będzie je wyciąć. Tramwaje będą jechały pod samymi oknami ludzi którzy kupili mieszkania zaciągając kredyty na wiele lat licząc na to że po pracy będą mieli choć trochę spokoju Hałas zatrzymującego się tramwaju albo jego ruszanie jest bardzo duży.Latem nie będzie można spać z otwartymi oknami.Ktoś w ratuszu mści się na ulicy Ordona bo mieszkańcy skarżyli się na hałas samochodów ciężarowych to dołoży tramwaj

REKLAMA

# konto

11.05.2017 22:38

#iza napisał(a) 11.05.2017 22:22
Ciekawe kto wymyślił aby zaprojektować linie tramwajową na ul.Ordona. Ulica obecnie ma za mało miejsca na torowisko szczególnie przy ul Wschowskiej.Wciskanie torów spowoduje że nie będzie zieleni bo drzewa przeszkadzają trzeba będzie je wyciąć. Tramwaje będą jechały pod samymi oknami ludzi którzy kupili mieszkania zaciągając kredyty na wiele lat licząc na to że po pracy będą mieli choć trochę spokoju Hałas zatrzymującego się tramwaju albo jego ruszanie jest bardzo duży.Latem nie będzie można spać z otwartymi oknami.Ktoś w ratuszu mści się na ulicy Ordona bo mieszkańcy skarżyli się na hałas samochodów ciężarowych to dołoży tramwaj

No ale od lat Ordona nie była planowana jako cicha ulica, z planami Prądzyńskiego Bis już była duża dwujezdniową zbiorczą ulicą, to samo potwierdziło wyłożenie nowego planu zagposdarowanai w 2015r. Niezależnie od powstania tramwaju, zieleni się nie uchroni.

# konto

11.05.2017 22:46

Realizacja trasy na Ordona umożliwi dalszą rozbudowę na Odolany, a warianty już zostały zaproponowane na spotkaniach z przyległymi wspólnotami. Moim zdaniem jest to krok w dobrym kierunku.

# mieszkaniecc

12.05.2017 01:49

Super! Odolany kibicują.

REKLAMA

# odolany

12.05.2017 01:50

Super! Odolany kibicują.

# MieszkańcyOdolan

12.05.2017 01:50

Super! Odolany kibicują.

# MieszkancyOdolan

12.05.2017 01:50

Super! Odolany kibicują.

REKLAMA

# przeciw

12.05.2017 17:47

jest to krok w bardzo zlym kierunku. Rozwiazanie napisane na szybko pod czyjes interesy. Duzo korzystniejszym wariantem byloby puszczenie tramwaju tak by odciazyl Odolany - planowana Pradzynskiego bis albo Prymasa. I tak planowana jest tam w okolicy zajezdnia tramwajowa.
Niedługo sa konsultacje - 20 maja - przyjdzcie i wyrazcie swoj sprzeciw.

# anty_troll

12.05.2017 20:21

jakie Odolany kibicuja? ktos tu ma uprawnienia by sie wypowiadac w imieniu wszystkich?
prosze mowic za siebie

# Wola Odola

13.05.2017 11:24

#przeciw - coś się chyba pokićkało, bowiem budowa nowej zajezdni tramwajowej od dawna planowana jest na Żeraniu Wschodnim. Gdzie Prądzyńskiego (nie "Pradzynskiego"), a gdzie Żerań?
Budować, nie marudzić! Odolany naprawdę kibicują.

REKLAMA

# antek

16.05.2017 02:06

wszsytkie te komenatrze wystawiane są przez jednego człowieka, który nie rozmyślnie kupił mieszkanie od strony ulicy a teraz chce zablokować nową linie tramwajawą mająca służyć całej Warszawie.

# Warszawa popiera

16.05.2017 02:10

Zablokowanie tramwaju w proponowanym wariancie oznaczać będzie ,że tramwaju nie będzie jeszcze przez wiele lat, tunel podziemny to jedyny sensowny wariant. Nie można dla własnej wygody, i przez swoje nieprzemyślane decyzje blokować rozwój komunikacji całemu miastu !

# Michał89

17.05.2017 10:58

O matko, jednak da się skrytykować nawet tak dobry pomysł, jak połączenie inwestycji tramwajowej, kolejowej i autobusowej o.O o.O Mieszkańcy Ordona, nie dajcie sobie wmówić, że nie chcecie tramwaju.

REKLAMA

# wolak1

18.05.2017 09:17

Jak ktoś się na Wolę dopiero wprowadził, a na Ordona był wczesniej w niedzielę podczas dyżuru deweloperskiego, to mógł oczekiwać Ordona jako "cichej ulicy". Jak ktoś to miejsce zna dłużej to wie, że to nigdy nie było ciche miejsce - kiedyś stacja towarowa PKP, hurtownia spożywcza, teraz jedyny dojazd do bazy kruszyw i jednego z węzłów betoniarskich oraz stacja kontenerowa (tyle, że DB).

# mnietek

18.05.2017 11:39

Muszę powiedzieć, że po przeczytaniu artykułu red. Osowskiego na GW łatwo można odnieść wrażenie, że mieszkańcy Ordona to krzykacze. Ale po zajrzeniu tutaj i na ich stronę na FB muszę im przyznać rację. Mają mocne argumenty: 1) Trawmaj w planie jest na Prymasa 2) Miasto boi się (jak zwykle) gniewu kierowców, bo tramwaj na Prymasa oznaczałby kasację 2? pasów ruchu 3) Linia wzdłuż Prymasa pozwoliłaby uniknąć tramwajowi wicia się ulicami Woli a potem Ochoty - po prostu poszedłby prosto w Bitwy Warszawskiej. Strategie tego miasta pozostają jak zwykle na papierze, bo liczy się interes zarządzających miastem elit spod Warszawy, którym nigdy nie będzie wygodnie zrezygnować z samochodów. Mieszkam na Zoliborzu, ale kibicuje Odolanom. Nie wiem czemu red. Osowski tak zmanipulowal.

# Agata

29.05.2017 10:51

Tramwaj na ul. Ordona jest potrzebny, tak jak i autobus na ul. Jana Kazimierza. Okolice te się szybko zapełniają nowymi osiedlami i niby jak ludzie mają dostać się do domów? To jest Warszawa, a jak nowo przybyli nie wiedzą, to miasto posiada komunikację miejską. Jestem mieszkanką tych okolic od urodzenia, a od roku nowego osiedla. Jak bym chciała ciszy i spokoju to bym kupiła mieszkanie pod lasem albo przy polu buraków. Ta okolica pilnie potrzebuje dobrego skomunikowania z resztą miasta.

REKLAMA

# Alicja

29.05.2017 11:30

Ulica Ordona, jak i ulica Jana Kazimierza powinny być jak najszybciej skomunikowane z resztą miasta. Od urodzenia jestem mieszkanką tych okolic, a od niedawna nowego osiedla. Na Odolanach ciągle przybywa nowych osiedli. Jeżeli nowi mieszkańcy tych okolic nie wiedzą, to Warszawie jest komunikacja, jeżdżą tramwaje i autobusy. Cisza to jest pod miastem. Jak bym chciała mieszkać w ciszy, to kupiła bym mieszkanie pod lasem lub przy polu buraków. Tramwaj na Ordona - jak najbardziej - tak.

# jeszcze bez sklerozy

02.06.2017 14:24

#mnietek napisał(a) 18.05.2017 11:39
1) Trawmaj w planie jest na Prymasa 2) Miasto boi się (jak zwykle) gniewu kierowców, bo tramwaj na Prymasa oznaczałby kasację 2? pasów ruchu 3) Linia wzdłuż Prymasa pozwoliłaby uniknąć tramwajowi wicia się ulicami Woli a potem Ochoty - po prostu poszedłby prosto w Bitwy Warszawskiej.
Popieram , tramwaj na Prymasa miał być jeszcze w czasach Rewolucji Październikowej kiedy zaczęto nawet budować tunel dla tramwajów i drugiej jezdni.
A argument autora "Trasa Prymasa wciąż jest częścią drogi krajowej Gdańsk-Warszawa-Kraków" jest niepoważny - tranzyt idzie przez S8 , środkowy tunel pod torami kolejowymi można spokojnie zabrać samochodom ( po 3 pasy ruchu poza tunelem mogą pozostać bo jest pas "zieleni") a Prymasa i tak się korkuje przed Kasprzaka. Natomiast zamiast za niskiego tunelu do lewoskrętu z Jerozolimskich w Prymasa należałoby zrobić tunel na wprost w Bitwy Warszawskiej - i dla tramwajów i dla samochodów
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe