Nowe torowiska na Woli. Tramwaje w dziwnych miejscach
11 maja 2017
Krzyżanowskiego, Prądzyńskiego, Ordona i Kasprzaka - trudno wyobrazić sobie, że powstaną tam torowiska, ale takie właśnie są plany.
Po wielu latach Warszawa wreszcie zaczyna wpisywać się w europejski trend budowania nowoczesnych linii szybkiego tramwaju. Największą inwestycją tego typu ma być "tramwaj do Wilanowa", łączący Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów, Stegny i właśnie Wilanów. Odcinek biegnący przez Wolę powstanie w porozumieniu z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, przymierzającymi się do przebudowy Warszawy Zachodniej.
Odzyskać wolskie "Koloseum". I co z nim zrobić?
Samorząd próbuje odzyskać zabytkowe zbiorniki gazu przy Prądzyńskiego, ale nikt nie ma pomysłu na ich zagospodarowanie. Jak podobny problem rozwiązali wiedeńczycy?
Planowany przez Tramwaje Warszawskie układ torów jest zaskakujący...
Tramwajem obok rotund gazowych...
...ale po zastanowieniu jak na dłoni widać, z czego wynika. Choć oczywistym rozwiązaniem byłoby przywrócenie torowiska na trasę Prymasa Tysiąclecia i dosunięcie do niej dworca, tramwajarze wyraźnie nie chcą konfliktu z kierowcami. Trasa Prymasa wciąż jest częścią drogi krajowej Gdańsk-Warszawa-Kraków i wszelkie próby ograniczenia miejsca dla samochodów byłyby mało "medialne". W zamian TW opracowują skomplikowany przebieg torowiska, pełen zakrętów i podziemnych odcinków.
Jadące od strony Ochoty tramwaje mają zatrzymywać się pod Dworcem Zachodnim na poziomie -2, zmuszając przesiadających się pasażerów do pokonywania różnicy wysokości dwóch pięter. Na wolskiej stronie tunel będzie się rozgałęziać. Raz na 8 minut tramwaj będzie jechać na północ, skręcać w prawo Prądzyńskiego, a następnie w lewo - przystanek znajdzie się między skwerem Pawełka a XIX-wiecznymi zbiornikami gazu. Stąd tramwaje dojadą do Kasprzaka.
...skrajem Odolan...
TW zakładają, że większość składów - jeden na 3 minuty w godzinach szczytu - będzie skręcać za Zachodnim w lewo, w kierunku Odolan. Tunel z dwoma zakrętami wyprowadzi je na powierzchnię po odolańskiej stronie trasy Prymasa, obok powstającego osiedla Parki Warszawy. Stąd tramwaje pojadą ulicą Ordona, na której powstaną dwie pary przystanków, a następnie skręcą w kierunku Jelonek. Propozycja ta spotkała się już z pierwszymi negatywnymi komentarzami.
- Nie zgadzamy się na wytyczenie nowej trasy tramwaju na Ordona - pisze na Facebooku autor strony Ulica Ordona - Mieszkańcy - Po to jest szeroka trasa Prymasa Tysiąclecia, aby tam kumulować ruch. Dojdziemy sobie do Prymasa. Zostawcie nam ciszę i spokój.
...i na Kasprzaka
Na liście planowanych inwestycji jest także przywrócenie linii tramwajowej na Kasprzaka, zlikwidowanej w roku 1990. Nowe torowisko rozpocznie się rozjazdem na skrzyżowaniu ze Skierniewicką i zajmie szeroki pas rozdzielający ulicy. Przystanki "Szpital Wolski" zostaną zbudowane między skrzyżowaniem z Płocką i Krzyżanowskiego a przejściem dla pieszych przy Brylowskiej, dzięki czemu będą dostępne z obu końców.
Kolejne przystanki znajdą się między skrzyżowaniem z Bema a rondem Tybetu. Następnie tramwaje przetną skrzyżowanie z Grabowską i zatrzymają się przy Ordona. Dalej na zachód torowisko będzie się stopniowo obniżać i przejdzie pod Redutową bezkolizyjnie, w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Przystanki zostaną zbudowane w zagłębieniu terenu.
- Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wybranego przez Tramwaje Warszawskie wariantu trasy. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu pod prowadzenie trasy tramwajowej, jezdnia północna Kasprzaka zostanie powiązana z Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.
Budowa torowiska na Kasprzaka jest planowana na lata 2019-2020, tunelu przy Dworcu Zachodnim i linii na Ordona, Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego - 2019-2021.
(dg)
.