REKLAMA

Bemowo

komunikacja »

 

Nie warto budować tramwaju na Kasprzaka?

  2 czerwca 2015

alt='Nie warto budować tramwaju na Kasprzaka?'

Trwają konsultacje społeczne w sprawie budowy linii tramwajowej na ul. Kasprzaka, która połączyłaby Jelonki z rondem Daszyńskiego. Paradoksalnie może się okazać, że część pasażerów straci na tej inwestycji.

REKLAMA

Obecnie tramwaje jadące z Jelonek w kierunku Śródmieścia kursują ulicami Wolską i Skierniewicką, naturalnym rozwiązaniem wydaje się więc przywrócenie linii na ul. Kasprzaka i budowa na Reducie Wolskiej rozwidlenia, z którego część pojazdów jechałaby w kierunku pl. Kercelego i dalej do stacji Ratusz Arsenał, a część najkrótszą drogą do stacji Rondo Daszyńskiego. Tramwaje w tunelu przy Reducie Wolskiej? Trwają konsultacje społeczne Tramwaje w tunelu przy Reducie Wolskiej? Trwają konsultacje społeczne
Poznaliśmy trzy warianty nowej linii tramwajowej na Woli: optymalny, niezgodny ze strategią transportową miasta i całkowicie chybiony. Do 7 czerwca potrwają konsultacje społeczne w tej sprawie.
Dzięki temu dojazd tramwajem z ul. Powstańców Śląskich do linii metra M2 byłby szybszy. Czy tak szybki, jak autobusem? Odpowiedź jest prosta: nie, dopóki warszawska sieć tramwajowa nie doczeka się radykalnej poprawy jakości. Skoro tramwaj na linii jelonkowskiej jedzie dziś z prędkością roweru, to nawet nowy odcinek torów i bezkolizyjny przejazd pod skrzyżowaniem z Redutową nie sprawią, że będzie on szybszy od ewentualnie przywróconego 506. Krytykowany jest także sam pomysł podziemnego przystanku Reduta Wolska.

- Należy dążyć do ciągłości przestrzeni miejskiej, która nie powinna być przecinana estakadami i wiaduktami - mówi Marcin Banach, specjalista transportu. Skoro tramwaj na linii jelonkowskiej jedzie dziś z prędkością roweru, to nawet nowy odcinek torów i bezkolizyjny przejazd pod skrzyżowaniem z Redutową nie sprawią, że będzie on szybszy od ewentualnie przywróconego 506. - Przystanek na poziomie -1, nawet wyposażony w zwykłe windy zamiast podnośników i kamery, wciąż będzie ograniczał dostępność do komunikacji miejskiej i będzie podatny na dewastacje. Na Reducie Wolskiej powinien zostać obecny układ, w którym tunel wyprowadza samochody z dala od centrum.

Zdaniem Banacha należy zrezygnować z pomysłu przywrócenia tramwajów na Kasprzaka i zaoszczędzić pieniądze podatników (najdroższy wariant kosztuje 130 mln zł) na bardziej przemyślane inwestycje:

- Dla Bemowa istotna jest trasa tramwajowa z osiedla Wolska na południe, Trasą Prymasa Tysiąclecia na Ochotę - mówi. - Gdyby skierować tam "jedenastkę", zastąpiłaby ona linię 184, którą chce zlikwidować ZTM.

Pojawiają się także bardzo słuszne głosy, że Zarząd Transportu Miejskiego powinien już teraz zapowiedzieć, jak zmieni się po otwarciu nowego odcinka linii tramwajowej układ linii autobusowych, żeby mieszkańcy wiedzieli, nad czym dyskutują. ZTM nie chce pokusić się o pokazanie wstępnego projektu, który wszedłby w życie dopiero za kilka lat, ale przeprowadzenie symulacji jest w tym wypadku łatwe.

Jeśli tramwaje pojadą na wprost ulicą Kasprzaka, będą dublować linię 105 na odcinku aż 4,5 km (od ciepłowni Wola do ronda Daszyńskiego), ZTM zaproponuje więc zmianę trasy tej linii tak, by pasażerowie przesiadali się do 10 i 11. Jeśli tak się stanie, droga z Lazurowej do centrum będzie oznaczać dwukrotną przesiadkę. Rozwiązaniem problemu byłoby przekształcenie E-5 w linię całodniową i całotygodniową, budowa torów na Lazurowej albo... rezygnacja z budowy na Kasprzaka, by nie powtórzyła się sytuacja z tego roku, czyli wojna o autobusy na Powstańców Śląskich.

Zwolennicy budowy nowej linii tramwajowej zwracają uwagę, że w rejonie planowanego przystanku Ordona powstają olbrzymie osiedla a na rondzie Tybetu ma powstać rozjazd, z którego tramwaje będą w przyszłości skręcać w kierunku Dworca Zachodniego. Dyskusja trwa.

Dominik Gadomski

.
 

REKLAMA

Komentarze (6)

# darq

02.06.2015 23:19

Połączenie tramwajowe w kierunku Dw. Zachodniego nie znalazło się nawet na liście rezerwowej na tę siedmiolatkę. Według obecnych planów nie ma iść w przeznaczonym dlań kiedyś tunelu, tylko nowym tunelem wbijać się do pętli przy Zachodnim zamiast prosto w Bitwy Warszawskiej. O ile kiedykolwiek powstanie...
Skoro po 2022 r. nie będzie kasy na bemowski odcinek metra, to kto zdecyduje się budować tramwaj w tunelu, dublujący linię kolejową. Sorry, o tej linii możemy zapomnieć. Władze miasta z gracją ruskiego czołgu forsują mało potrzebne trasy kosztem tych najważniejszych. HGW dziś nazwała nowy odcinek na Powstańców "bardzo potrzebnym łącznikiem". :)

# Grubson

02.06.2015 23:33

Prymasa Tysiąclecia to ALEJA a nie trasa!

# Hough

03.06.2015 20:42

Pan Banach twierdzi dokładnie to samo, o czym ja pisałem już kilka razy wcześniej :-) Moim zdaniem trwonienie środków na budowę drogiego rozwidlenia torów przy Redutowej jest bez sensu. W dodatku jeden z tych wariantów raczej na pewno powodowałby powstawanie korków już na Kasprzaka (powstałoby kolizyjne skrzyżowanie pomiędzy kościołem i cerkwią, którego teraz nie ma). Szkoda byłoby też tego parku, gdzie znalazły schronienie metalowe rzeźby z lat 60-tych. Logiczny byłby powrót torów na Kasprzaka do Ronda Wolnego Tybetu i dalej skręt w Prymasa do Wolskiej, czyli trasą historyczną. Przystanek Osiedle Wolska stałby się ważnym węzłem przesiadkowym. A zaoszczędzone środki z Redutowej, można by było włożyć w budowę jednej z najważniejszych tras - do Dworca Zachodniego i później dalej. Rozebrałoby to korki, w których stoją autobusy przed tunelem na Al. Prymasa.

REKLAMA

# STOP dla tramwaju na Kasprzaka

04.06.2015 21:24

Tramwaj na Kasprzaka oznacza jeszcze większe problemy w podróży komunikacją czyli PRZESIADKI. Po uruchomieniu tego tramwaju prawdopodobnie skasują 105 i E5 albo skrócą do Cm. Wolskiego. O 506 możemy zapomnieć w ogóle.Tramwaj na Ochotę nie musi jechać z Kasprzaka. Może przecież skręcać z przystanku Osiedle Wolska jak zostało napisane.

# darq

05.06.2015 19:03

@Hough
Władze miasta zawzięły się, by zamiast najbardziej potrzebnych tras budować te drugorzędne. Wilanów chce tramwaju do metra i Mordoru - dostanie na Sobieskiego, by dublował sprawdzające się tam autobusy (buspas, kilka linii zwykłych i przyspieszonych). Wola i Bemowo nie mogą się doczekać tramwaju na Ochotę - dostaną dubel autobusów na Kasprzaka. Polecam mapkę w pdf na dole http://ztm.waw.pl/informacje.php?i=1030&c=98&l=1.
Gdyby zbudować oczekiwane trasy do Wołoskiej - na północy z Woli, na południu z Wilanowa - byłoby krócej i taniej. "Ciekawostką" jest też, że w zgłoszonym do dofinansowania projekcie tramwaju na Kasprzaka uwzględniono tylko warianty z rozwidleniem przy Redutowej - a nawet tylko jeden z nich, bo podano konkretną (co do miliona) sumę kosztów. Czy w tej sytuacji konsultacje nie są zwykłą ściemą?
Tylko kogo to interesuje? Artykuł o trzeciorzędnych przepychankach politycznych ma kilkadziesiąt komentarzy, a gdy mowa o wielomilionowych inwestycjach, które na lata zmienią obraz dzielnicy - odzew znikomy. Za kilka lat ludzie się obudzą z ręką w nocniku - jak to, to nie będzie tramwaju do Zachodniego? Nie będzie bemowskiego odcinka metra? Lazurowa ma obsługiwać tranzyt do Krakowa i Katowic, bo wydaliśmy swoją kasę na wiadukt nad Górczewską? A kto o tym zdecydował i kiedy? Bo my chcemy zaprotestować, jak już jest po ptokach!

# darq

05.06.2015 19:07

P.S. Jak ktoś się łudzi, że w przewidywalnej przyszłości powstanie linia do Zachodniego, to oprócz powyższej mapki polecam https://www.tw.waw.pl/node/4510.
zgodnie z uchwalonym w maju 1998r. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego M. St. Warszawy przewidywano, że ten odcinek stanie się fragmentem linii szybkiego tramwaju, łączącego Jelonki (przez Górczewską) z Gocławiem (przez Ochotę, Górny Mokotów i Siekierki). Plany te zrealizowano tylko w minimalnym stopniu - efektem jest środkowy tunel pod terenami kolejowymi w rejonie Dworca Zachodniego, przeznaczony pierwotnie na potrzeby trasy tramwajowej.
W trakcie budowy wielopoziomowego węzła na Rondzie Zesłańców Syberyjskich tunel ten został "tymczasowo" przeznaczony dla samochodów skręcających od strony Pruszkowa w kierunku Woli. Trasa łącząca Wolę z Ochotą pozostała jednak zapisana w dokumentach planistycznych, lecz zmieniono jej koncepcję - w opracowaniu Biura Planowania Rozwoju Warszawy S.A. z jesieni 2008 roku wskazuje się, że powinna ona przebiegać bliżej peronów Dworca Zachodniego, by umożliwić atrakcyjne przesiadki. W tym celu niezbędne będzie wybudowanie najdłuższego w Warszawie tunelu tramwajowego, obejmującego także podziemny przystanek obsługujący dworzec.

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA