Tramwaje w tunelu przy Reducie Wolskiej? Trwają konsultacje społeczne
14 maja 2015
Poznaliśmy trzy warianty nowej linii tramwajowej na Woli: optymalny, niezgodny ze strategią transportową miasta i całkowicie chybiony. Do 7 czerwca potrwają konsultacje społeczne w tej sprawie.
O pomyśle przywrócenia komunikacji tramwajowej na ul. Kasprzaka pisaliśmy we wrześniu, gdy Tramwaje Warszawskie ogłosiły pięć wariantów przeprowadzenia linii przez skrzyżowanie z Redutową. We współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego i Komisją Dialogu Społecznego d/s Transportu tramwajarze wybrali opcję, w której tramwaje z Wolskiej i Kasprzaka będą zjeżdżać do istniejącego już tunelu, w którym znajdą się przystanki Reduta Wolska (pasażerowie dojdą do nich przejściami podziemnymi, które wyposażone zostaną w rampy dla wózków). Dzięki takiemu rozwiązaniu tramwaje osiągałyby na tym odcinku prędkość handlową 24 km/h (obecna to ok. 15 km/h). Ale to nie koniec zmian w całej okolicy, wpisanych do tego wariantu.
Zysk dla pieszych i rowerzystów
W miejscu starego torowiska na Wolskiej (od Elekcyjnej do Redutowej) miałyby powstać: droga rowerowa, chodnik i pas zieleni. Na przejściu dla pieszych przy Grabowskiej stanęłaby sygnalizacja świetlna, a przystanki Szpital Wolski znalazłyby się pomiędzy przejściami przy Płockiej i Skierniewickiej, dzięki czemu byłaby możliwość wejścia na perony z obu końców. "Wariant inwestorski" zakłada więc radykalną poprawę sytuacji pieszych, duży zysk dla rowerzystów i utrudnienie życia kierowcom w postaci nowych świateł na skrzyżowaniu Kasprzaka i Wolskiej. Jest to w 100% zgodne ze strategią transportową miasta, dającą priorytet komunikacji miejskiej kosztem samochodów. Koszt tego wariantu to 103 mln zł.
Jaka alternatywa?
Przygotowano także dwa inne warianty. "Alternatywny" jest... całkowicie niezgodny ze wspomnianą strategią:
"Rozwiązanie z wariantu W2 różni się od wariantu W1 lepszymi warunkami ruchu samochodowego i gorszą dostępnością dla pasażerów peronów tramwajowych w zespole Reduta Wolska ze względu na brak bezpośredniego połączenia z istniejącym tunelem pieszym" - czytamy w opisie. - "Ponadto wprowadzenie w wykop jezdni i torowiska wiąże się z koniecznością wykonania znacznej ilości przebudów sieci podziemnych, jak i rozbiórką i wzniesieniem na nowo wiaduktów w ciągu ul. Redutowej i ul. Wolskiej".
...co można przetłumaczyć na język potoczny jako "Wydamy o 30 mln zł więcej i rozkopiemy okolicę na rok, żeby w przyszłości nie denerwować kierowców". Kuriozalny jest również ostatni wariant, zakładający wydanie co prawda tylko 53 mln zł, ale nie dający... nic. Zgodnie z tym rozwiązaniem tramwaje jechałyby - jak przed 1990 rokiem - ulicami Kasprzaka, Prymasa Tysiąclecia i Wolską z prędkością handlową... roweru (14 km/h).
Jeszcze nie wiadomo, który wariant zostanie wybrany. Do 7 czerwca potrwają konsultacje społeczne, w ramach których odbędą się dwa spotkania: 21 maja (czwartek) o godz. 18:00 w liceum przy Bema 76 oraz 27 maja (środa) o godz. 18:00 w zespole szkół przy Elekcyjnej 21/23. Będzie także wizja lokalna: 30 maja (sobota) o godz. 10:30 przy Teatrze na Woli. Dodatkowo w Forcie Wola (23 maja godz. 9:00-17:00) i wolskim ratuszu (2 czerwca godz. 16:00-21:00) staną punkty konsultacyjne. A najwygodniej po prostu wysłać swoje uwagi na adres kasprzaka@tw.waw.pl.
Dominik Gadomski