REKLAMA

Bemowo

Komentarz

 

Nie schrzańmy Chrzanowa. Jak stworzyć tu centrum?

  7 kwietnia 2017

alt='Nie schrzańmy Chrzanowa. Jak stworzyć tu centrum?'

Między Lazurową a trasą S8 wciąż może powstać przyjazny kwartał miasta. Niestety, będzie to wymagać góry pieniędzy.

REKLAMA

"Gdybym podejmował decyzję jeszcze raz, w życiu nie zbudowałbym osiedla w takim miejscu" usłyszałem kiedyś od członka zarządu dużej firmy deweloperskiej, która kupiła kiedyś pole na Białołęce i zbudowała na nim bloki. Dziś mieszkańcy przeklinają banki, które dały im kredyty na zakup mieszkań z fatalnym dojazdem, z dala od publicznych szkół, przedszkoli czy przychodni. Teraz Białołęka wysysa pieniądze z całej Warszawy, nadrabiając wieloletnie zaległości w budowie infrastruktury. Szeligowska ze stacją metra. A autobusy? Szeligowska ze stacją metra. A autobusy?
Szeligi czekają na budowę przystanków już 3,5 roku. Na razie autobus pokonuje 2400 metrów bez zatrzymywania się.
Co to wszystko ma wspólnego z Bemowem? Wystarczy przespacerować się za Lazurową, żeby zauważyć duże podobieństwa.

Pola kukurydzy dawnego Chrzanowa są z roku na rok wypierane przez kolejne bloki, dla których najlepszym hasłem reklamowym jest "Blisko metra!". Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w roku 2023 przy Szeligowskiej rzeczywiście powstanie stacja podziemnej kolei. Chrzanów będzie mieć też przychodnię oraz szkołę podstawową, przedszkole i żłobek, które staną na ziemi odkupionej za ciężkie pieniądze. Ale to nadal nie zrobi miasta z przypadkowego zlepka bloków. O czym warto pomyśleć, by nie powtórzyć błędów z Białołęki?

Zaplanować centrum dzielnicy

Budowa stacji metra daje możliwość zagospodarowania od nowa całej okolicy. Wyobraźmy sobie, że jedziemy Człuchowską. Przecinamy skrzyżowanie z Lazurową i wjeżdżamy na całkiem nowy odcinek, z jezdnią z dwoma pasami i dwoma szpalerami drzew. 200-300 metrów od stacji metra jezdnia kończy się ślepo, ale to żaden problem, bo jedziemy rowerem. Wjeżdżamy na pełen ogródków kawiarnianych plac, otoczony z trzech stron nowoczesnymi biurowcami i blokami. Wejście na stację jest ukryte w parterze jednego z budynków, ale nie będziemy tam wchodzić, bo... pracujemy właśnie tutaj.

Atrakcyjna przestrzeń, ograniczenia w ruchu samochodów, dużo zieleni oraz dużo punktów handlowych i usługowych - to absolutne podstawy budowania przyjaznego mieszkańcom miasta. Dopóki Chrzanów nie jest całkowicie zabudowany blokami, wciąż jest szansa na stworzenie jego lokalnego centrum.

Zapraszamy na zakupy

Zabronić grodzenia

Co z tego, że mieszka się 500 metrów od stacji metra, skoro wszędzie dookoła są ogrodzenia? Dla deweloperów być może nie jest to oczywiste, ale jedną z różnic między miastem a wsią jest brak ogrodzeń między posesjami. Płot nie tylko szpeci krajobraz, ale też segreguje ludzi na "godnych" i "niegodnych". Kto ma dziecko w wieku przedszkolnym, ten wie, jakim rozczarowaniem jest znalezienie na spacerze nowej huśtawki, schowanej za płotem jak strzeżony skarb.

REKLAMA

Zagospodarować fort

Odzyskanie zabytku, będącego w czyimś użytkowaniu wieczystym jest bardzo trudne, ale wykonalne. Wymaga sporej determinacji i umiejętności udowodnienia, że cenne dobra kultury niszczeją w niepowołanych rękach. Burmistrz czy radny, który doprowadzi do przejęcia fortu i przyznania pieniędzy na jego zagospodarowanie jako terenu rekreacyjnego, będzie mógł liczyć na wiele głosów w kolejnych wyborach...

(Yak)

.
 

REKLAMA

Komentarze (51)

# Bemowianka

07.04.2017 08:30

Tymczasem Fort Chrzanów ,który należał do Dzielnicy Bemowo oddał w wieczyste użytkowanie obecny wiceburmistrz-Stanisław Pawelczyk.W międzyczasie wycięto co cenniejsze drzewa.A sprawa w sądzie o unieważnienie wieczystego użytkowania(Developer Mak-Dom nie wywiązuję się zapisów umowy) trwa latami.Ponoć sędzia prowadzący sprawę -jest na długim zwolnieniu lekarskim.Czy któryś z obecnych burmistrzów czy wiceburmistrzów się wypowiadał publicznie na ten temat?(choćby w gadzinówce Twoje Bemowo)Nie!Kuce-interesuję tylko sport wyczynowy,Lipiński -wiadomix "Pan o Disco Polo"A o Grodzkim i Pobożym nie ma co mówić-martyrologia i świat dużej polityki.

# jkk

07.04.2017 09:48

Plan miejscowy dla Chrzanowa zaczął powstawać ponad 20 lat temu, tuż po powstaniu Gminy Bemowo. Pierwsza wersja planu nie została zatwierdzona, gdyż obejmowała zbyt duży obszar ze sprzecznymi interesami. Powstał zamysł wydzielenia części obszaru, wskutek czego powstał plan miejscowy dla obszaru Chrzanów 2 - zdjęcie do artykułu pokazuje sporą część tego obszaru według stanu na dzisiaj. Natomiast prace nad planem miejscowym dla całej reszty Chrzanowa "trwają" do dziś. Nie da się ukryć, że miasto ma ograniczone środki finansowe, dlatego oddaje systematycznie inicjatywę deweloperom. Wydaje mi się ponadto, że przepisy i procedury obowiązujące urzędników nie sprzyjają tworzeniu i realizacji racjonalnej polityki w zakresie planowania przestrzennego.

# Zjelonek

07.04.2017 12:46

Absolutnym skandalem jest brak na osiedlu (gdzieś słyszałem, że ma tam mieszkać 30 000 osób) szkoły.
Wszyscy mieszkańcy będą zatem wozić swoje dzieci na Jelonki do szkół już dziś pękających w szwach.
Bardzo konserwatywnie licząc 30 000 mieszkańców to około 5000 dzieci w wieku przedszkolnym. Na tym osiedlu pewnie więcej bo typowi nabywcy mieszkań na Chrzanowie to ludzie młodzi, rodziny z małymi dziećmi.
5000 dzieci według Bemowskich standardów to 3 - 5 szkól. I tyle powinno tam docelowo być. Planuje się jedną!
Planuje, bo gmina nawet nie ma pod nią gruntu.

REKLAMA

# Zjelonek

07.04.2017 12:49

Przepraszam, chciałem napisać, ze 30 000 mieszkańców to około 5000 dzieci w wieku szkolnym a nie przedszkolnym. Przy okazji przedszkolaków to o nich też nie pomyślano.

# wweee

07.04.2017 12:51

A po co kartoflakom z lubelskiego szkoły lub przedszkola, lepiej wybudować kościół żeby nie musieli do łojców jeździć na święta.

# srsly?

07.04.2017 13:13

"Dziś mieszkańcy przeklinają banki, które dały im kredyty na zakup mieszkań z fatalnym dojazdem, z dala od publicznych szkół, przedszkoli czy przychodni." Rozumiem, że to bank decyduje za klienta o zakupie mieszkania w danej lokalizacji, a kupujący jest ubezwłasnowolniony?

REKLAMA

# jkk

07.04.2017 14:36

Grunt pod zespół szkolno-przedszkolno-zlobkowy został już przez władze dzielnicy zakupiony przy ulicy Szeligowskiej, niedaleko od przyszłej stacji metra. Przydała by się jeszcze szkoła w pobliżu Batalionów Chłopskich ale w celu jej wybudowania trzeba dokonać zmiany planu miejscowego i, o ile wiem, czynione są starania w tym kierunku. Nawiasem mówiąc, planuje się także teren pod budowę kościoła. Coraz bliżej jest do otwarcia przychodni przy Coopera, szkoda tylko że budowa tej ulicy stanęła siedem miesięcy temu i nic się nie dzieje w sprawie dokończenia prac. Może po ukończeniu ciągu Coopera - Rayskiego od Górczewskiej do Szeligowskiej pojawi się na nim komunikacja miejska. To jednakże wymaga od władz Bemowa uporządkowania sprawy parkowania, rozwiązanie jednej sprawy rodzi konieczność zajęcia się kolejną.

# Gryzu

07.04.2017 16:33

Takie same kartoflaki jak Ty z Grudziądza a do rodziców będą jeździli zawsze, bo w przeciwieństwie do ciebie
po prostu ich szanują.
A z twojej wypowiedzi wynika, że twoim ojcem jest pastor lub może pop .... albo ostatecznie ksiądz.

# Zjelonek

07.04.2017 16:34

#jkk
Skąda takie informacje (o zakupie gruntu)?
Mnie w urzędzie dzielnicy parę dni temu poinformowano, że zakup to jeszcze nic pewnego. Faktycznie urzędnik nie wyglądał na bardzo chętnego do dzielenia się wiedzą więc może mnie tylko zbył. Proszę napisać czy to pewne, że grunt kupiono i kiedy szkoła będzie otwarta.

REKLAMA

# jkk

07.04.2017 18:19

W którejś lokalnej gazetce znalazłem w styczniu br. informację o zawarciu w dniu 14 grudnia umowy notarialnej o zakupie 2,9 ha gruntu pod budowę zespołu szkolno-przedszkolnego przy ulicy Szeligowskiej. Niestety, nie jestem jasnowidzem i nie mam pojęcia, kiedy szkoła może być wybudowana a tymbardziej kiedy zostanie otwarta. Znając życie, bardzo rzadko zdarza się dotrzymanie terminów realizacji inwestycji miejskich - przykładowo ulicę Coopera miano zbudować do końca października ubiegłego roku a na drugiej stronie gazetki propagandowej bemowskiego urzędu, tuż po wywiadzie burmistrza Pawełczyka znaleźć można terminarz bemowskich inwestycji z informacją o planowanym terminie oddania Coopera do końca 2017 roku, urzędnikom wystarczyło tylko zmienić ostatnią cyfrę roku i wszystko będzie, ich zdaniem, OK.

# kobita bemolka

07.04.2017 21:52

Tak,tak,koniecznie ograniczyć ruch samochodowy na osiedlu,bo nie ma to jak jazda na rowerze w styczniu przy -15 st.C z dzieckiem na ramie i zakupami na cały tydzień dyndającymi wesoło na kierownicy... Ja rozumiem,bycie rowerzystą jest bardzo trendy,ale nie wszyscy chcą być tacy modni...

# tralywosz

08.04.2017 07:56

Byłoby fajnie gdyby Chrzanów pozostał strefą wolną od samochodów. Z uspokojonym ruchem i licznymi ulicami bez blachosmrodów. Jednak urzędnicy nie mają odwagi by zafundować nam miasteczko przyjazne i ekologiczne w stylu skandynawskim. Będzie jak zwykle; ulice zapchane samochodami, zero zieleni, brak kawiarenek a oferta kulturalna to wizyta w dyskoncie.

REKLAMA

# Esin

08.04.2017 08:08

To teraz wiem, gdzie robią Tyskie .....
Moja babicka pohazi z Chrzanowa.

# zielone mazowsze

08.04.2017 10:10

#kobita bemolka
Szanowna Pani!
w polskim roku kalendarzowym jest nie tylko styczeń a i o temperaturach -15 dawno już nie słyszeliśmy.
Proszę więc nie judzić przeciw rowerom i rowerzystom. Można wozić i dziecko (siodełka) i zakupy (koszyki) tylko trzeba troszeczkę dobrej woli.

# January

08.04.2017 10:13

Brawo #tralywosz, też popieram zielony Chrzanów bez samochodów. Kto jest za ograniczeniem ruchu samochodowego na Chrzanowie niech się wpisuje.

REKLAMA

# zielone mazowsze

08.04.2017 10:20

Gdyby ograniczyć wjazd samochodów w ulice takie jak Batalionów Chłopskich czy Rayskiego to automatycznie zniknie problem z korkiem na skrzyżowaniu z Lazurową. Albo posiadacz samochodu będzie mieć wykupione miejsce parkingowe w garażu podziemnym w swoim bloku albo będzie musiał parkować na specjalnym parkingu poza Chrzanowem (proponuję wydzielić na nie miejsce po wschodniej stronie Lazurowej przy skrzyżowaniu z Batalionów. Jest tam spora polanka. Oczywiście musi być tam też stacja Veturilo bo marsz piechotą do dalszych bloków może być dla osób starszych lub kobiet w ciąży męczący.

# Emerytka

08.04.2017 10:52

O czym ta rozmowa. Chrzanów już został schrzaniony i pogrodzony płotami, a wąskie uliczki i brak zieleńców czy ogólnodostępnych placów, potęguje wrażenie obozu. O niebo lepiej wypadają nawet ursynowskie Kabaty. Kilka dni temu rozmawiałam właśnie na ten temat z wnuczką, przestrzegając ją przed zakupem mieszkania w polach "za Lazurową".

# Wujek

08.04.2017 11:46

#January
Jestem za. Ograniczmy ruch samochodów na Chrzanowie. Spróbujmy naprawić to co "schrzanili" urzędnicy.

REKLAMA

# kemot

08.04.2017 12:24

@Zjelonek, informację o zakupie działki pod szkołę możesz znaleźć np. w gazetce "Twoje Bemowo" numer styczeń 2017, strona 9.

# Chrzanik

08.04.2017 13:02

Polityka niezbyt udolnych władz Warszawy i Bemowa na naszych oczach prowadzi do sukcesywnego schrzanienia Chrzanowa. A samochodów nie pozbędziemy się z osiedli, bo nasze społeczeństwo w większości jest na tym etapie rozwoju cywilizacyjnego, gdzie wyznacznikiem pozycji społecznej jest jeszcze posiadanie samochodu a nie roweru. Przecież to wstyd niemiłosierny i niezbyt praktyczne jechać pociągiem po słoiki z przetworami do rodziców na prowincję. A rowerem za daleko, i tym bardziej wstyd i niepraktycznie.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break