Na placu Zawiszy stanie 130-metrowy wieżowiec
13 stycznia 2023
Koniec dyskusji o budowie wieżowca na warszawskim pl. Zawiszy. Pomiędzy wylotami Grójeckiej i Alej Jerozolimskich powstanie budynek o wysokości 130 metrów. W czwartek 12 stycznia Rada Warszawy zgodziła się na inwestycję stosunkiem głosów 38:14.
Za budowę 130-metrowego wieżowca na pl. Zawiszy będzie odpowiadać Ghelamco, inwestor znany m.in.
Wieżowiec czy "zabytek"? Spór o Srebrną 16
"Taśmy Kaczyńskiego", "Bliźniacze Wieże", "PiS Tower". Od kilkunasu dni media w całym kraju opisują perypetie firmy Srebrna, związane z planowaną przy Towarowej budową podwójnego, 190-metrowego wieżowca.
z Warsaw Spire i The Warsaw Hub stojących obok pobliskiego ronda Daszyńskiego.
Nowy wieżowiec w Warszawie
Projekt nowego wieżowca przygotowała ceniona warszawska pracownia JEMS Architekci. Pierwotnie Ghelamco planowało budynek wysoki na 160 metrów (dla porównania: stojący w Al. Jerozolimskich blisko pl. Zawiszy Atlas Tower ma 112 metrów do dachu). Ostatecznie do projektu planu zagospodarowania przestrzennego wpisano wieżowiec 130-metrowy. W czwartek 12 stycznia Rada Warszawy uchwaliła plan stosunkiem głosów 38:14.
"Projekt renomowanej pracowni JEMS Architekci zakłada budowę kompleksu składającego się z trzech "plastrów", a ich wysokość ma rosnąć w kierunku pl. Zawiszy. Najwyższa część wieżowca o wysokości 34 kondygnacji / 130 metrów mieścić się będzie najbliżej placu. Następnie obiekt zmniejszałby swoją wysokość kaskadowo do 108 metrów. Najniższa część - 27-34 metry - znajdzie się od strony ulicy Grójeckiej" - informuje branżowy portal Urbanity.pl.
Plac Zawiszy z wysoką zabudową
W wieżowcu znajdą się biura o łącznej powierzchni 43 tys. m2 oraz 3 tys. m2 przestrzeni na handel i usługi. Tak wysoki budynek na pl. Zawiszy złamie dominację hotelu Sobieski, uznawanego za jeden z najbrzydszych obiektów w Warszawie. Ghelamco zgodziło się zbudować i przekazać warszawskiemu samorządowi lokalną ulicę, która połączy Al. Jerozolimskie i Grójecką na tyłach wieżowca.
Przeciwnicy inwestycji uważają, że zakorkowany pl. Zawiszy nie obsłuży komunikacyjnie tak wysokiego budynku. Znaczna część pracowników z pewnością będzie dojeżdżać do pracy tramwajami lub pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej, Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej, a w okresie wiosennym i letnim - rowerami.
(jok)
.