REKLAMA

Wawer

inwestycje »

 

Most Na Zaporze - czy warto wracać do starych planów?

  10 października 2015

alt='Most Na Zaporze - czy warto wracać do starych planów?'
Most połaczyłczyłby Wawer z Wilanowem

Jeszcze kilka lat temu most Na Zaporze był obecny w wypowiedziach urzędników, planach miastach i oczekiwaniach mieszkańców. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że tej lokalnej przeprawy przez Wisłę nigdy nie będzie.

REKLAMA

Od lat część Wawra jest pewnego rodzaju obszarem tranzytowym dla kierujących się w stronę centrum mieszkańców rejonów położonych na wschód i południe dzielnicy. W godzinach szczytu na głównych drogach dzielnicy ruch jest olbrzymi, a problemy komunikacyjne spotęgowała w ostatnim czasie niedostępność mostu Łazienkowskiego. Wydostanie się w kierunku ścisłego centrum Warszawy jest możliwe jedynie przez most Siekierkowski, który już teraz jest najbardziej obciążonym mostem w Warszawie, przy średniej liczbie pojazdów na dobę przekraczającej 110 tysięcy. A problemów może być jeszcze więcej.

- Dodatkowy wzrost ruchu tranzytowego w Wawrze nastąpi po budowie ul. Dzieci Polskich oraz po oddaniu do użytku tunelu pod przejazdem kolejowym w ciągu ulic Żegańska - Zwoleńska. Kierowcy zmierzający do centrum Warszawy po zachodniej stronie Wisły, którzy poruszać się będą ciągiem komunikacyjnym ul. Dzieci Polskich - Żegańska - Zwoleńska, utkną jednak wtedy w korkach w ulicy Zwoleńskiej, Trakt Lubelski i Wał Miedzeszyński. Duże zaniepokojenie mieszkańców budzi fakt, iż dwupasmowa trasa od strony Wesołej zakończy się na wąskiej Zwoleńskiej, przez co rozjeżdżane będą lokalne uliczki osiedli Międzylesie i Zerzeń - ocenia radny Rafał Czerwonka. Według niego, rozwiązaniem problemów z przejazdem na zachodnią stronę Wisły mogłaby być budowa tzw. trasy i mostu Na Zaporze", czyli planowanej ulicy Nowo-Zwoleńskiej oraz planowanego od lat 80-tych ubiegłego wieku mostu łączącego Wawer z Wilanowem.

Studium wykonalności trasy i mostu na odcinku od ul. Augustówka do ul. Mrówczej, powstałe w 2007 roku na zlecenie stołecznego Biura Drogownictwa i Komunikacji, określiło tę inwestycję, jako "efektywną ekonomicznie nawet dla skrajnie pesymistycznych wartości parametrów takich jak wielkość ruchu, koszty inwestycyjne, współczynnik redukcji wypadków". Wawer zyska w najbliższych latach nowy most, bowiem powstanie on w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). Trwa właśnie postępowanie przetargowe, wybrane zostały firmy, wniesiono odwołania do przetargu i miejmy nadzieję, że niedługo nastąpi podpisanie umów na projekt i realizację poszczególnych odcinków POW. Co to oznacza? Inwestycja ta jest potrzebna i efektywna ekonomicznie nawet przy wysokich cenach gruntów, kosztach budowy i niższych niż zakładano prognozach ruchu. Jeszcze do niedawna były to nawet w miarę konkretne zapowiedzi - budowa miała ruszyć w 2015 roku. Zapytaliśmy władze miasta, co z tą wyczekiwaną przez osiedle Zerzeń inwestycją?

- W obecnie obowiązującej Wieloletniej Prognozie Finansowej nie figuruje budowa mostu Na Zaporze. To czy będzie on budowany zależy od możliwości finansowych miasta - informuje Tomasz Kunert ze stołecznego ratusza. Dodaje też, że Wawer zyska w najbliższych latach nowy most, bowiem powstanie on w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). - Trwa właśnie postępowanie przetargowe, wybrane zostały firmy, wniesiono odwołania do przetargu i miejmy nadzieję, że niedługo nastąpi podpisanie umów na projekt i realizację poszczególnych odcinków POW - dodaje.

Rafał Czerwonka twierdzi, że mimo to warto powrócić do rozmów o pomyśle sprzed lat. - Wielu mieszkańców zmierza codziennie z Wawra do "Mordoru" na Domaniewskiej i z powrotem - taki most byłby idealny dla takiego kierunku - uważa radny.

Czy trasa nadal potrzebna?

Specjaliści ze Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji podkreślają, że inwestycja to nie tylko przeprawa przez Wisłę. Kluczową sprawą pozostają dojazdy: tzw. trasa mostu Na Zaporze od skrzyżowania Powsińska/Augustówka do tunelu w ciągu Zwoleńska - Żegańska. W 2007 r. kosz całości był szacowany na ponad 560 mln zł. Co więcej, jest to inwestycja zawierająca w sobie jeden z dłuższych obiektów mostowych w Polsce, bo mierzący blisko 1403 m - długość ta wynika z konieczności przekroczenia Wisły w obszarze zalewowym.

- Należy zdać sobie sprawę, iż liczba potrzeb inwestycyjnych jest w Warszawie ogromna. Dość łatwo można powiedzieć, że brak tej czy innej inwestycji w planach miasta na najbliższe lata jest zły. Władze miasta w pierwszej kolejności skupiły się na budowie II linii metra, rozwoju transportu szynowego i zamykaniu ciągów obwodowych. Mając na uwadze relatywne niedługie oddanie do użytku całej POW wraz z mostem (planowane na 2020 r.), wydaje się, że istotne jest zakończenie już teraz trwających inwestycji umożliwiających zwiększenie przewozów w komunikacji zbiorowej i stopniowe ograniczanie potrzeby wjazdu komunikacją indywidualną do centrum miasta - uważa Łukasz Oleszczuk z SISKOM.

AS

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (17)

# miłośnik_motyk

12.10.2015 11:32

Od ostatniego mostu na północy (Most Marii Skłodowskiej-Curie) do północnych granic miasta jest niecałe 5 km, a most posiada przeprawę tramwajową.
Od ostatniego mostu na południe (Most Siekierkowski) do granic miasta jest 10 km, a ostatnia przeprawa tramwajowa jest kolejne 5 km dalej.
Południowa Obwodnica Warszawy nie odbierze ruchu z Wawra do Centrum bo będzie nieatrakcyjna. Odbierze jedynie tranzyt na zachód, ale ten w Wawrze jest niewielki.
Oto dlaczego powinien powstać Most na Zaporze.

# sama

12.10.2015 14:50

Most na Zaporze - z linią tramwajową łączącą Wawer i nowobudowaną trasę tramwajową w Wilanowie. Do takiej inwestycji trzeba dalekowzrocznej wizji komunikacji miejskiej godnej zarządzających europejską stolicą. A teraz - 1/4 miasta w porównaniu do pozostałych części jest białą plamą. Mosty buduje się głownie tam, gdzie ich nie brakuje...

# sokołowski

12.10.2015 19:10

W warszawie brakuje wielu przepraw przez Wisłę. Alternatywa dla mostu na planowanej trasie POW jest istniejący w planach słynny most na Zaporze. Moja ulubiona pani Hania nie da na te inwestycję bo jak głosi plotka most na trasie POW zupełnie wystarczy. Ato nieprawda, tylko pani Hania i jej świta wmawiają ludziom bzdurne "prawdy". Most na Zaporze jest jak najbardziej potrzebny. Pani Haniu, zdobądź się na tę inwestycję bez obietnic wyborczych i bzdurnych "prawd".

REKLAMA

# babaga

12.10.2015 20:39

a czy w ogole na POW planowane sa autobusy? bo chodnik i sciezka rowerowa beda, ale zeby sie nie okazalo ze beda to najszybsze ciagi komunikacyjne na Wilanow dla ludzi bez wlasnych samochodow, bo komumikacja miejska z przesiadkami bedzie baaaaaardzo naokolo i baaaardzo dlugo.
ps. rowniez kibicuje mostowi na zaporze!

# sokołowski

13.10.2015 10:17

#babaga napisał(a) 12.10.2015 20:39
a czy w ogole na POW planowane sa autobusy?
na POW planowana jest wycinka lasów.
#babaga napisał(a) 12.10.2015 20:39
ps. rowniez kibicuje mostowi na zaporze!
popieram

# zaporowy

18.10.2015 15:32

Most na zaporze jest dużo bardziej potrzebny niż most Krasińskiego. Powinno się zamienić kolejność ich budowy, jeśli nie ma kasy na oba (most Krasińskiego ma kosztować 00 mln)

REKLAMA

# zaporowy

18.10.2015 15:33

700

# przeciwzapora

19.10.2015 12:58

#zaporowy napisał(a) 18.10.2015 15:32
Most na zaporze jest ... potrzebny ... Powinno się
budoweać jednoczesnie 10 mostów w warszawie aby był wyraźny postęp w spojeniu obu brzegów Wisły a nie jakieś P I E R Do Le Ni E o budowie tu bo na budowe tam nie ma pieniedzy. jak dobrze poszukają to znajdą pieniądze i ropbotników bez P I E P Rz E NiA o brakach i ograniczeniach, które wmawiają ograniczonym ludziom, którzy następnie te brednie przenoszą.

# babyxx

26.10.2015 09:02

Nasze władze nie lubią chyba mieszkańców bez samochodów bo nie są w stanie zaprojektować dobrych tras autobusowych. Aby dojechać z Falenicy na drugą stronę mostu siekierkowskiego do pracy trzeba się przesiadać bo autobus jest ale dopiero z Międzylesia a przecież moglby jechać z pętli w Aleksandrowie i po drodze zabierać wszystkich pasażerów a to rozwiązało by częściowo korki wał, zwolenska itp. jak mam jechać z Falenicy na Wilanów z 3-4 przesiadkami do 2 godzin w jedną stronę to jadę samochodem i korki rosną a taniej byłoby mi jechać transportem miejskim gdyby taki był.

REKLAMA

# Magnetofon

30.10.2015 18:46

Transport torowy, to jest przyszlosc tkanki miejskiej, dodatkowe mosty dla samochodow i autostradowe ulice powoduja tylko wikeszy ruch w centrum miasta, zanieczyszczenia i wiecej potraconych pieszych (na pasach zeby nie bylo).

# ekolog pragmatyczny

03.11.2015 09:51

A może jakiś koncern energetyczny zbudowałby zaporę z mostem , a miasto tylko dojazdy ?
Nie da się bo Natura2000 i górnicze lobby elektrowni opalanych węglem ?

# boba

30.12.2015 15:43

A ja nie popieram, przez Wisłę nie ma kłopotów z dotarciem, natomiast popieram wydanie tych 500 mln na kilka estakad w Dolince Służewieckiej bo po zjechaniu z Siekierkowskiego korek jest nawet w godzinach południowych.

REKLAMA

# bobas

02.10.2016 17:56

Południowa Obwodnica Warszawy odbierze ruch z Wawra na Ursynów, Ochotę, Włochy i Bemowo.Na Wilanów mało kto jeździ co można zaobserwować przy codziennych wyprawach mostem siekierkowskim.Tak naprawdę przyda się tylko pracownikom TVN mieszkających licznie w naszych okolicach.Z tej racji już dzisiaj jest on nazywany mostem TVN.
Radny Czerwonka wyglądający na rozsądnego faceta powinien się rozejrzeć na prawo i na lewo co można zrobić za 500 mln, bo tyle ma kosztować nowy most.Np. kanalizacja jest robiona w fatalnym tempie, co z tego że są odnogi w głównych ulicach jak reszta ma czekać jeszcze grube lata.Drogi jakie ludzie robili z płyt MON na początku lat 90 tych za własne pieniądze funkcjonują do dzisiaj.
Drodzy Radni zażądajcie tych 500 mln na setki inwestycji a nie czekajcie aż miasto podpisze jeden kontrakt na budowę mostu - tak na pewno szybciej się wyda pieniądze ale nie o to chodzi

# pasy

22.05.2017 21:41

I wszyscy będą zadowoleni
______________
Zobacz http://www.modplus.pl/

# qvertz

18.10.2018 21:53

Za Jaruzela był most Syreny, który pobudowali wojskowi. Można by było na próbę zrobić dwa takie mosty: jeden na zaporze, drugi w Jabłonnej. Koszty niewielkie, a od razu można by się było przekonać, że mosty są Warszawie i mieszkańcom (przyjezdnym także) niezbędnie potrzebne. Wystarczy spojrzeć na mapę i już żadne tzw. analizy nie są potrzebne. Wystarczy w takich newralgicznych miejscach po prostu być przez miesiąc i wszystko jest jasne. Most Syreny działał skutecznie przez 20 lat.

REKLAMA

# polos

22.10.2019 22:30

Mostu "Na Zaporze" jak nie ma, tak nie ma.... HGW olała mieszkańców Wawra i Wilanowa. Teraz siedzi sobie w Brukseli i ma Was wszystkich w poważaniu. Trzaskowski chyba też....

# Gregor

27.04.2021 19:34

Dopóki widziałem infrastruktury dzielnicy Wawer kieruje łosiczanka Krzemińska nic dobrego w dzielnicy nie powstanie. Ta pani obraża ludzką inteligencję, zupełnie jakby była z pisu.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024