REKLAMA

Wawer

inwestycje »

 

Most Na Zaporze - czy warto wracać do starych planów?

  10 października 2015

alt='Most Na Zaporze - czy warto wracać do starych planów?'
Most połaczyłczyłby Wawer z Wilanowem

Jeszcze kilka lat temu most Na Zaporze był obecny w wypowiedziach urzędników, planach miastach i oczekiwaniach mieszkańców. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że tej lokalnej przeprawy przez Wisłę nigdy nie będzie.

REKLAMA

Od lat część Wawra jest pewnego rodzaju obszarem tranzytowym dla kierujących się w stronę centrum mieszkańców rejonów położonych na wschód i południe dzielnicy. W godzinach szczytu na głównych drogach dzielnicy ruch jest olbrzymi, a problemy komunikacyjne spotęgowała w ostatnim czasie niedostępność mostu Łazienkowskiego. Wydostanie się w kierunku ścisłego centrum Warszawy jest możliwe jedynie przez most Siekierkowski, który już teraz jest najbardziej obciążonym mostem w Warszawie, przy średniej liczbie pojazdów na dobę przekraczającej 110 tysięcy. A problemów może być jeszcze więcej.

- Dodatkowy wzrost ruchu tranzytowego w Wawrze nastąpi po budowie ul. Dzieci Polskich oraz po oddaniu do użytku tunelu pod przejazdem kolejowym w ciągu ulic Żegańska - Zwoleńska. Kierowcy zmierzający do centrum Warszawy po zachodniej stronie Wisły, którzy poruszać się będą ciągiem komunikacyjnym ul. Dzieci Polskich - Żegańska - Zwoleńska, utkną jednak wtedy w korkach w ulicy Zwoleńskiej, Trakt Lubelski i Wał Miedzeszyński. Duże zaniepokojenie mieszkańców budzi fakt, iż dwupasmowa trasa od strony Wesołej zakończy się na wąskiej Zwoleńskiej, przez co rozjeżdżane będą lokalne uliczki osiedli Międzylesie i Zerzeń - ocenia radny Rafał Czerwonka. Według niego, rozwiązaniem problemów z przejazdem na zachodnią stronę Wisły mogłaby być budowa tzw. trasy i mostu Na Zaporze", czyli planowanej ulicy Nowo-Zwoleńskiej oraz planowanego od lat 80-tych ubiegłego wieku mostu łączącego Wawer z Wilanowem.

Studium wykonalności trasy i mostu na odcinku od ul. Augustówka do ul. Mrówczej, powstałe w 2007 roku na zlecenie stołecznego Biura Drogownictwa i Komunikacji, określiło tę inwestycję, jako "efektywną ekonomicznie nawet dla skrajnie pesymistycznych wartości parametrów takich jak wielkość ruchu, koszty inwestycyjne, współczynnik redukcji wypadków". Wawer zyska w najbliższych latach nowy most, bowiem powstanie on w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). Trwa właśnie postępowanie przetargowe, wybrane zostały firmy, wniesiono odwołania do przetargu i miejmy nadzieję, że niedługo nastąpi podpisanie umów na projekt i realizację poszczególnych odcinków POW. Co to oznacza? Inwestycja ta jest potrzebna i efektywna ekonomicznie nawet przy wysokich cenach gruntów, kosztach budowy i niższych niż zakładano prognozach ruchu. Jeszcze do niedawna były to nawet w miarę konkretne zapowiedzi - budowa miała ruszyć w 2015 roku. Zapytaliśmy władze miasta, co z tą wyczekiwaną przez osiedle Zerzeń inwestycją?

- W obecnie obowiązującej Wieloletniej Prognozie Finansowej nie figuruje budowa mostu Na Zaporze. To czy będzie on budowany zależy od możliwości finansowych miasta - informuje Tomasz Kunert ze stołecznego ratusza. Dodaje też, że Wawer zyska w najbliższych latach nowy most, bowiem powstanie on w ramach Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). - Trwa właśnie postępowanie przetargowe, wybrane zostały firmy, wniesiono odwołania do przetargu i miejmy nadzieję, że niedługo nastąpi podpisanie umów na projekt i realizację poszczególnych odcinków POW - dodaje.

Rafał Czerwonka twierdzi, że mimo to warto powrócić do rozmów o pomyśle sprzed lat. - Wielu mieszkańców zmierza codziennie z Wawra do "Mordoru" na Domaniewskiej i z powrotem - taki most byłby idealny dla takiego kierunku - uważa radny.

Czy trasa nadal potrzebna?

Specjaliści ze Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji podkreślają, że inwestycja to nie tylko przeprawa przez Wisłę. Kluczową sprawą pozostają dojazdy: tzw. trasa mostu Na Zaporze od skrzyżowania Powsińska/Augustówka do tunelu w ciągu Zwoleńska - Żegańska. W 2007 r. kosz całości był szacowany na ponad 560 mln zł. Co więcej, jest to inwestycja zawierająca w sobie jeden z dłuższych obiektów mostowych w Polsce, bo mierzący blisko 1403 m - długość ta wynika z konieczności przekroczenia Wisły w obszarze zalewowym.

- Należy zdać sobie sprawę, iż liczba potrzeb inwestycyjnych jest w Warszawie ogromna. Dość łatwo można powiedzieć, że brak tej czy innej inwestycji w planach miasta na najbliższe lata jest zły. Władze miasta w pierwszej kolejności skupiły się na budowie II linii metra, rozwoju transportu szynowego i zamykaniu ciągów obwodowych. Mając na uwadze relatywne niedługie oddanie do użytku całej POW wraz z mostem (planowane na 2020 r.), wydaje się, że istotne jest zakończenie już teraz trwających inwestycji umożliwiających zwiększenie przewozów w komunikacji zbiorowej i stopniowe ograniczanie potrzeby wjazdu komunikacją indywidualną do centrum miasta - uważa Łukasz Oleszczuk z SISKOM.

AS

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (17)

# miłośnik_motyk

12.10.2015 11:32

Od ostatniego mostu na północy (Most Marii Skłodowskiej-Curie) do północnych granic miasta jest niecałe 5 km, a most posiada przeprawę tramwajową.
Od ostatniego mostu na południe (Most Siekierkowski) do granic miasta jest 10 km, a ostatnia przeprawa tramwajowa jest kolejne 5 km dalej.
Południowa Obwodnica Warszawy nie odbierze ruchu z Wawra do Centrum bo będzie nieatrakcyjna. Odbierze jedynie tranzyt na zachód, ale ten w Wawrze jest niewielki.
Oto dlaczego powinien powstać Most na Zaporze.

# sama

12.10.2015 14:50

Most na Zaporze - z linią tramwajową łączącą Wawer i nowobudowaną trasę tramwajową w Wilanowie. Do takiej inwestycji trzeba dalekowzrocznej wizji komunikacji miejskiej godnej zarządzających europejską stolicą. A teraz - 1/4 miasta w porównaniu do pozostałych części jest białą plamą. Mosty buduje się głownie tam, gdzie ich nie brakuje...

# sokołowski

12.10.2015 19:10

W warszawie brakuje wielu przepraw przez Wisłę. Alternatywa dla mostu na planowanej trasie POW jest istniejący w planach słynny most na Zaporze. Moja ulubiona pani Hania nie da na te inwestycję bo jak głosi plotka most na trasie POW zupełnie wystarczy. Ato nieprawda, tylko pani Hania i jej świta wmawiają ludziom bzdurne "prawdy". Most na Zaporze jest jak najbardziej potrzebny. Pani Haniu, zdobądź się na tę inwestycję bez obietnic wyborczych i bzdurnych "prawd".

REKLAMA

# babaga

12.10.2015 20:39

a czy w ogole na POW planowane sa autobusy? bo chodnik i sciezka rowerowa beda, ale zeby sie nie okazalo ze beda to najszybsze ciagi komunikacyjne na Wilanow dla ludzi bez wlasnych samochodow, bo komumikacja miejska z przesiadkami bedzie baaaaaardzo naokolo i baaaardzo dlugo.
ps. rowniez kibicuje mostowi na zaporze!

# sokołowski

13.10.2015 10:17

#babaga napisał(a) 12.10.2015 20:39
a czy w ogole na POW planowane sa autobusy?
na POW planowana jest wycinka lasów.
#babaga napisał(a) 12.10.2015 20:39
ps. rowniez kibicuje mostowi na zaporze!
popieram

# zaporowy

18.10.2015 15:32

Most na zaporze jest dużo bardziej potrzebny niż most Krasińskiego. Powinno się zamienić kolejność ich budowy, jeśli nie ma kasy na oba (most Krasińskiego ma kosztować 00 mln)

REKLAMA

# zaporowy

18.10.2015 15:33

700

# przeciwzapora

19.10.2015 12:58

#zaporowy napisał(a) 18.10.2015 15:32
Most na zaporze jest ... potrzebny ... Powinno się
budoweać jednoczesnie 10 mostów w warszawie aby był wyraźny postęp w spojeniu obu brzegów Wisły a nie jakieś P I E R Do Le Ni E o budowie tu bo na budowe tam nie ma pieniedzy. jak dobrze poszukają to znajdą pieniądze i ropbotników bez P I E P Rz E NiA o brakach i ograniczeniach, które wmawiają ograniczonym ludziom, którzy następnie te brednie przenoszą.

# babyxx

26.10.2015 09:02

Nasze władze nie lubią chyba mieszkańców bez samochodów bo nie są w stanie zaprojektować dobrych tras autobusowych. Aby dojechać z Falenicy na drugą stronę mostu siekierkowskiego do pracy trzeba się przesiadać bo autobus jest ale dopiero z Międzylesia a przecież moglby jechać z pętli w Aleksandrowie i po drodze zabierać wszystkich pasażerów a to rozwiązało by częściowo korki wał, zwolenska itp. jak mam jechać z Falenicy na Wilanów z 3-4 przesiadkami do 2 godzin w jedną stronę to jadę samochodem i korki rosną a taniej byłoby mi jechać transportem miejskim gdyby taki był.

REKLAMA

# Magnetofon

30.10.2015 18:46

Transport torowy, to jest przyszlosc tkanki miejskiej, dodatkowe mosty dla samochodow i autostradowe ulice powoduja tylko wikeszy ruch w centrum miasta, zanieczyszczenia i wiecej potraconych pieszych (na pasach zeby nie bylo).

# ekolog pragmatyczny

03.11.2015 09:51

A może jakiś koncern energetyczny zbudowałby zaporę z mostem , a miasto tylko dojazdy ?
Nie da się bo Natura2000 i górnicze lobby elektrowni opalanych węglem ?

# boba

30.12.2015 15:43

A ja nie popieram, przez Wisłę nie ma kłopotów z dotarciem, natomiast popieram wydanie tych 500 mln na kilka estakad w Dolince Służewieckiej bo po zjechaniu z Siekierkowskiego korek jest nawet w godzinach południowych.

REKLAMA

# bobas

02.10.2016 17:56

Południowa Obwodnica Warszawy odbierze ruch z Wawra na Ursynów, Ochotę, Włochy i Bemowo.Na Wilanów mało kto jeździ co można zaobserwować przy codziennych wyprawach mostem siekierkowskim.Tak naprawdę przyda się tylko pracownikom TVN mieszkających licznie w naszych okolicach.Z tej racji już dzisiaj jest on nazywany mostem TVN.
Radny Czerwonka wyglądający na rozsądnego faceta powinien się rozejrzeć na prawo i na lewo co można zrobić za 500 mln, bo tyle ma kosztować nowy most.Np. kanalizacja jest robiona w fatalnym tempie, co z tego że są odnogi w głównych ulicach jak reszta ma czekać jeszcze grube lata.Drogi jakie ludzie robili z płyt MON na początku lat 90 tych za własne pieniądze funkcjonują do dzisiaj.
Drodzy Radni zażądajcie tych 500 mln na setki inwestycji a nie czekajcie aż miasto podpisze jeden kontrakt na budowę mostu - tak na pewno szybciej się wyda pieniądze ale nie o to chodzi

# pasy

22.05.2017 21:41

I wszyscy będą zadowoleni
______________
Zobacz http://www.modplus.pl/

# qvertz

18.10.2018 21:53

Za Jaruzela był most Syreny, który pobudowali wojskowi. Można by było na próbę zrobić dwa takie mosty: jeden na zaporze, drugi w Jabłonnej. Koszty niewielkie, a od razu można by się było przekonać, że mosty są Warszawie i mieszkańcom (przyjezdnym także) niezbędnie potrzebne. Wystarczy spojrzeć na mapę i już żadne tzw. analizy nie są potrzebne. Wystarczy w takich newralgicznych miejscach po prostu być przez miesiąc i wszystko jest jasne. Most Syreny działał skutecznie przez 20 lat.

REKLAMA

# polos

22.10.2019 22:30

Mostu "Na Zaporze" jak nie ma, tak nie ma.... HGW olała mieszkańców Wawra i Wilanowa. Teraz siedzi sobie w Brukseli i ma Was wszystkich w poważaniu. Trzaskowski chyba też....

# Gregor

27.04.2021 19:34

Dopóki widziałem infrastruktury dzielnicy Wawer kieruje łosiczanka Krzemińska nic dobrego w dzielnicy nie powstanie. Ta pani obraża ludzką inteligencję, zupełnie jakby była z pisu.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe