Ile proc. tłuszczu musi mieć masło? Wyjaśniamy
W świecie produktów mlecznych, masło zajmuje szczególne miejsce na półkach sklepowych. Jednak nie każdy wie, że aby produkt mógł być określony mianem masła, musi spełniać określone kryteria. Kluczowym wymogiem jest zawartość tłuszczu mlecznego na poziomie co najmniej 80 proc. - czytamy w Onet Kobieta.
Zgodnie z przepisami, odpowiedź brzmi tak, ale pod jednym warunkiem - informacja o zmniejszonej zawartości tłuszczu musi być wyraźnie zaznaczona w nazwie produktu. Katarzyna Bosacka, ekspertka od zdrowego odżywiania, podjęła ten temat na swoim profilu na Instagramie, wyjaśniając różnice między poszczególnymi typami masła.
Istnieją cztery handlowe kategorie produktów zawierających tłuszcze mleczne, które nie zawierają domieszek tłuszczów roślinnych:
- masło tradycyjne - o zawartości tłuszczu mlecznego 80-90 proc.,
- masło o zawartości trzech czwartych tłuszczu - 60-62 proc. tłuszczu,
- masło półtłuste - 39-41 proc. tłuszczu,
- tłuszcz mleczny do smarowania - różne przedziały zawartości tłuszczu.
Konsumenci powinni być świadomi, że tylko produkty spełniające normę 80 proc. tłuszczu mlecznego mogą być sprzedawane pod prostą nazwą "masło". W przypadku innych produktów, nazwa musi jasno wskazywać na zmniejszoną zawartość tłuszczu, co ma na celu ochronę konsumentów przed wprowadzeniem w błąd.
W kontekście rosnących cen żywności, spowodowanych inflacją, kwestia etykiety staje się jeszcze bardziej istotna. Cena za kostkę masła waha się obecnie od 6 do 10 zł, co sprawia, że konsumenci coraz uważniej przyglądają się etykietom, a także cenom produktów. Warto pamiętać, że wybierając masło, należy zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale i na skład produktu.
Źródło: gotowanie.onet.pl