Gorąca dyskusja o lokalizacji stacji Rydygiera
dzisiaj, 08:39
W mediach społecznościowych pojawiły się alarmujące wpisy, że "miasto chce zabrać stację metra z placu Grunwaldzkiego", zastępując ją przystankiem pod wiaduktem al. Jana Pawła II. Czy obawy są uzasadnione? Dyskusja trwa, a uwagi można zgłaszać w ramach konsultacji.
Do 19 stycznia trwają konsultacje społeczne dotyczące przyszłego planu ogólnego i strategii Warszawa 2040+. To w nich mieszkańcy mogą wypowiedzieć się m.in. o przebiegu czwartej linii metra. M4 ma liczyć 23 stacje i ponad 26 km długości, łącząc Tarchomin z Wilanowem. Co istotne, będzie to pierwsza w pełni autonomiczna linia - bez maszynistów. Projekt koncepcyjny powstanie do listopada 2027 r. Na Żoliborzu zaplanowano dwie stacje: na Marymoncie (ważny węzeł przesiadkowy M1-M2-M4) oraz w rejonie placu Grunwaldzkiego.
Stowarzyszenie Zatrasie krytykuje
Stowarzyszenie Zatrasie wskazuje, że dotąd w dokumentach mówiono o stacji "Plac Grunwaldzki", a obecnie w zestawieniach pojawia się już nazwa "Rydygiera", z dodatkowym połączeniem z koleją. Największe zastrzeżenia ma do odległości między przystankami. - Rozstaw stacji Marymont - Rydygiera to 1100 metrów, a Rydygiera - Rondo AK Radosław zaledwie 560 metrów. To nielogiczne dysproporcje - ocenia stowarzyszenie.
Według działaczy stacja powinna powstać bliżej Serka Żoliborskiego, czyli "geograficznego i komunikacyjnego centrum dzielnicy". Dodatkowo podnoszą kwestie kosztów budowy dojść na wiadukt Jana Pawła II, ewentualnych schodów ruchomych, tramwajowych przystanków na estakadzie oraz celowości tworzenia węzła zaledwie 270 m od przystanku na ul. Broniewskiego.
Mieszkańcy podzieleni. Dyskusja trwa
Choć niektórych zaskoczyła lokalizacja Rydygiera, mapy z nazwą tej stacji były publicznie dostępne już od wiosny 2024 r. W komentarzach mieszkańców pojawia się zarówno krytyka, jak i aprobata.
Część żoliborzan ironizuje, że "na Żoliborzu oprotestowuje się każdą inwestycję", a linia M4 "najlepiej żeby nie miała tu żadnych przystanków". Inni uważają, że najlepszą lokalizacją byłby rejon Broniewskiego i Krasińskiego.
Są jednak i głosy popierające rozwiązanie proponowane przez miasto: - Połączenie z koleją i lepsza obsługa Rydygiera to dobre decyzje. Wyjście będzie zaledwie 100 metrów od placu Grunwaldzkiego - komentuje jeden z mieszkańców.
DB































































