Miliony na parking przy Płochocińskiej
17 września 2018
Nie w Płudach czy Choszczówce, ale przy Płochocińskiej powstanie pierwszy na Białołęce parking z prawdziwego zdarzenia dla osób przesiadających się do SKM-ki. Jednopoziomowy. Za horrendalne pieniądze.
Parking P+R Żerań zostanie zbudowany w sąsiedztwie stacji kolejowej, w rejonie węzła Płochocińskiej i Marywilskiej. Znajdzie się tam co najmniej 220 miejsc postojowych dla samochodów osobowych (w tym 4% dla niepełnosprawnych) i co najmniej 110 zadaszonych stanowisk dla rowerów. Powstanie także parterowy budynek gospodarczo-techniczny.
Skąd taka cena?
P+R Żerań nie będzie konstrukcją piętrową, ale parkingiem jednopoziomowym. Mimo to jego budowa będzie kosztować ponad 5,88 mln zł (z czego 3,68 mln zł pokryje dotacja unijna). Tak wysoki koszt będzie spowodowany m.in. zastosowaniem odnawialnych źródeł energii i montażem ładowarki dla pojazdów o napędzie elektrycznym. Przy 220 stanowiskach koszt jednego miejsca postojowego wyniesie ponad 26.700 zł.
Dla porównania: według poradnika "Ile kosztuje miasto?", przygotowanego dla osób składających projekty do budżetu partycypacyjnego, koszt budowy miejsca parkingowego to 4 tys. zł. To rodzi szereg pytań. Czy parking na Żeraniu rzeczywiście musi mieć panele solarne i inne elementy, radykalnie podnoszące cenę? Czy musi być częścią "systemu P+R"? Przy stacjach kolejowych w Wawrze powstały parkingi z ekokratki, znacznie tańsze i szybsze w budowie, a pełniące tę samą funkcję. Wreszcie: czy powinien zajmować się tym ZTM? Budowę i użytkowanie parkingu można było zlecić prywatnej firmie, która zaoferowałaby zainteresowanym abonamenty, do których samorząd mógłby np. dopłacać. W Warszawie nie ma jednak woli politycznej w kierunku takich rozwiązań.
Półtora roku prac
- Budowa parkingu pozwoli podróżującym na pozostawienie samochodów w dogodnej lokalizacji oraz przesiadkę do komunikacji miejskiej - zapowiada Zarząd Transportu Miejskiego. - Poprawi się płynność ruchu oraz zmniejszy negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne. Głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych spowodowanej przez zwiększony ruch drogowy.
ZTM czeka na oferty firm zainteresowanych projektem i budową do 1 października. Zwycięzca przetargu będzie mieć na zakończenie prac 540 dni, czyli około półtora roku. Jeśli umowę uda się podpisać w tym roku, pierwsi kierowcy skorzystają z parkingu wiosną 2020 roku. Pozostawienie auta będzie bezpłatne dla osób posiadających Kartę Miejską, tak samo jak np. na P+R Młociny.
(dg)