Mieszkańcy drugiej kategorii?
6 lipca 2007
Ostatnie zmiany Zarządu Transportu Miejskiego są niekorzystne dla mieszkańców Grodziska i Kątów Grodziskich.
132 przypadło tym razem mieszkańcom nowych osiedli z rejonu Skarbka z Gór, którzy mają niedaleko szybkie połączenie z metrem - linię 407. Autobus 407 oraz nowa nocna linia N11 przejeżdżają tylko obok osiedla Grodzisk, ponieważ nie mają w tej okolicy nawet przystanku na żądanie. Mieszkańcy skarżą się na niespra-wiedliwość ZTM-u.
- Mieszkańcy naszych okolic są traktowani przez ZTM jak pasażerowie gorszej kategorii. Wszelkie zmiany, jakie są dokonywane w naszym rejonie są robione na-szym kosztem! - czytamy w liście od Czytelnika "Echa". - Mieszkańcy dowiadują się o wszystkich zmianach po fakcie. Niedawno przeprowadziliśmy akcję zbierania pod-pisów w okolicach, aby uprzedzić zabranie nam linii 120 oraz ograniczenie częs-totliwości kursowania 132, ale po raz kolejny zostaliśmy zignorowani przez ZTM! Już wcześniej próbowano odebrać mieszkańcom osiedla Kąty Grodziskie i Grodzisk połączenia z Bródnem i skierowano 132 na Trasę Toruńską tak, by omijał Bródno. Od razu pojawiły się protesty mieszkańców i na szczęście cofnięto nietrafną decyz-ję. Niestety ponownie powrócono z tym samym chybionym pomysłem, ulepszając go tym razem jeszcze w ten sposób, że w ogóle odbiera się nam autobus 132.
ZTM tłumaczy się trudnościami technicznymi oraz szybkim rozwojem osiedli w okolicach Skarbka z Gór. Zlikwidowana została pętla Mańki-Wojdy, ponieważ znaj-dowała się ona na gruncie prywatnym i właśnie skończyła się umowa na jej wy-korzystanie. Pętla ta była również w złym stanie technicznym. Autobusy 120 i 134 jeżdżą teraz na pętlę Olesin Ruskowym Brodem, bo ulica ta została właśnie zmo-dernizowana.
Przy okazji ZTM wyszło naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców nowych osiedli na zielonej Białołęce. W oficjalnym piśmie ZTM do władz Białołęki i Targówka czy-tamy:
"Ze względu na brak pętli autobusowej przy nowych osiedlach w rejonie ul. Skarbka z Gór, jak również możliwość włączenia się z ul. Ostródzkiej w ul. Toruń-ską tylko w kierunku zachodnim, obsługa osiedli w rejonie ciągu ulic: Ostródzka - Berensona (Skarbka z Gór) - Głębocka odbywa się liniami kursującymi tym cią-giem jednokierunkowo (linie 407 i 120). Rozwiązanie to, choć wymuszone wspom-nianymi uwarunkowaniami, skutkuje koniecznością przejazdu trasą okrężną dla pasażerów z ul. Ostródzkiej podróżujących w kierunku centrum oraz pasażerów z rejonu ul. Głębockiej wracających od strony centrum. W naszej ocenie celowe i możliwe jest zniwelowanie tych niedogodności. Problem w szczególności dotyczy obsługi ul. Głębockiej (odcinek: Toruńska - Lewandów), gdzie powstają nowe osied-la, których mieszkańcy proszą o poprawę dojazdu od strony Bródna".
I tak to mieszkańcy zielonej Białołęki, którzy od lat walczyli bezskutecznie o poprawę komunikacji w ich rejonie (doskonale pamiętamy, jak parę lat temu rzecznik ZTM na pytanie "Echa" o zieloną Białołękę odparł, że poprowadzenie tam linii autobusowych jest... niemożliwe), doczekali się polepszenia. Szkoda tylko, że na Kątach i Grodzisku sytuacja zmieniła się na gorsze.
mz
Nowe trasy
- linia 120 DW. WSCHODNI (KIJOWSKA) - Kijowska - Targowa - al. Solidarności - Radzy-mińska - Jórskiego - Samarytanka - Gilarska - Św. Wincentego - Kondratowicza - Malbor-ska - Głębocka - Lewandów - Oknicka - Berensona - Kąty Grodziskie - Zdziarska - Os-tródzka - Mochtyńska - Kobiałka - OLESIN
- linia 134 OLESIN - Kobiałka - Ruskowy Bród - Zdziarska - Ostródzka - Toruńska (powrót: Toruńska - wiadukt ul. Głębockiej - Toruńska) - Łabiszyńska - Kondratowicza - Bazyliańska - Wysockiego - Toruńska - ŻERAŃ FSO
- linia 132 HUTA - Kasprowicza - al. Zjednoczenia - Jarzębskiego - Broniewskiego - Kra-sińskiego - Wybrzeże Gdyńskie - most Grota-Roweckiego - Toruńska - Głębocka - Beren-sona - SKARBKA Z GÓR (powrót: Berensona - Ostródzka - Toruńska - most Grota-Rowec-kiego)