Miejsca parkingowe pod szkołą? Będzie drama w Falenicy
20 października 2021
Radna Marta Turska proponuje wyznaczenie miejsc postojowych kiss&ride, od niedawna znienawidzonych przez warszawskich urzędników.
Pierwsza w tym roku internetowa drama o miejsca parkingowe przy szkołach wybuchła w sierpniu, gdy Urząd Dzielnicy Praga Północ ogłosił, że wyznaczy przed podstawówkami i przedszkolami 15 miejsc kiss&ride. Propozycję ostro skrytykowali aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze a warszawski ratusz szybko przyznał im rację.
Kiss&ride w Falenicy?
Wszystko wskazuje na to, że powtórka konfliktu czeka nas w Falenicy.
Spór o odwożenie dzieci do szkół. Komu przeszkadzają parkingi kiss&ride?
Początek roku szkolnego 2021/2022 zbiega się w Warszawie z kolejną awanturą o samochody.
Radna Marta Turska zaproponowała przekształcenie odcinka Wolnej od Lokalnej do Chryzantemy w drogę jednokierunkową oraz wyznaczenie w miejscu drugiego pasa ruchu miejsc kiss&ride.
- Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi przy Wolnej 36/38 jest placówką, do której uczęszczają również dzieci z niepełnosprawnościami - przypomina radna. - Rodzice przywożą dzieci, które korzystają m.in. z wózków inwalidzkich. Tym samym niezbędne jest zaparkowanie blisko wejścia do szkoły. Przy wejściu są miejsca dla niepełnosprawnych, jednak w godzinach szczytu często są one zajęte.
Według radnej Turskiej wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na odcinku Wolnej zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo w pobliżu podstawówki oraz ułatwi rodzicom przywożenie dzieci. Obecnie przed szkołą tworzą się korki i zdarzają się sytuacje, że jadące naprzeciwko siebie auta nie mogą się minąć. Co więcej, kierowcy potrafią zawracać na środku jezdni a od czasu do czasu na Wolną wjeżdżają autokary. Wprowadzenie jednego kierunku jazdy i wyznaczenie miejsc do postoju na maksymalnie dwie minuty miałoby pomóc w usprawnieniu ruchu przed podstawówką.
- Rozważana jest zmiana stałej organizacji ruchu drogowego w rejonie przedmiotowej szkoły polegająca na wprowadzeniu jednego kierunku ruchu pojazdów wraz ze zmianami w sposobie postoju i parkowania pojazdów, w tym również wyznaczenie miejsc kiss&ride - odpowiada wiceburmistrz Leszek Baraniewski. - Ze względu na istniejącą sieć drogową w rejonie szkoły i konieczność włączenia w rozwiązanie komunikacyjne Chryzantemy oraz drogi serwisowej południowej obwodnicy Warszawy (odcinek Chryzantemy - Sarny), rozwiązanie to będzie przedmiotem dalszych prac po podziale kompetencyjnym dotyczącym zarządzania drogami powstałymi w trakcie budowy obwodnicy.
Urzędnicy chcą wychować rodziców
Na Pradze próba wyznaczenia miejsc kiss&ride przez urząd dzielnicy została storpedowana przez warszawski ratusz. Dlaczego? Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m.st. Warszawy ogłosił w rozmowie z "Gazetą Wyborczą", że odwożenie dzieci do szkół jest sprzeczne z polityką transportową samorządu. Urzędnicy chcą, by rodzice z kilkuletnimi dziećmi korzystali z komunikacji miejskiej lub rowerów.
Tymczasem jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że miejsca kiss&ride staną się w Warszawie standardem. W minionych latach warszawski ratusz dopuszczał propozycje ich wyznaczania do głosowania nad budżetem obywatelskim, a następnie budował i chwalił się efektami. Miejsca kiss&ride powstają także przy nowych podstawówkach, m.in. przy szkole na rogu Ruskowego Brodu i Verdiego na Białołęce.
W czerwcu stołeczni urzędnicy ogłosili zmianę polityki wobec miejsc kiss&ride o 180 stopni a w ubiegłym miesiącu na Hirszfelda na Ursynowie ruszył pilotażowy program całkowitego zamknięcia ulicy biegnącej obok podstawówki. Droga dojazdowa jest nieczynna od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-8:15.
(dg)
.