Metro prawie gotowe. Obok prowizorka dla kierowców
14 marca 2019
"Demontowalny parking modułowy o konstrukcji stalowej" - taką roboczą nazwę noszą konstrukcje, które mają pomóc w rozwiązaniu warszawskich problemów z parkowaniem.
Kilkupoziomowe, mające od dwóch do czterech kondygnacji konstrukcje mają być montowane w zależności od potrzeb w różnych miejscach na terenie miasta, a następnie demontowane i przenoszone gdzie indziej.
- Parkingi będą się składać z następujących elementów: moduły z miejscami postojowymi (trzy standardowe miejsca parkingowe lub miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych, matek z dziećmi, motocykli) i drogami manewrowymi, moduły pochylni umożliwiające poruszanie się pojazdów pomiędzy poziomami, moduły klatki schodowej oraz pojedyncze moduły uzupełniające, tj. toalety i pomieszczenia techniczne - czytamy na stronie Zarządu Transportu Miejskiego.
Budują nowy parking przy ratuszu. Kto z niego skorzysta?
Powstający w związku z budową metra i planowanym zamknięciem ul. Kondratowicza dodatkowy parking za urzędem dzielnicy wzbudza emocje. Czy będzie on dostępny dla okolicznych mieszkańców, czy tylko urzędników i petentów?
Obok metra
Decyzja o budowie metra na Targówek zapadła kilkanaście lat temu, ale ratusz do dziś nie doprowadził do otwarcia obok przyszłych stacji ani jednego parkingu przesiadkowego. Pod ziemią dobiega końca montaż posadzek i malowanie. Otwarcie nastąpi już latem i nie ma najmniejszych szans, że na czas powstanie np. zapowiadany parking P+R w miejscu pętli autobusowej Trocka. Na razie będzie prowizorka.
- W planach jest budowa demontowalnego parkingu modułowego przy stacji metra Trocka - mówi Michał Grobelny z ZTM. - Zakładamy, że będzie miał cztery poziomy. Dokładna liczba miejsc postojowych zostanie określona na etapie wykonywania dokumentacji projektowej.
Skąd te ceny?
Według szacunków ratusza parking mieściłby ok. 400 samochodów i kosztował ok. 25 mln zł, co dawałoby koszt budowy jednego miejsca 62,5 tys. zł. Dla porównania: według wydanego przez ratusz poradnika "Ile kosztuje miasto?" wyznaczenie miejsca na powierzchni to 4 tys. zł, a na planowanym P+R Żerań, wyposażonym m.in. w panele słoneczne - 26,7 tys. zł. Jeśli szacunki urzędników są poprawne, budowa parkingu modułowego będzie horrendalnie droga. To jednak na razie tylko spekulacje, bo Rada Warszawy nie znalazła jeszcze czasu na wpisanie go do budżetu.
- Obecnie nie posiadamy w budżecie pieniędzy na realizację tej inwestycji - mówi Grobelny. - Dlatego też nie jesteśmy w stanie określić terminów wykonania dokumentacji projektowej oraz rozpoczęcia i zakończenia budowy takiego obiektu.
(dg)
.