Metro na Bemowo. Wysyp buspasów i autobusy po nowemu
14 maja 2018
Jak będą wyglądać objazdy i układ komunikacji miejskiej, gdy na Górcach ruszy budowa metra?
Tego jeszcze nikt nie jest w stanie oficjalnie powiedzieć. Stowarzyszenie Bemowiacy opublikowało jednak uzyskane w warszawskim ratuszu opracowanie, w którym firma TransEko zaprezentowała urzędnikom pomysły na minimalizację utrudnień. Powstały dwa warianty organizacji ruchu: minimalny i rekomendowany. Przyjrzeliśmy się temu drugiemu.
Jak pojadą tramwaje?
Jednym z najpoważniejszych problemów będzie częściowe rozkopanie skrzyżowania Górczewskiej z Powstańców Śląskich, obok którego powstanie stacja podziemnej kolei. Według TransEko kluczowe będzie utrzymanie przejezdności torowiska tramwajowego w ciągu Powstańców Śląskich. Nie da się jednak uniknąć czasowego zamknięcia linii do pętli Osiedle Górczewska. .
- Prowadzi to do wydłużenia linii 10 i 26 do pętli Koło/Piaski oraz skrócenie 28 do pętli Koło - czytamy w opracowaniu. - Przebieg linii 11 pozostaje bez zmian.
Co z parkingami?
Budowa stacji przy Powstańców Śląskich będzie wymagać zamknięcia na wiele miesięcy parkingów, znajdujących się na niezabudowanym narożniku skrzyżowania z Górczewską, przy Kossutha.
- W ramach rekompensaty można wprowadzić demontowalne konstrukcje parkingowe - piszą inżynierowie.
Wysyp buspasów
TransEko proponuje także wyznaczenie buspasów na Połczyńskiej (od Tesco do Szeligowskiej) i Górczewskiej (od S8 do Lazurowej), Człuchowskiej (w obu kierunkach między Powstańców a Lazurową) i Powstańców Śląskich (od Człuchowskiej do Jana Olbrachta) oraz pozostawienie istniejących buspasów na ciągu Połczyńska-Kasprzaka. Na wysokości Klemensiewicza, obok placu budowy stacji metra, Górczewska byłaby przejezdna tylko dla autobusów. Z kolei na terenie Tesco przy Połczyńskiej powstałby parking P+R dla kierowców spoza Warszawy.
Autobusy na objazdach
Ciekawie prezentuje się propozycja zmian tras linii autobusowych. Ogromną zmianą byłoby skrócenie 171 na trasę Nowe Bemowo - Metro Księcia Janusza. 197 miałoby zostać przesunięte z Elekcyjnej i Deotymy na Redutową, Jana Olbrachta i Ciołka, dzięki czemu linia dowoziłaby pasażerów do stacji metra Księcia Janusza. 149 zostałoby wydłużone z Os. Górczewska aż na Wolę, do stacji metra Księcia Janusza. 109 czekałaby likwidacja. Trasa 190 zostałaby "wyprostowana": autobus jechałby z Os. Górczewska cały czas prosto na Wolę i dalej. Zmiany dotknęłyby nawet 154, przesuniętego z Elekcyjnej na Redutową. Natomiast 155 pojechałoby nie na Znaną, ale przez Księcia Janusza i Obrońców Tobruku na Nowe Bemowo.
112 byłoby skrócone na trasę CH Marki - Nowe Bemowo. W zamian powstałyby dwie nowe linie: 294 i 295. Pierwsza jechałaby z Os. Górczewska, Lazurową, Człuchowską, Powstańców Śląskich, Górczewską i Jana Olbrachta na Znaną. Z kolei 295 kursowałoby z Karolina przez Połczyńską, Lazurową, Człuchowską i dalej albo przez Powstańców Śląskich, Górczewską i Jana Olbrachta na Znaną, albo przez Strąkową i Jana Olbrachta do metra Księcia Janusza.
Wciąż dużo czasu
Opisane wyżej zmiany to dopiero propozycje. W przyszłym roku powinna zakończyć się budowa odcinka metra do Księcia Janusza. Teoretycznie jest możliwe, że zaraz po jego otwarciu rozpocznie się budowa stacji na Górcach, Chrzanowie i Karolinie. Ich otwarcie nastąpi prawdopodobnie w 2022 lub 2023 roku, więc największe utrudnienia czekają nas na początku przyszłej dekady.
(dg)