Archeologiczne znaleziska na budowie metra na Bemowie. Folwark Karolin to dopiero początek?
20 października 2023
Obecnie na planowanej trasie drugiej linii metra na Chrzanowie trwają prace przygotowawcze przed drążeniem tuneli. Wraz z budowniczymi podziemnej kolejki, pracują też archeolodzy. Niedawno udało się im odkopać pomieszczenia prawdopodobnie z przełomu XIX i XX wieku. Wraz z drążeniem tuneli znalezisk może być jednak dużo więcej, np. szczątki mamuta czy słonia leśnego.
Nad budową bemowskiego odcinka II linii metra na Karolin czuwa zespół ekspertów z Państwowego Muzeum Archeologicznego. Jeszcze przed rozpoczęciem właściwych prac prowadzili na tym terenie tzw. badania powierzchniowe, w czasie których znaleźli między innymi fragmenty ceramiki - datowane na okres późnego średniowiecza.
"Myśmy myśleli, że to kuń". Prehistoryczne znalezisko na Woli
Pasażerowie korzystający ze stacji metra Płocka mogą zobaczyć w przejściu podziemnym gablotę z kopią niewielkich pozostałości słonia wymarłego gatunku.
Wykonano również kwerendę w materiałach archiwalnych dotyczących tej części Warszawy.
Znaleźli Folwark Karolin
Po rozpoczęciu prac ziemnych archeolodzy mogli już zajrzeć pod ziemię - w miejscu, gdzie powstaje stacja techniczno-postojowa Karolin. W jej zachodnim fragmencie odkryli zabudowę - najprawdopodobniej piwniczkę. Znajduje się ona w miejscu, gdzie na mapie z 1931 roku zaznaczone są dwa budynki Folwarku Karolin, ale prawdopodobnie była to zupełnie odrębna konstrukcja ceglana. Składały się na nią pomieszczenia o kolebkowym sklepieniu, oddzielone murowanymi ścianami z łukowatym przejściem. Do jednej ze ścian przylega tzw. komin. Na jego wewnętrznej ścianie archeolodzy znaleźli pozostałości po metalowych stopniach, które najprawdopodobniej służyły do wchodzenia i wychodzenia. Ściany tzw. komina były okopcone.
Stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin: co jeszcze może kryć się pod ziemią?
Wraz z postępem budowy archeolodzy spodziewają się, że na terenie przyszłej stacji techniczno-postojowej mogą jeszcze kryć się przedmioty z dawnych lat. Tam, gdzie na początku XX wieku były folwarki, mogą to być m.in. narzędzia rolnicze, ozdoby czy naczynia. A na dawnych dobrach wsi Mory na przykład ceramika późnośredniowieczna.
Doświadczenia z budowy poprzednich odcinków warszawskiego metra podpowiadają, że jest spora szansa na znaleziska prehistoryczne - np. szczątki mamuta czy słonia leśnego.
Budowa metra na Bemowie
Obecnie na trasie drugiej linii metra trwają prace przygotowawcze przed drążeniem tuneli. Choć ogromne tarcze wiertnicze TBM rozpoczną pracę dopiero w przyszłym roku, już teraz wykonawca wzmacnia grunt w kluczowych miejscach inwestycji. Na prawie czterokilometrowym odcinku zaprojektowano trzy stacje. Stacja Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację Chrzanów zaplanowano pod Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii - stacja techniczno-postojowa Karolin. Zgodnie z podpisanym we wrześniu aneksem z wykonawcą prac, zakończą się one w październiku 2025 roku.
JR
.