O tym ratusz wolał nie mówić. Masa problemów z metrem do Połczyńskiej
23 sierpnia 2021
Prace na odcinku do Powstańców Śląskich są już bardzo zaawansowane. Tymczasem rozpoczęcie robót nad ostatnimi trzema stacjami wciąż się opóźnia.
Gdyby skupić się na informacjach o postępie budowy metra przekazywanych przez warszawski ratusz, można by uwierzyć, że na budowie metra nie ma żadnych problemów. Urząd miasta regularnie donosi o tym, co dzieje się na budowie stacji Bemowo, ale milczy w sprawie Lazurowej, Chrzanowa i Karolina. Postanowiliśmy zapytać o ostatni odcinek linii M2.
Metro na Bemowo - kiedy budowa?
Przypomnijmy: budowa powstającej na rogu Górczewskiej i Powstańców Śląskich stacji Bemowo dobiegnie końca w lipcu przyszłego roku. W następnym etapie powstaną przystanki Lazurowa (w pobliżu pętli Osiedle Górczewska), Chrzanów (na rogu Rayskiego i Szeligowskiej) i Karolin (obok dawnego hipermarketu Tesco, przebudowywanego właśnie na Leroy Merlin). Według aktualnego harmonogramu wspomniane trzy stacje powinny powstać do maja 2024 roku.
Jak przyznał w rozmowie z branżowym portalem Transport Publiczny wiceprezydent Michał Olszewski, termin w 2024 roku jest na dziś czysto umowny. Jego zdaniem realny harmonogram będzie można wskazać dopiero na etapie drążenia tuneli. Ogromnym problemem może się okazać również inflacja. Turecko-włoskie konsorcjum Gülermak-Astaldi ma otrzymać za budowę 1,62 mld zł, ale... według cen z 2018 roku. Jest bardzo prawdopodobne, że wkrótce wykonawcy poproszą o więcej pieniędzy, argumentując to wzrostem cen materiałów budowlanych i kosztów pracy.
- Nadal czekamy na wydanie pozwoleń na budowę - odpowiada lakonicznie na nasze pytania Konrad Klimczak z urzędu miasta. - Wnioski zostały złożone pod koniec ubiegłego roku.
Metro na Bemowie - nie ma pozwoleń
Jak precyzuje zespół prasowy wojewody Konstantego Radziwiłła, z końcem ubiegłego roku warszawski samorząd złożył wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, ale także o przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
- Wnioski nie były kompletne, dlatego wezwano inwestora do ich uzupełnienia - dowiedzieliśmy się w urzędzie wojewódzkim. - Dokumentację uzupełniono w pierwszym kwartale 2021 roku. Następnie wszczęto postępowania i wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Złożony przez inwestora raport oddziaływania na środowisko zawierał braki i nieprawidłowości. RDOŚ wezwał do ich uzupełnienia. Inwestor nie uzupełnił jeszcze wszystkich braków wskazanych przez RDOŚ.
Aktualnie wnioski są wciąż rozpatrywane przez RDOŚ. Zanim urząd wojewódzki będzie mógł przystąpić do sprawdzenia zgodności projektu budowlanego z przepisami, konieczne jest przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania na środowisko i ustalenie tzw. warunków realizacji inwestycji. Procedury tego typu mogą trwać przez wiele miesięcy.
Metro na Bemowie - postępy
Według pierwotnego harmonogramu budowa stacji Ulrychów (przy Wola Parku) i Bemowo (przy Powstańców Śląskich) powinna zakończyć się w listopadzie. Aktualnym terminem jest lipiec przyszłego roku.
- Chcemy jak najszybciej oddać ten odcinek pasażerom - mówi wiceprezydent Olszewski. - Jak widać praca idzie pełną parą, zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Na odcinku zachodnim trwa właśnie integracja wszelkich instalacji i systemów z funkcjonującą linią M2, co wymagało niestety krótkiego wyłączenia kilku końcowych stacji. Niebawem wszystko wróci do normy i jeśli prace nadal będą prowadzone w tym tempie, to w połowie przyszłego roku ten odcinek na Bemowie będzie już gotowy. Pozostaną nam jedynie odbiory.
W lipcu połączono torowiska na budowanym i istniejącym odcinku. Obecnie trwają prace związane z łączeniem instalacji zasilającej, sieci teletechnicznych, zasilania awaryjnego, szyny prądowej i systemów sterowania ruchem. Integrowana jest również sieć monitoringu oraz przyłącza światłowodowe i telefoniczne.
Prowadzone są także prace tynkarskie i układane są posadzki z płyt granitowych. Trwa montaż instalacji sanitarnych i elektrycznych. Wykonano izolację akustyczną na poziomie antresoli obu stacji oraz w torach odstawczych stacji Bemowo.
Wygląda na to, że stacja Bemowo będzie ostatnią znacznie dłużej niż zakładano.
(dg)