Metro gotowe - czas na zmiany
7 listopada 2008
Po 25 latach od rozpoczęcia budowy pierwsza linia metra została ukończona. Wraz z nią otwarty został największy węzeł komunikacyjny Warszawy - Młociny.
Zostały zmienione następujące nazwy zespołów przy-stankowych:
- Bielany -› Metro Stare Bielany
- Wolumen -› Metro Wawrzyszew
- Huta -› Metro Młociny
Ponadto wprowadzono następujące zmiany w ukła-dzie tras i przystanków tramwajowych - linie tramwa-jowe 6, 17, 22 i 33 zostały skierowane na następu-jące stałe trasy:
- linia 6: na trasę wydłużoną: Gocławek - ... - Metro Młociny
- linia 17: na trasę wydłużoną: Służewiec - ... - Metro Młociny
- linia 22: na trasę skróconą: Wiatraczna - ... - Metro Młociny
- linia 33: na trasę skróconą: Służewiec - ... - Metro Młociny
Linie autobusowe również zostały zmienione - 103, 106, 114, 132, 156, 184, 195, 712 oraz N01 i N41 pojadą:
- 114, 132, 156, 184 i 195: w kierunku krańca Metro Młociny od skrzyżowania ulic Kasprowicza/Nocznickiego ulicami: Nocznickiego - Zgrupowania AK "Kam-pinos" - Kasprowicza i dalej do przystanków krańcowych zlokalizowanych na nowej pętli:
- linia 114 - Metro Młociny 22,
- linia 132 - Metro Młociny 23,
- linia 156 - Metro Młociny 21,
- linia 184 - Metro Młociny 19,
- linia 195 - Metro Młociny 17,
a następnie ulicą Kasprowicza i dalej swoimi trasami. - 103: tylko w kursach pl. Wilsona - Metro Młociny od skrzyżowania ulic Kaspro-wicza / Przy Agorze / Sokratesa ulicami: Kasprowicza - Nocznickiego - Zgru-powania AK "Kampinos" - Kasprowicza i dalej do przystanku krańcowego Metro Młociny 24, a następnie ulicą Kasprowicza i dalej swoją trasą do krańca pl. Wil-sona.
- 712: w kierunku krańca Metro Młociny od skrzyżowania ulic Wólczyńska / Nocz-nickiego ulicami: Wólczyńska - Sokratesa - Kasprowicza - Nocznickiego - Zgru-powania AK "Kampinos" - Kasprowicza do przystanku krańcowego Metro Mło-ciny 18, a następnie ulicami: Kasprowicza - Sokratesa - Wólczyńska i dalej swoją trasą do krańca Os. Górczewska.
- N01 tylko w kierunku krańca Wilanów i N41 w obu kierunkach utrzymane zo-stają obecne trasy, tj.: od ulicy Zgrupowania AK "Kampinos" ulicami: Zgrupo-wania AK "Kampinos" - Nocznickiego - Kasprowicza - Sokratesa i dalej swoimi trasami.
Na parkingu park&ride Młociny stanęły najnowocześniejsze w Polsce stojaki na rowery. Obecnie dostępnych jest tam dziesięć urządzeń. Można do nich przypiąć w sumie 20 rowerów - wszystkich miejsc dla rowerów będzie docelowo 100. Jeśli sto-jaki się sprawdzą, ich liczba zostanie zwiększona.
Rowerzyści będą mogli przypiąć do nich swoje jednoślady za pomocą karty miejskiej.
Zasada działania takiego stojaka jest bardzo prosta. Wystarczy podjechać ro-werem do urządzenia i zbliżyć kartę miejską do czytnika - z ważnym biletem. Wte-dy otworzy się zamek. Potem postępujemy, jakbyśmy zapinali pasy w samocho-dzie. Zamiast pasa mamy jednak specjalny, elastyczny, masywny "pałąk". Jego końcówkę przekładamy przez ramę roweru, po czym - podobnie jak klamrę od pasa samochodowego - zatrzaskujemy w mocowaniu przy fotelu - zatrzaskujemy ją w ramie stojaka. I rower jest bezpieczny! Żeby odblokować stojak, wystarczy ponownie zbliżyć kartę miejską do czytnika. Co ważne, stojak może odblokować tylko ta sama karta, która została zbliżona do czytnika w czasie przypinania ro-weru.
Warto dodać, że na każdym z trzech obecnie istniejących parkingów P&R (Wilanowska, Marymont i Połczyńska) jest 10 stojaków rowerowych. Do każdego z nich można przypiąć po dwa jednoślady. Codziennie korzysta z nich średnio po ok. 10 cyklistów. Rowerzystów z pewnością cieszą nowe stojaki na rowery, zwłaszcza że jeszcze nie tak dawno domagali się stojaków na każdej stacji metra.
apc