Metro z Białołęki przez Bielany, Żoliborz i Wolę do Wilanowa coraz bliżej
15 maja 2024
Są chętni na wykonanie prac przedprojektowych dla IV linii metra, która w przyszłości połączy Tarchomin z Wilanowem, a po drodze zahaczy m.in. o Rudę, Marymont, plac Grunwaldzki, ronda Radosława i Daszyńskiego, plac Zawiszy, Żwirki i Wigury, rondo Unii Europejskiej i Stegny. Wpłynęły trzy oferty. Najtańsza za 52,2 mln złotych. Co konkretnie i do kiedy zostanie wykonane?
Warszawskie Metro przeznaczyło na realizację zamówienia dokładnie 50 mln 922 tys. zł brutto. Wszystkie trzy oferty w przetargu nieznacznie przekraczają tę kwotę - najniższą złożyła spółka Metroprojekt, wyceniając swoje prace na 52,2 mln zł brutto. Pieniądze się znajdą, gdyż jeszcze przed wyborami miejscy radni przeznaczyli na ten cel 56 mln zł.
Co w etapie przedprojektowym?
Prace przedprojektowe linii M4 wraz ze stacją techniczno-postojową powinny zakończyć się do jesieni 2027 roku (wykonawca będzie mieć 38 miesięcy). Etap przedprojektowy pozwoli m.in. doprecyzować lokalizacje stacji M4 oraz ustalić, w jakiej kolejności będą budowane poszczególne odcinki linii. Miasto dopuszcza możliwość, że będzie to linia automatyczna, czyli bez maszynistów i z drzwiami wzdłuż krawędzi peronu, które otworzą się dopiero, gdy pociąg się zatrzyma. Na razie jest to jednak tylko jedna z opcji.
Przedmiot zamówienia nie obejmuje wykonania koncepcji architektonicznej elementów wystroju (wykończenia) hal peronowych, szczegółowej formy i kształtu pawilonów stacji oraz zagospodarowania terenu w rejonie projektowanych obiektów naziemnych. Takie elementy będą przedmiotem odrębnego postępowania prowadzonego przez miasto, które planowane jest już w trakcie trwających prac przedprojektowych.
Najdłuższa linia metra w stolicy
Linia M4 będzie ważnym elementem systemu komunikacyjnego miasta - połączy osiem dzielnic (Białołękę, Bielany, Żoliborz, Wolę, Ochotę, Włochy, Mokotów i Wilanów), pokona bariery komunikacyjne przecinające miasto (linie kolejowe, arterie drogowe), stworzy dogodne węzły przesiadkowe do innych środków transportu miejskiego. Według przyjętych założeń linia M4 będzie dłuższa od dotychczasowych linii M1 i M2 - ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje - w tym dwie wspólne z M2 (Marymont) i M3 (Żwirki i Wigury). Osiem stacji ma być wyposażonych w komory torów odstawczych. Powstać ma również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia. Nowa linia (zaplanowana do 2050 roku) w przyszłości połączy Tarchomin z Wilanowem, a po drodze m.in. zahaczy o osiedle Ruda, Marymont, plac Grunwaldzki, rondo Radosława i Daszyńskiego, plac Zawiszy, Żwirki i Wigury, rondo Unii Europejskiej i Stegny.
MB