REKLAMA

Puls Warszawy

inwestycje »

 

Metro z Białołęki przez Bielany, Żoliborz i Wolę do Wilanowa coraz bliżej

  15 maja 2024

alt='Metro z Białołęki przez Bielany, Żoliborz i Wolę do Wilanowa coraz bliżej'
źródło: Metro Warszawskie

Są chętni na wykonanie prac przedprojektowych dla IV linii metra, która w przyszłości połączy Tarchomin z Wilanowem, a po drodze zahaczy m.in. o Rudę, Marymont, plac Grunwaldzki, ronda Radosława i Daszyńskiego, plac Zawiszy, Żwirki i Wigury, rondo Unii Europejskiej i Stegny. Wpłynęły trzy oferty. Najtańsza za 52,2 mln złotych. Co konkretnie i do kiedy zostanie wykonane?

REKLAMA

Warszawskie Metro przeznaczyło na realizację zamówienia dokładnie 50 mln 922 tys. zł brutto. Wszystkie trzy oferty w przetargu nieznacznie przekraczają tę kwotę - najniższą złożyła spółka Metroprojekt, wyceniając swoje prace na 52,2 mln zł brutto. Pieniądze się znajdą, gdyż jeszcze przed wyborami miejscy radni przeznaczyli na ten cel 56 mln zł.

Co w etapie przedprojektowym?

Prace przedprojektowe linii M4 wraz ze stacją techniczno-postojową powinny zakończyć się do jesieni 2027 roku (wykonawca będzie mieć 38 miesięcy). Etap przedprojektowy pozwoli m.in. doprecyzować lokalizacje stacji M4 oraz ustalić, w jakiej kolejności będą budowane poszczególne odcinki linii. Miasto dopuszcza możliwość, że będzie to linia automatyczna, czyli bez maszynistów i z drzwiami wzdłuż krawędzi peronu, które otworzą się dopiero, gdy pociąg się zatrzyma. Na razie jest to jednak tylko jedna z opcji.

Przedmiot zamówienia nie obejmuje wykonania koncepcji architektonicznej elementów wystroju (wykończenia) hal peronowych, szczegółowej formy i kształtu pawilonów stacji oraz zagospodarowania terenu w rejonie projektowanych obiektów naziemnych. Takie elementy będą przedmiotem odrębnego postępowania prowadzonego przez miasto, które planowane jest już w trakcie trwających prac przedprojektowych.

Wstąp do księgarni

Najdłuższa linia metra w stolicy

Linia M4 będzie ważnym elementem systemu komunikacyjnego miasta - połączy osiem dzielnic (Białołękę, Bielany, Żoliborz, Wolę, Ochotę, Włochy, Mokotów i Wilanów), pokona bariery komunikacyjne przecinające miasto (linie kolejowe, arterie drogowe), stworzy dogodne węzły przesiadkowe do innych środków transportu miejskiego. Według przyjętych założeń linia M4 będzie dłuższa od dotychczasowych linii M1 i M2 - ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje - w tym dwie wspólne z M2 (Marymont) i M3 (Żwirki i Wigury). Osiem stacji ma być wyposażonych w komory torów odstawczych. Powstać ma również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia. Nowa linia (zaplanowana do 2050 roku) w przyszłości połączy Tarchomin z Wilanowem, a po drodze m.in. zahaczy o osiedle Ruda, Marymont, plac Grunwaldzki, rondo Radosława i Daszyńskiego, plac Zawiszy, Żwirki i Wigury, rondo Unii Europejskiej i Stegny.

MB

 

REKLAMA

Komentarze (8)

# Madbutcher

15.05.2024 08:20

Jak myślicie, kiedy pojedziemy pierwszym odcinkiem IV linii? Ja obstawiam rok 2040, ale z natury jestem optymistą.

# Rozczarowany wyborca Tuska

15.05.2024 19:42

Trzaskowski ty mendo polityczna, dopiero 2050 rok! Co lemingi znowu Was oszukali, uśmiechnijcie się idioci.

# mgr inż.

16.05.2024 12:33

Fajnie jakby jednak bez maszynistów i z drzwiami na peronie. Tak jest i szybciej i bezpieczniej.
Słabo że nie widać ani jednej wygodnej przesiadki na SKM .
Miejscami nie za gęsto te stacje?

REKLAMA

# Pół litra na pół metra metra

16.05.2024 20:59

#mgr inż. napisał(a) 16.05.2024 12:33
Słabo że nie widać ani jednej wygodnej przesiadki na SKM .
Stacje, na których jest lub będzie możliwa przesiadka do pociągów SKM:
Na linii M1:
- Centrum,
- Dworzec Gdański.
Na linii M2:
- Stadion Narodowy,
- Młynów,
- Ulrychów (planowana).
Na projektowanej linii M3:
- Stadion Narodowy,
- Dworzec Wschodni.
Na projektowanej linii M4:
- Plac Zawiszy,
- Służewiec.
Oczywiście nie wszystkie z tych punktów przesiadkowych są lub będą zaprojektowane idealnie, ale nie można mówić że nie ma ani jednej wygodnej przesiadki.

# mieszko

17.05.2024 08:16

Tylko kiedy SKM będzie jeździć częściej?

# ehhhhhhhhhhh

17.05.2024 10:12

Masakra! Znów korki objazdy i po co to? I bloki będa stac nad tunelami... Na Wilanów juz jest metro. Na mlociny z Trachomina 10 min tramwajem po co tam metro?

REKLAMA

# Weki

17.05.2024 20:57

#ehhhhhhhhhhh napisał(a) 17.05.2024 10:12
Na Wilanów juz jest metro
Chyba w Twoich snach. I nie "na Wilanów" lecz "do Wilanowa". Nie słojuj...

# Lali

17.05.2024 22:51

Do Wilanowa przyszła na łąkę krowa
Przez kładkę lalusia przeszla
I już jest miękka
A zasiłek za Marywilska wzięła
Tylko fotel prezydenta odjechał
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024