REKLAMA

Puls Warszawy

inwestycje »

 

Metro z Białołęki przez Bielany, Żoliborz i Wolę do Wilanowa coraz bliżej

  15 maja 2024

alt='Metro z Białołęki przez Bielany, Żoliborz i Wolę do Wilanowa coraz bliżej'
źródło: Metro Warszawskie

Są chętni na wykonanie prac przedprojektowych dla IV linii metra, która w przyszłości połączy Tarchomin z Wilanowem, a po drodze zahaczy m.in. o Rudę, Marymont, plac Grunwaldzki, ronda Radosława i Daszyńskiego, plac Zawiszy, Żwirki i Wigury, rondo Unii Europejskiej i Stegny. Wpłynęły trzy oferty. Najtańsza za 52,2 mln złotych. Co konkretnie i do kiedy zostanie wykonane?

REKLAMA

Warszawskie Metro przeznaczyło na realizację zamówienia dokładnie 50 mln 922 tys. zł brutto. Wszystkie trzy oferty w przetargu nieznacznie przekraczają tę kwotę - najniższą złożyła spółka Metroprojekt, wyceniając swoje prace na 52,2 mln zł brutto. Pieniądze się znajdą, gdyż jeszcze przed wyborami miejscy radni przeznaczyli na ten cel 56 mln zł.

Co w etapie przedprojektowym?

Prace przedprojektowe linii M4 wraz ze stacją techniczno-postojową powinny zakończyć się do jesieni 2027 roku (wykonawca będzie mieć 38 miesięcy). Etap przedprojektowy pozwoli m.in. doprecyzować lokalizacje stacji M4 oraz ustalić, w jakiej kolejności będą budowane poszczególne odcinki linii. Miasto dopuszcza możliwość, że będzie to linia automatyczna, czyli bez maszynistów i z drzwiami wzdłuż krawędzi peronu, które otworzą się dopiero, gdy pociąg się zatrzyma. Na razie jest to jednak tylko jedna z opcji.

Przedmiot zamówienia nie obejmuje wykonania koncepcji architektonicznej elementów wystroju (wykończenia) hal peronowych, szczegółowej formy i kształtu pawilonów stacji oraz zagospodarowania terenu w rejonie projektowanych obiektów naziemnych. Takie elementy będą przedmiotem odrębnego postępowania prowadzonego przez miasto, które planowane jest już w trakcie trwających prac przedprojektowych.

Wstąp do księgarni

Najdłuższa linia metra w stolicy

Linia M4 będzie ważnym elementem systemu komunikacyjnego miasta - połączy osiem dzielnic (Białołękę, Bielany, Żoliborz, Wolę, Ochotę, Włochy, Mokotów i Wilanów), pokona bariery komunikacyjne przecinające miasto (linie kolejowe, arterie drogowe), stworzy dogodne węzły przesiadkowe do innych środków transportu miejskiego. Według przyjętych założeń linia M4 będzie dłuższa od dotychczasowych linii M1 i M2 - ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje - w tym dwie wspólne z M2 (Marymont) i M3 (Żwirki i Wigury). Osiem stacji ma być wyposażonych w komory torów odstawczych. Powstać ma również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia. Nowa linia (zaplanowana do 2050 roku) w przyszłości połączy Tarchomin z Wilanowem, a po drodze m.in. zahaczy o osiedle Ruda, Marymont, plac Grunwaldzki, rondo Radosława i Daszyńskiego, plac Zawiszy, Żwirki i Wigury, rondo Unii Europejskiej i Stegny.

MB

 

REKLAMA

Komentarze (14)

# Madbutcher

15.05.2024 08:20

Jak myślicie, kiedy pojedziemy pierwszym odcinkiem IV linii? Ja obstawiam rok 2040, ale z natury jestem optymistą.

# Rozczarowany wyborca Tuska

15.05.2024 19:42

Trzaskowski ty mendo polityczna, dopiero 2050 rok! Co lemingi znowu Was oszukali, uśmiechnijcie się idioci.

# mgr inż.

16.05.2024 12:33

Fajnie jakby jednak bez maszynistów i z drzwiami na peronie. Tak jest i szybciej i bezpieczniej.
Słabo że nie widać ani jednej wygodnej przesiadki na SKM .
Miejscami nie za gęsto te stacje?

REKLAMA

# Pół litra na pół metra metra

16.05.2024 20:59

#mgr inż. napisał(a) 16.05.2024 12:33
Słabo że nie widać ani jednej wygodnej przesiadki na SKM .
Stacje, na których jest lub będzie możliwa przesiadka do pociągów SKM:
Na linii M1:
- Centrum,
- Dworzec Gdański.
Na linii M2:
- Stadion Narodowy,
- Młynów,
- Ulrychów (planowana).
Na projektowanej linii M3:
- Stadion Narodowy,
- Dworzec Wschodni.
Na projektowanej linii M4:
- Plac Zawiszy,
- Służewiec.
Oczywiście nie wszystkie z tych punktów przesiadkowych są lub będą zaprojektowane idealnie, ale nie można mówić że nie ma ani jednej wygodnej przesiadki.

# mieszko

17.05.2024 08:16

Tylko kiedy SKM będzie jeździć częściej?

# ehhhhhhhhhhh

17.05.2024 10:12

Masakra! Znów korki objazdy i po co to? I bloki będa stac nad tunelami... Na Wilanów juz jest metro. Na mlociny z Trachomina 10 min tramwajem po co tam metro?

REKLAMA

# Weki

17.05.2024 20:57

#ehhhhhhhhhhh napisał(a) 17.05.2024 10:12
Na Wilanów juz jest metro
Chyba w Twoich snach. I nie "na Wilanów" lecz "do Wilanowa". Nie słojuj...

# Lali

17.05.2024 22:51

Do Wilanowa przyszła na łąkę krowa
Przez kładkę lalusia przeszla
I już jest miękka
A zasiłek za Marywilska wzięła
Tylko fotel prezydenta odjechał

# KobiBe

18.05.2024 22:04

#Rozczarowany wyborca Tuska napisał(a) 15.05.2024 19:42
Trzaskowski ty mendo polityczna, dopiero 2050 rok! Co lemingi znowu Was oszukali, uśmiechnijcie się idioci.
Ty mendo jakbyś się zainteresował zamiast obrażać to byś wiedział że to czas na budowę pięciu linii

REKLAMA

# facio aligacio

18.05.2024 23:22

czajkoski ma łeb - lemingi będą teraz na niego głosować co najmniej do 2050

# Waldemar

21.05.2024 17:38

Żadne metro nie powstanie ale na projektowaniu można zarobić miliony.
Tak doi się naiwnych w tym mieście.

# zjelonek

22.05.2024 08:27

#Pół litra na pół metra metra napisał(a) 16.05.2024 20:59

Stacje, na których jest lub będzie możliwa przesiadka do pociągów SKM:
Na linii M1:
- Centrum,
- Dworzec Gdański.
Na linii M2:
- Stadion Narodowy,
- Młynów,
- Ulrychów (planowana).
Na projektowanej linii M3:
- Stadion Narodowy,
- Dworzec Wschodni.
Na projektowanej linii M4:
- Plac Zawiszy,
- Służewiec.
Oczywiście nie wszystkie z tych punktów przesiadkowych są lub będą zaprojektowane idealnie, ale nie można mówić że nie ma ani jednej wygodnej przesiadki.
Ulrychow planowana?
Zamiast bredzić skocz po 07

REKLAMA

# Aliosza

22.05.2024 13:06

A uj z metrem. Ważne że kżyrze pisiorskie zdjeły z szałapatajstwa

# Arpa61

07.11.2024 13:12

Gdyby Warszawę odbudowywano i budowano w latach po 1945. 50. 60. 70. w tempie komunistów jaruzelskich i ich neokomunistycznego POmiotu, nadal żylibyśmy w gruzach, ziemiankach, lepiankach i Bóg wie w czym jeszcze. Maszyny na budowach służą ozdobie, urbanisty miasta nie ma, konserwatora zabytków miasta nie ma, architektów wcięło. Znikła mała architektura. Duża też. Rządzi patodeweloperka i łapownictwo biurewskie. RUPTA CO KCETA, nawołuje młodzik +70 z solidnej UBeckiej rodzinki. Coraz bardziej nie lubię Warszawy.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024