Autostrada A2 będzie poszerzona. 18 ofert na rozbudowę
dzisiaj, 06:31
W przetargu na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią a Warszawą złożono 18 ofert. Trwa ich weryfikacja. Rozbudowa obejmie łącznie 92 km trasy i ma zwiększyć jej przepustowość oraz poprawić bezpieczeństwo.
W postępowaniu przetargowym dotyczącym rozbudowy autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu między Łodzią a Warszawą złożono 18 ofert. Odcinek o długości 89 km, wraz z 3-kilometrowym fragmentem w rejonie węzła Łódź Północ, został podzielony na cztery części realizacyjne. Wykonawcy mogli starać się o kontrakty na dowolną liczbę odcinków.
Dziewięć firm chce wykonać studium wschodniej obwodnicy Warszawy
Dziewięć firm złożyło oferty w przetargu na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz uzyskanie decyzji środowiskowej dla ostatniego brakującego odcinka wschodniej obwodnicy Warszawy (S17).
Zgłosiły się cztery firmy i cztery konsorcja.
Oferty na poszczególne odcinki A2
- Węzeł Łódź Północ - Łyszkowice (27,9 km): pięć ofert od 374 do 512,2 mln zł przy budżecie 536 mln zł.
- Łyszkowice - granica województwa (21,8 km): sześć ofert od 321,4 do 442,4 mln zł przy budżecie 492,7 mln zł.
- Granica województwa - węzeł Grodzisk Mazowiecki (25,4 km): cztery oferty od 344,8 do 435,3 mln zł przy budżecie 437,5 mln zł.
- Węzeł Grodzisk Mazowiecki - węzeł Konotopa (17,2 km): trzy oferty od 256,9 do 361,8 mln zł przy budżecie 341,2 mln zł.
Poza jedną propozycją wszystkie oferty mieszczą się w zaplanowanych budżetach. Kryteria oceny to w 80 proc. cena, a w 20 proc. efektywne wykorzystanie destruktu pozyskanego z rozbiórki istniejącej nawierzchni.
Dlaczego powstają dodatkowe pasy ruchu?
A2 między Łodzią a Warszawą od ponad 13 lat jest jednym z najbardziej obciążonych odcinków drogowych w kraju. Dobowy ruch waha się od ponad 50 tys. pojazdów w rejonie Łodzi do blisko 100 tys. w okolicach Warszawy. W związku z tym planowana jest rozbudowa drogi o dodatkowe pasy.
Realizacja będzie jedną z najbardziej wymagających inwestycji ostatnich lat. Roboty będą prowadzone przy utrzymanym ruchu. Przez cały okres budowy kierowcy w obu kierunkach będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Planowane jest także wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości, który poprawi bezpieczeństwo.
Po zakończeniu inwestycji odcinek od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków będzie miał trzy pasy w obu kierunkach, a fragment do węzła Konotopa - cztery pasy. Prace obejmą również wymianę nawierzchni i oświetlenia na węźle Łódź Północ. Łącznie przebudowa obejmie 92 km trasy.
Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w instalacje OZE zasilające oświetlenie i urządzenia infrastruktury drogowej. Analiza ekonomiczna określiła lokalizację i układ instalacji oraz przewidziała montaż magazynów energii. To rozwiązanie ma stać się standardem dla przyszłych inwestycji.
Kluczowe znaczenie rozbudowy A2
Rozbudowana autostrada ułatwi transport i zwiększy płynność ruchu na jednej z najważniejszych tras w kraju. Inwestycja jest oczekiwana zarówno przez przewoźników, jak i kierowców, a w przyszłości usprawni również dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie prac planowane jest za około pół roku. Zakończenie robót na drugą połowę 2027.
red
.































































