Dialogi z cieniami. Dziesięć szkiców o pograniczu imitacji i tęsknoty
autor: | Elwira Buszewicz |
wydawnictwo: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
wydanie: | Kraków |
data: | 20 sierpnia 2022 |
forma: | książka, okładka miękka ze skrzydełkami |
wymiary: | 158 × 235 mm |
liczba stron: | 232 |
ISBN: | 978-83-2335095-8 |
Książka składa się z dziesięciu szkiców, w których podejmowany jest dialog z ,,cieniami" różnych dawnych poetów, poczynając od starożytności (Alkajos, Safona, Wergiliusz i Horacy, tak bliski Autorce książki), przez twórców reprezentujących renesansowy humanizm (Kochanowski, Buchanan), aż po mistrzów poezji barokowej (Sarbiewski, Tasso). Horacy również wywołuje w swej poezji ,,cienie", podobnie w średniowieczu i w okresie renesansu czynią Dante i Petrarka; w XVII wieku Bernard Fontenelle umieszcza w zaświatach rozmawiające ze sobą Safonę i Laurę (ukochaną Petrarki). Wśród tych ,,spirytystów" (czy może ,,umbrystów") są także poeci oświeceniowi (Bohomolec i Krasicki) oraz romantyk Giacomo Leopardi, a od końca XIX po schyłek XX wieku listy do Horacego piszą Andrew Lang, Helen Coale Crew, Primo Levi i Josif Brodski. Jacek Kaczmarski z kolei zapuszcza się w zaświaty, by spotkać tam Orfeusza. Książka będzie swoistą ucztą dla miłośników zagłębiania się w interpretacje tekstów poetyckich, a zarazem rodzajem wzorca czy podręcznika dla studentów komparatystyki, pokazującego, jak poruszać się po rozległym obszarze literatury, jak szukać powiązań i zależności i jak robić to w sposób mistrzowski, wciągający czytelnika i dostarczający mu satysfakcji.
Z recenzji prof. dra hab. Macieja Włodarskiego
Potrzeba spotkania rodzi tęsknotę; chęć dorównania literackim osiągnięciom - imitację lub emulację. Nieżyjący twórca uczyniony adresatem lub bohaterem dzieła zyskuje nową tożsamość i nowe życie. Tak powstaje fikcja, będąca zarazem odmianą ,,kreowanej" historii literatury. Z Wprowadzenia
Cienie poetów, wychodzące nieco z ram swych historyczno-literackich uwarunkowań, omawiające reguły imitacji podporządkowane wszechobecnej zasadzie prawdziwie złotego umiaru, dają czytelnikowi wyrafinowaną lekcję uważnego i wnikliwego przyglądania się słowom.
Z rozdziału Sarbiewski stroni od Horacego
Elwira Buszewicz - profesor w Katedrze Komparatystyki Literackiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, badaczka literatury staropolskiej, edytorka i tłumaczka utworów nowołacińskich (m.in. poezji Jana Rybińskiego i Grzegorza z Sambora); przekłada także teksty patrystyczne i monastyczne. Jest autorką książek Cracovia in litteris. Obraz Krakowa w piśmiennictwie doby odrodzenia (1998), Sarmacki Horacy i jego liryka. Imitacja - gatunek - styl. Rzecz o poezji Macieja Kazimierza Sarbiewskiego (2006) oraz Dawni mistrzowie. Kultura humanistyczna w kręgu Akademii Krakowskiej doby renesansu (2015).
Na sąsiedniej półce
-
[ książka ]Starburst. How to get famousAlexina A. Glick
-
[ książka ]Listonoszka z ApuliiFrancesca Giannone
-
[ książka, audiobook ]Tatuażysta z AuschwitzHeather Morris
-
[ książka ]Zagubiony autobusJohn Steinbeck
-
[ książka ]Poczta literackaWisława Szymborska
-
[ książka ]Kobiety PicassaJeanne Mackin
-
[ książka ]Pechowy dzień. 17 i pół historii, które jeśli się nawet nie wydarzyły, to przecież mogłyStefan Friedmann
-
[ książka ]Meduzy nie mają uszuAdele Rosenfeld
-
[ książka, e-book ]OpowiadaniaJoseph Conrad
-
[ książka ]Johnny Panika i Biblia Snów oraz inne opowiadaniaSylvia Plath
-
[ książka ]Bądź moim marzeniemMonika Michalik
-
[ książka ]Bacewicz. Życie w słowach i obrazachGrażyna Bacewicz, Alina Biernacka, Joanna Sendłak, Jerzy Pluta
LINKI SPONSOROWANE