Krok naprzód w sprawie S7. Ma być alternatywą dla Wisłostrady
18 września 2019
18 września podpisano umowę na koncepcję dla nowej trasy szybkiego ruchu. Jej budowa może się rozpocząć za trzy lata.
Gdy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła cztery warianty wielkiej obwodnicy Warszawy, w internecie natychmiast pojawiły się pytania o trasę S7, przez wiele osób uważaną błędnie za element innej, mniejszej obwodnicy. W rzeczywistości "es-siódemka" ma być alternatywą dla Wisłostrady i w docelowym układzie drogowym Warszawy pełnić funkcję wylotówki w kierunku Gdańska.
Co z tą drogą?
- Co budzi szczególny niepokój mieszkańców północnej Warszawy i gmin ościennych, GDDKiA prowadzi przygotowania do realizacji odcinka Czosnów - Trasa Obrońców Grodna od niemal 20 lat, przygotowawszy do tej pory dokumentację już trzykrotnie, na skutek zmieniających się przepisów oraz uchylenia w 2011 roku decyzji środowiskowej - pisze w interpelacji poselskiej Ryszard Petru, poseł z okręgu warszawskiego. - Tymczasem z docierających do mnie informacji wynika, że ostatnia decyzja środowiskowa z kwietnia 2018 roku nadal nie ma waloru ostateczności, a to z powodu przewlekłości rozpatrywania odwołań przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
"Es-siódemka" ma być alternatywą dla Wisłostrady i w docelowym układzie drogowym Warszawy pełnić funkcję wylotówki w kierunku Gdańska. Rzeczywiście, odwołania są rozpatrywane od ponad roku. Według ostatnich informacji procedura powinna zakończyć się w przyszłym miesiącu. Równolegle trwają jednak inne procedury. 18 września GDDKiA podpisała z Value Engineering wartą 4,1 mln zł umowę na przygotowanie koncepcji, która powstanie do września przyszłego roku.
GDDKiA planuje ogłosić przetarg na projekt i budowę trasy w przyszłym roku. Według szacunków prace budowlane mogłyby się odbyć w latach 2022-2025 i kosztowałyby 1,9 mld zł. Pierwsze samochody pojechałyby trasą za sześć lat.
Całkiem nowa trasa
Planowany odcinek S7 będzie mieć prawie 13 km długości i w początkowej części przebiegnie po istniejącym śladzie Kolejowej w Łomiankach. Następnie droga odbije na południe w kierunku Kanału Młocińskiego, gdzie pobiegnie po nasypie. Dalej samochody pojadą między Kampinoskim Parkiem Narodowym a cmentarzem Północnym. W pobliżu południowego skraju nekropolii powstanie tzw. węzeł zespolony "Wólka Węglowa/Janickiego". Przez gęsto zaludnione tereny Chomiczówki i Bemowa trasa poprowadzona zostanie dwoma tunelami, podobnymi do tego pod Centrum Nauki Kopernik. Tunel bielański będzie mieć długość kilometra, natomiast bemowski - o 100 m więcej.
Pomiędzy tunelami powstanie węzeł drogowy, łączący S7 z przedłużonymi ulicami Żołnierzy Wyklętych i Maczka. Planowany aktualnie odcinek zakończy się wielkim węzłem z trasą S8 (Obrońców Grodna). Wzdłuż całej długości trasy zbudowane zostaną oczywiście również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i ogrodzenie, uniemożliwiające wejście na jezdnię np. dzikom i łosiom.
(dg)