Jak zagospodarować tereny pokolejowe na Woli? Zobacz projekt!
27 marca 2014
Koncepcja zagospodarowania obszaru przy Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, jako przykład rewitalizacji terenów postindustrialnych, autorstwa Marty Rzępały - zdobyła drugą nagrodę w drugiej edycji konkursu na najlepszą pracę dyplomową o tej dzielnicy w roku 2013.
To już pewne - Muzeum Kolejnictwa opuści zajmowany od ponad czterdziestu lat budynek i teren przy ul. Towarowej. Czeka je też spora zmiana - przekształcenie w Centrum Komunikacji i Techniki. Nigdzie indziej w stolicy nie znajdzie się lepszego miejsca do tego celu. Powstanie parku kolejowego byłoby pięknym uwieńczeniem historii zasłużonego Dworca Głównego - podkreśla Marta Rzępała, absolwentka Wydziału Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Galerie sztuki i restauracje
Myślą przewodnią jej koncepcji jest wykreowanie na dawnych terenach kolejowych dzielnicy kultury i sztuki. Projekt zakłada rewitalizację XIX-wiecznego składu towarowego oraz magazynu przesyłek ekspresowych i stworzenie tam galerii sztuki, pracowni artystycznych i lokali gastronomicznych. Wzdłuż promenady pojawił się kanał wodny, obok którego znalazły się miejsca kameralnego wypoczynku oraz ogrody kawiarniane. "Kręgosłupem" projektu jest promenada roślinna wiodąca z okolic wejścia w zachodniej części terenu i prowadząca bezpośrednio do Muzeum Kolejnictwa. Roślinność ma być tłem dla wernisaży oraz wystaw na wolnym powietrzu.
Wzdłuż promenady pojawił się kanał wodny, obok którego znalazły się miejsca kameralnego wypoczynku oraz ogrody kawiarniane. We wschodniej części parku przewidziano budowę centrum wystawienniczo-biznesowego. W projekcie przewidziano także adaptację budynku dawnego Dworca Warszawa Główna i urządzenia tam sal wystawowych oraz kawiarni. W tej strefie zaplanowano budowę nowego budynku muzealnego z salami konferencyjno-kinowymi, ekspozycyjnymi oraz parkingiem podziemnym. Pomiędzy dwoma projektowanymi budynkami wykreowano zadaszoną otwartą przestrzeń publiczną, zintegrowaną z wystawą muzealną. Zdaniem autorki jest to idealne miejsce do prezentacji taboru kolejowego - starych zabytkowych lokomotyw i wagonów.
- W centralnej części Parku Kolejowego zaproponowałam dużą, otwartą przestrzeń, z której rozciąga się widok na panoramę centrum. Polana rekreacyjno-wypoczynkowa może być wykorzystywana do organizacji imprez kulturalnych, koncertów muzycznych, festiwali oraz kina letniego. Ważnym aspektem jest pozostawienie jak największej liczby śladów świadczących o dawnej funkcji transportowej tego terenu. W południowo-zachodniej części zaprojektowałam strefę zabaw dla dzieci, a w zachodnio-północnej - miejsce do uprawiania sportu i rekreacji. Rozrywkę dla młodzieży zapewniają wysokie sieci wspinaczkowe, ze szczytu których rozciąga się widok na park i okolicę. Koncepcja przewiduje również budowę skateparku - wylicza Marta Rzępała.
Podczas pisania pracy czerpała informacje z wielu źródeł piśmienniczych, publikacji, artykułów oraz oficjalnych stron internetowych. Ogłoszenie o konkursie znalazła na stronie urzędu dzielnicy Wola.
- Uważam, że to bardzo ciekawa inicjatywa. Często zdarza się, że interesujące projekty absolwentów wydziału nie są nigdzie prezentowane. To dobrze, że na Woli mamy możliwość pokazać swoje prace - stwierdza Marta Rzępała.
Marzenia a rzeczywistość
O Muzeum Kolejnictwa pisaliśmy w lutym. Opuści ono zajmowany od ponad czterdziestu lat budynek i teren przy ul. Towarowej. Przeniesie się w okolicę pętli kolejowej na Szczęśliwicach-Odolanach. Czeka je też spora zmiana - przekształcenie w Centrum Komunikacji i Techniki. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by w przyszłości skorzystać z innych pomysłów Anny Rzępały.
Anna Krzesińska
.