Jagiellońska: wkrótce rusza przebudowa
19 lutego 2013
Wielkimi krokami zbliża się przebudowa głównych ulic w mieście: Jagiellońskiej, Parkowej oraz Sobieskiego.
Jak podkreślają urzędnicy: w całym przedsięwzięciu nie chodzi o to, by zwiększyć przepustowość dróg, lecz o poprawę bezpieczeństwa w miejscach, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków.
- Głównym celem planowanego przedsięwzięcia jest przebudowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Jagiellońskiej i Piłsudskiego, budowa nowych miejsc parkingowych oraz przebudowa skrzyżowań, gdzie według statystyk policyjnych dochodzi do największej liczby kolizji i wypadków drogowych. W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę niemal trzech kilometrów ulic - mówi Joanna Kajdanowicz, rzeczniczka starostwa. To samo wyjaśniał mieszkańcom na spotkaniu starosta Jan Grabiec podając za przykład ul. Sobieskiego, po której dziś jeździ się trudniej, jednak bezpieczeństwo znacznie wzrosło.
Rondo na Parkowej
Na skrzyżowaniu ulic Parkowej i Sobieskiego już niebawem powstanie duże, 40-metrowe rondo (podobne jak rondo u zbiegu Piłsudskiego i Sowińskiego). To też wymusza małą przebudowę ulicy w tym rejonie. Zmodernizowany zostanie niemal 100-metrowy fragment ciągu ulic Sobieskiego - Krakowska.
Na trzech wjazdach na rondo będą przejścia dla pieszych z wysepkami. Nie będzie zapowiadanej wielkiej przebudowy skrzyżowania z Lwowską, dzięki czemu nie ma konieczności wykupu gruntów. Planowane jest jedynie przesunięcie niektórych ogrodzeń, tak aby było miejsce na przejście dla pieszych i wysepkę w tym rejonie. Powstanie też lewoskręt w Lwowską. Z każdej strony będą chodniki.
Na ul. Parkowej natomiast powstaną nowe zatoki autobusowe. Przystanek będzie zlokalizowany tuż przy szkole. Wszędzie tam, gdzie to możliwe zostaną połączone istniejące już fragmenty ścieżek rowerowych.
Na skrzyżowaniu Jagiellońskiej i Piłsudskiego zostanie zbudowany dodatkowy pas do skrętu w prawo w ul. Piłsudskiego w kierunku urzędu miasta. Wymieniona będzie też na tym skrzyżowaniu sygnalizacja świetlna.
- Miejsc i tak jest za mało, jak nam zabierzecie jeszcze cztery, to w ogóle będzie dramat z parkowaniem - zgłaszali mieszkańcy podczas spotkania informacyjnego dotyczącego tej inwestycji. Starosta Jan Grabiec wyjaśniał, że likwidacja miejsc jest konieczna, a te które są, powinny być przeznaczone dla klientów a nie pracowników.
- Mówimy od dawna, że problem rozwiązałoby wprowadzenie płatnego parkowania, jednak radni nie zgodzili się na to - tłumaczył Jan Grabiec i dodał, że na razie nie będzie wielkich zmian na Jagiellońskiej. - Na Jagiellońskiej niewiele zrobimy, bo musimy poczekać na otwarcie tunelu. Teraz nie ma sensu chociażby przebudowywać ronda u zbiegu Jagiellońskiej z Parkową, bo nie wiemy którędy kierowcy będą chcieli jeździć. Po otwarciu przeprawy zrobimy badania ruchu i podejmiemy decyzję - wyjaśniał starosta dodając, że wciąż tak naprawdę nie wiadomo, kiedy zakończy się budowa tunelu. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg, w którym zostanie wyłoniony wykonawca, a ten będzie miał 100 dni na wykonanie wszystkich prac. Władze zarówno powiatu, jak i miasta mają nadzieję, że tunel będzie gotowy w połowie roku.
Jakie są plany na Jagiellońską?
Plan zakłada modernizację tej ulicy pomiędzy Warszawską a stacją PKP Przystanek (ok. 2,2 km). Na całej długości powstanie ścieżka rowerowa o szerokości 2 m. Jezdnia utrzyma swoje dotychczasowe parametry - będzie miała 6 m szerokości.
Na wszystkich ulicach będzie wymieniona nawierzchnia, którą zabezpieczy siatka wzmacniająca.
W najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę inwestycji. Po jego rozstrzygnięciu poznamy szczegółowy harmonogram prac.
Anna Sadowska