REKLAMA

Bemowo

komunikacja »

 

Groty, Jelonki i Stare Bemowo: ZTM nas ignoruje

  23 października 2013

alt='Groty, Jelonki i Stare Bemowo: ZTM nas ignoruje'
Mieszkańcy tęsknią za skasowaną linią 410.
źródło: http://warszawa.wikia.com/

Po naszym ostatnim artykule o funkcjonowaniu autobusów rozdzwoniły się redakcyjne telefony. - Zarząd Transportu Miejskiego całkowicie ignoruje nasze prośby, pomóżcie nam! - krzyczeli wręcz mieszkańcy Grot, Jelonek i Starego Bemowa. Mieszkańcy chcą powrotu starych dobrych tras, tymczasem ZTM realizuje nową politykę transportową, często niezrozumiałą dla starszych mieszkańców.

REKLAMA

Z telefonów i maili do redakcji wynika, że wymienione trzy osiedla to czarne punkty komunikacji autobusowej w dzielnicy. Nowe Bemowo, okolice ratusza, Powstańców Śląskich, Górczewska obfitują w połączenia autobusowe i tramwajowe, jednak mieszkańcy południowo-zachodniej części Bemowa czują się pominięci i zapomniani. Problemem, szczególnie dla starszych osób, jest konieczność ciągłego przesiadania się. Powrót linii 506? ZTM: koniec dyskusji Powrót linii 506? ZTM: koniec dyskusji
- Kiedy wróci 506? To było idealne połączenie Bemowa z Targówkiem - dopytują mieszkańcy. - Chcemy z powrotem tę linię - postulują. Niestety dawne, przyspieszone 506 nie wpisuje się już w obecną strategię komunikacyjną miasta.
Mieszkańcy także narzekają na konieczność kasowania dodatkowych biletów.

Długa lista skarg z osiedla Groty

- Komunikacja jest fatalna! Niby osiedle bogate, luksusowe, a wszystko figę warte! Zostało skasowane 410, w zamian nie ma innego autobusu. Ludzie się muszą przesiadać na pętli. Jest to męczące dla starszych osób - opowiada pani Czesława. - Jest autobus 320, ale po co? Tego nikt nie wie. Jest jedna linia krótka 149, powinna być jedna długa.

- Nie mam jak bezpośrednio dojechać do hipermarketu, do lekarza muszę jechać taksówką! Myślą chyba, że tutaj każdy ma samochód! A starsi ludzie? O nas się nie myśli. Powtarzam, komunikacja na Grotach to farsa, skandal! Płacimy podatki tak samo jak inni i też chcemy, i mamy prawo do porządnej komunikacji - mówi inna mieszkanka. - Poza tym wszystkim dochodzą koszty. Trzeba się przesiadać, kupować bilety, to też kosztuje.

Wstąp do księgarni

Stare Bemowo chce do centrum

- Rzecznik ZTM mówi, że linia 105 i 109 sprawdzają się na Bemowie. Może na Górczewskiej się sprawdzają, ale przecież to są autobusy, które jeździły kiedyś na Stare Bemowo! O 406 już nawet nie warto wspominać... Zabrali nam dojazd do centrum i mówią, że jest dobrze? - pyta oburzona mieszkanka. - Od kilku lat prosimy o choć jedno bezpośrednie połączenie do Dworca Centralnego. Osoby starsze i chore mają problem z przesiadaniem się. Poza tym nie wszyscy mają bilety długoterminowe, niektórzy muszą kasować dwa.

- Na Bemowie mamy WAT, wielką uczelnię, na którą muszą dojechać pracownicy, studenci, a gros z nich pochodzi spoza Warszawy. Nieraz w dwudziestce są takie tłumy, że nie ma jak wejść - dodaje pan Tadeusz ze Starego Bemowa. - Zresztą dwudziestka jeździ aleją Solidarności. Ci wszyscy ludzie z ciężkimi plecakami muszą się przesiadać. Nie mamy połączenia do Dworca Centralnego lub okolic Domów Centrum, Rotundy i to jest największy problem. Pisaliśmy wiele razy prośbę o przywrócenie połączenia do centrum. I nic.

REKLAMA

Jelonki: tu mieszka wielu starszych

Jelonki to nie tylko osiedla przy Powstańców Śląskich, gdzie jeździ kilka tramwajów i autobusów. Najwięcej skarg otrzymaliśmy z okolic skrzyżowania Lazurowej i Człuchowskiej. - Kiedyś jeździły tu 422 i 506, mieliśmy szybki dojazd do centrum. Nowa polityka transportowa ZTM to więcej przesiadek, ale i większa częstotliwość kursowania. Teraz 190 - tłok i wlecze się, bo staje na każdym przystanku - opowiada jedna z mieszkanek. - To osiedle było budowane w latach 70. Większość mieszkających tu osób to starsi, schorowani ludzie. Nie mają siły się przesiadać. - Idzie zima, będziemy znowu marznąć na przystankach - mówią.

REKLAMA

Trasy po nowemu

Nowa polityka transportowa ZTM to więcej przesiadek, ale i większa częstotliwość kursowania.

Zarząd Transportu Miejskiego nie chce powrócić do dawnego układu. Urzędnicy przekonują, że sytuacja na Bemowie nie jest zła, a cały układ transportowy dobrze przemyślany. I argumentują. - Z powodu zmniejszenia w 2013 r. budżetu na zakup usług przewozowych, od czerwca konieczne było wprowadzenie zmian oszczędnościowych w układzie linii autobusowych - tłumaczy Igor Krajnow z ZTM.

Dlaczego na Grotach nie jeździ 410, tylko krótkie linie? - Obsługa osiedla Groty przez linię 149, która często kursuje, ma krótką trasę i zapewnia dojazd do najbliższego węzła przesiadkowego (pętla Osiedle Górczewska, gdzie można się przesiąść do jadących do centrum autobusów - 105, 109, 189 i 190, a także tramwajów) jest najlepszym rozwiązaniem - uważa Igor Krajnow, rzecznik ZTM.

- Krótkie linie (149 i 320) to typowe linie dowozowe do większych pętli z osiedli zabudowy jednorodzinnej, tu konkretnie do pętli Os. Górczewska i Stare Bemowo. Linie o krótkich trasach są mniej podatne na opóźnienia oraz łatwiej jest sterować na nich częstotliwością w przypadku utrudnień - ocenia Robert Chwiałkowski ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM). - Linie 149 i 320 pełnią funkcje stricte dowozowe do pętli Os. Górczewska, Stare Bemowo oraz do tramwaju linii 20 w zespole przystankowym Kocjana. Z punktu widzenia potoków pasażerskich wpuszczenie w ulice os. Groty autobusów przegubowych byłoby nieefektywne - stwierdza. - Dodatkowo zwracam uwagę na pojemność pętli autobusowych, np. Os. Górczewska - ze względu na kursowanie kilku linii o wysokiej częstotliwości (105, 109, 189, 190) pracuje na granicy swojej "przepustowości". Obawiam się, że przedłużenie którejkolwiek z tych linii na Groty spowoduje również protesty mieszkańców - ze względu na hałas spowodowany zwiększoną liczbą autobusów (nawet co 5 minut) - ocenia Robert Chwiałkowski.

Choć przesiadki są dla niektórych osób niedogodnością, zatory tworzące się w godzinach szczytu są zdaniem urzędników jeszcze większą: - Wiele razy konsultowaliśmy się z ZTM. Linie przyspieszone jak 422 i 506 stały często w korkach, więc komfort jazdy był gorszy niż przy obecnym układzie - tłumaczy Mariusz Gruza, rzecznik bemowskiego ratusza. - Zdajemy sobie sprawę, że przesiadki mogą być problemem dla osób starszych, jednak zgadzamy się z podejściem, aby nie kierować długich linii na główne ulice Warszawy, na przykład Aleje Jerozolimskie, które często w ciągu dnia są po prostu nieprzejezdne. To samo dotyczy Starego Bemowa, z którego wygodniej jest jechać tramwajem 20 i przesiąść się do metra. Tym bardziej że problem kasowania biletów pojedynczych przy wielokrotnym przesiadaniu się niedługo się skończy, ponieważ wejdą nowe taryfy - argumentuje rzecznik. - Coraz więcej jeździ też pojazdów niskopodłogowych, co powinno być ułatwieniem dla osób starszych i niepełnosprawnych.

Będą nowe bilety

Rada Warszawy zaakceptowała już projekt nowej taryfy dotyczącej biletów. Zniknąć ma bilet jednorazowy, a zamiast niego pojawi się 75-minutowy (obowiązujący w I strefie), który będzie kosztować 4,40 zł. Na II strefę przewidziano bilet 90-minutowy za 7 zł. Pojawić się ma także bilet weekendowy za 24 zł ważny od piątku od godz. 19 do poniedziałku do godz. 8 rano.

Nowa taryfa ma być ułatwieniem dla systemu przesiadkowego i ma wejść w życie 1 stycznia 2014 r. Oprócz nowych biletów kartonikowych pojawi się też Karta Warszawiaka (dla osób rozliczających się w Warszawie z podatków), dzięki której za bilet 30-dniowy po podwyżce w styczniu 2014 r. osoby z kartą zapłacą 98 zł zamiast 110 zł jak pozostali. Na 90-dniowy bilet wydamy 250 zł (z kartą) i 280 zł (bez karty).

kz

.
 

REKLAMA

Komentarze (7)

# Darek Sz

23.10.2013 10:39

Jelonki południowe zostały odcięte od świata 4 lata temu

# zjelonek

23.10.2013 12:13

Urzędniczy upór godny lepszej sprawy , ale referendum pokazało ze my jesteśmy tylko grupką narzekaczy a to oni mają rację.
Ja jednak nadal będe narzekał , że 109 nie dojeżdża do metra i nie ma z pod Ratusza ( to niby takie centrum dzielnicy ) żadnego bezposredniego autobusu ani do SKM na Gdańskim , ani do SKM na Włochach.
I naprawde nie widze problemu odkad sa buspasy , aby zamiast co 2-3 kursu 109 albo 105 jechalo 149 do centrum - i wcale nie musi być przegubowe.

# azt

23.10.2013 13:11

ZTM = Zarząd Tumanów Miejskich.

REKLAMA

# zzzzzzzzzzz

11.11.2013 10:33

506 stał w Korkach? Jedynie na odcinku od Ronda Daszyńskiego do Tamki, obecnie mógłby przejeżdżać spokojnie Grzybowską a nowa Świętokrzyska zdaje się będzie chyba jedynie dla autobusów i będzie bardziej przejezdna. Wstyd, kiedyś z Jelonek był świetny dojazd do Centrum - 506, 407/501 - obecnie żeby gdziekolwiek dojechać trzeba się tłuc pod ratusz albo 189 do PKP Włochy i tam wsiadać w zatłoczone SKMki.

# 105813

11.11.2013 17:48

105 na Szeligi jako wspomagająca dla 813.

# marta

04.04.2014 16:58

autobus nr 105 albo nie przyjezdza albo sie spoznia, zwlaszcza jadsc z gorczewskiej. kierowcy na petli os. gorczewska tak sie zagaduja, zebzapkminaja wyjechac z zajezdni. codziennie stoje na przystanku szeligowska, czyli raptem kilka przystankownod zajezdni, i prawie nigdy autobus nie przyjezdza na czas albo w ogole nie przyjezdza. w tej chwili czekam, az laskawie przyjedzie 105, 3 wczesniejsze autobusy nie przyjechaly. co z tego, ze na rozkladzie jest napisane, ze 105 jezdzi co 5 min, skoro tak naprawde jezdza jak chca... do tego bardzo kiepsy kierowcy zatrudniono. szarpia, chamuja w ostatniej chwili alho mysla, ze sa nie obowiazuja ich zadne ograniczenia!

REKLAMA

# grylaż

16.09.2017 15:10

"Marszrutyzacja linii, zmiana układu komunikacyjnego tworzenie krótszych, ale kursujących z wyższą częstotliwością i regularnością linii to trend światowy. Ma na celu lepsze wykorzystanie taboru i umożliwienie wykonywania podróży w dowolnych relacjach w optymalny i szybki sposób." Cytat z czatu dyrektora ZTM, pana Wiesława Witka z mieszkańcami Bemowa, Bielan i Woli, luty 2015 roku. "Głównym założeniem projektu zmian w komunikacji autobusowej jest wycofanie z ul. Powstańców Śląskich linii 112 i 184, których znaczny odcinek pokrywa się z uruchomionym połączeniem tramwajowym i przeniesieniem pozyskanych w ten sposób autobusów do obsługi rejonów, których komunikacja wymaga poprawy. Przede wszystkim do intensywnie rozbudowujących się osiedli położonych przy ulicy Obrońców Tobruku." Uzasadnienie zmian zaczerpnięte ze strony ZTM marzec 2015 roku, które poskutkowało m. in. wycofaniem z dzielnicy numerów 167 i E-2 oraz sławetnym przestawieniem 184 na ulicę Wrocławską, wbrew solidarnej woli pasażerów Bemowa i Bielan.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break