tarantula01 23.11.2015 22:14 |
|
Na spotkaniu było ponad 60 mieszkańców i oprócz niedostatecznej liczby przejść dla pieszych, mówili o braku możliwości zawracania na przyszłych skrzyżowaniach dwujezdniowej Światowida z ulicami poprzecznymi i likwidacją wielu obecnych lewoskrętów.
|
tarantula01 23.11.2015 22:14 |
|
Na spotkaniu było ponad 60 mieszkańców i oprócz niedostatecznej liczby przejść dla pieszych, mówili o braku możliwości zawracania na przyszłych skrzyżowaniach dwujezdniowej Światowida z ulicami poprzecznymi i likwidacją wielu obecnych lewoskrętów.
|
# pasażer_autobusu 23.11.2015 22:46 |
|
Zwężenie tak ważnej dla osiedle arterii, to nic innego jak brak myślenia przyszłościowego.
Chyba nikt nie patrzy ile tu działek niezabudowanych jeszcze jest |
# Jacek 23.11.2015 22:47 |
|
A czy ktoś poruszał temat prawo skrętu na skrzyżowaniu Myśliborska Z Światowida od strony Mostu w kierunku na ratusz i nową galerie . Bo tam wieczny korek jest nawet około dwudziestej .?
|
# Jacek 23.11.2015 22:54 |
|
To jest zgroza! Modlińsak powin być przebudowana na wysokości ratusza z wiaduktami i to powinna wyłożyć galeria Handlowa. Ale jak urzędnicy nie dopilnowali to będziemy mieli wietrzny Korek
Tarchominie będzie wieczny korek a władze bedą jeździć na taczkach. |
# drugastrona 23.11.2015 23:19 |
|
A jest gdzieś w internecie wstępny projekt, który można obejrzeć i na jego podstawie napisać do ZTMu z sugestiami?
|
# Bamita 23.11.2015 23:45 |
|
Ile wiaduktów będzie na ul. Swiatowida?
|
# Ajran 24.11.2015 02:35 |
|
Drodzy Państwo, czy na wjeździe z ulicy Modlińskiej będzie coś zrobione z pasem na którym jest przystanek autobusowy? Tam przynajniej na wjeździe powinno być CIĄGŁE 2 pasy i zakaz skrętu w lewo na stację BP.
|
# PKM 24.11.2015 06:20 |
|
Swiatowida po przebudowie będzie jak" Szanze Lize" w Paryzu - będzie to reprezentacyjna ulica Bialoleki, tlumy spacerowiczów po obu stronach liczne restauracje, kafejki, luksusowe sklepy najlepszych swiatowych firm parki, place zabaw kino, teatr agwa park i taras widokowy na gorce saneczkowej- az chce się mieszkac
|
# miki 24.11.2015 06:41 |
|
#Ajran napisał(a) 24.11.2015 02:35 Wystarczyłoby wydłużyć ten prawy (przystankowy) pas do Milenijnej. Sporo osób tam skręca. Lewy na wprost, prawy do skrętu w prawo. o ile by to ułatwiło życie. I rzeczywiście, skręt na stację ze Światowida powinien być zlikwidowany. Blokuje się ruch i samochody skręcające na zielonej strzałce w lewo nie mogą czasami zjechać z Modlińskiej, mimo, że nikt nie pojechał na czerwonym. A ja np. nie jestem w stanie ocenić, czy jakaś jedna osoba ileś tam samochodów przede mną będzie chciała skręcić na stację.Drodzy Państwo, czy na wjeździe z ulicy Modlińskiej będzie coś zrobione z pasem na którym jest przystanek autobusowy? Tam przynajniej na wjeździe powinno być CIĄGŁE 2 pasy i zakaz skrętu w lewo na stację BP. |
# max 24.11.2015 06:49 |
|
#pasażer_autobusu napisał(a) 23.11.2015 22:46 Nie martw się za parę lat będziemy poszerzać. Zieloni widząc co wcześniej namieszaliZwężenie tak ważnej dla osiedle arterii, to nic innego jak brak myślenia przyszłościowego. Chyba nikt nie patrzy ile tu działek niezabudowanych jeszcze jest będą wówczas siedzieć cicho. |
# MarMat 24.11.2015 08:03 |
|
Światowida powinna być szeroka 3x3.To skandal.Udusimy się w spalinach.Czy ktoś myśli naprzód 10 czy 20 lat.Będzie drugi Mordor.
|
# mieszkaniec00000 24.11.2015 08:38 |
|
Będziemy mieć proszę państwa piękne morze betonu przez środek osiedla, z 6-7 pasami ruchu do pokonania przy skrzyżowaniach. Przejście przez jezdnie oczywiscie po naciśnięciu przycisku. Jeśli powstaną postulowane przez mieszkańców dodatkowe przejście bez sygnalizacji, będzie dochodziło na nich do wypadków z udziałem pieszych, tak jak ma to miejsce na innych autostradopodobnych "miejskich" ulicach: Reymonta, KEN czy Kasprowicza. Widać, taka musi być cena gigantomanii ZTM.
|
# lutek 24.11.2015 10:28 |
|
burmistrz i radni zapewnili sobie przestrzen koło ratusza kosztem mieszkańców ,skrzyżowanie koło ratusza nie ruszone,swiatowida koło ratusza poszerza krasnoludki a te słynne dogadywanie się z deweloperami było widać na wczorajszym spotkaniu gdzie burmistrz się dogadał co do jakiejś drózki a budowniczowie swiatowida ja rozwalą,tak wiec nie dokańczanie swiatowida na odcinku do ratusza od lidla i brak rozwiązania skrzyżowania koło ratusza a budowa drogi tylko przy tramwaju pokazuje ze jest to inwestycja miłośników tramwaja
|
# geminatores 24.11.2015 10:49 |
|
Plan jest dostępny tutaj www.ztm.waw.pl/ inwestycje.php?i=13&c=90&l=1 Panie Radny Wojciech Tumasz w Panu nadzieja, że zgłosi Pan niezbędne poprawki do planu. Przede wszystkich ulica jest za szeroka! Ściągnie to tylko niepotrzebnie ruch z ulicy Modlińśkiej. Przy skrzyżowaniach nie potrzeba 3 pasów, wystarczą 2 i zielona strzałka w prawo. Na Tarchominie nie ma tyle mieszkańców co na Ursynowie i Kabatach, nie potrzeba nam drugiej al. KEN !
|
# norbitek 24.11.2015 11:27 |
|
Jakby nie zaprojektowali tej ulicy to i tak głównym i zbiorczym pozostanie ciąg ulic: Odkryta/Nowodworska/Świderska.
|
# kiler3 24.11.2015 12:02 |
|
Co zrobić.... Wioskowa mentalnosć słoików nakazuje im jeździć 200 konnymi furmankami do kościoła/galerii handlowej (jak kto woli). Każde 4 litery muszą osobno, bo nas stać ;) I pod słoiki projektuje się szerokie ulice :(
A że do tramwaju nr 2 na Tarchominie w godzinach szczytu nie da się wepchnąć, decydenci mają też w 4 literach. Będzie niedoinwestowany zbiorkom dla gawiedzi i szerokie ulice dla współczesnych furmanów. |
# NN1 24.11.2015 12:37 |
|
Dla pieszych będzie tylko gorzej, albo jeszcze gorzej, ponieważ po przegrodzeniu ul. Światowida linią tramwajową oraz dwoma dodatkowymi pasami ruchu, przejście na drugą stronę będzie wyczynem. Tak nie buduje się miasta, tak miasto się rujnuje. Wystarczy się zapoznać z wieloma opracowaniami na ten temat.
|
# tyu 24.11.2015 13:28 |
|
#lutek napisał(a) 24.11.2015 10:28 To jest inwestycja powiązana z tramwajem i inwestorem jest ZTM a nie ZDM dlatego tylko przy tramwaju są zmiany. Nie rozumiem jednego, jak można wydać pozwolenie na budowę takiego molocha jak galeria i nie zmusić do przebudowy skrzyżowania z Modlińską?! Tylko prosić... Przecież już teraz jest problem ze skrętem w godzinach szczytu, to po otwarciu galerii będzie tragedia.burmistrz i radni zapewnili sobie przestrzen koło ratusza kosztem mieszkańców ,skrzyżowanie koło ratusza nie ruszone,swiatowida koło ratusza poszerza krasnoludki a te słynne dogadywanie się z deweloperami było widać na wczorajszym spotkaniu gdzie burmistrz się dogadał co do jakiejś drózki a budowniczowie swiatowida ja rozwalą,tak wiec nie dokańczanie swiatowida na odcinku do ratusza od lidla i brak rozwiązania skrzyżowania koło ratusza a budowa drogi tylko przy tramwaju pokazuje ze jest to inwestycja miłośników tramwaja |
# zygmunt walezy 24.11.2015 14:14 |
|
Światowida musi być jak najszersza inaczej będziemy dusić się spalinach. Planowanie i rozwój musi być w szerszej perspektywie niż 2-5 lat
|
# zygmunt walezy1 24.11.2015 14:14 |
|
Światowida musi być jak najszersza inaczej będziemy dusić się spalinach. Planowanie i rozwój musi być w szerszej perspektywie niż 2-5 lat
|
# lutek 24.11.2015 18:07 |
|
i tak wszystko będzie się korkować w pobliżu ratusza
|
# Alex 25.11.2015 01:20 |
|
#geminatores napisał(a) 24.11.2015 10:49 Plan jest dostępny tutaj www.ztm.waw.pl/ inwestycje.php?i=13&c=90&l=1 Panie Radny Wojciech Tumasz w Panu nadzieja, że zgłosi Pan niezbędne poprawki do planu. Przede wszystkich ulica jest za szeroka! Ściągnie to tylko niepotrzebnie ruch z ulicy Modlińśkiej. Przy skrzyżowaniach nie potrzeba 3 pasów, wystarczą 2 i zielona strzałka w prawo. Na Tarchominie nie ma tyle mieszkańców co na Ursynowie i Kabatach, nie potrzeba nam drugiej al. KEN ! Nie ma tylu mieszkańców co na Ursynowie? Im więcej pasów ruchu tym lepiej. Budują się kolejne osiedla , ludzi przybywa, samochodów także. Człowieku, nie cofaj cywilizacji |
# szara komórka 25.11.2015 22:33 |
|
#Alex napisał(a) 25.11.2015 01:20 Nie ma tylu mieszkańców co na Ursynowie? Im więcej pasów ruchu tym lepiej. Budują się kolejne osiedla , ludzi przybywa, samochodów także. Człowieku, nie cofaj cywilizacji Ja słyszałem, że im więcej bruzd na czole tym lepiej, ale nie którym to też nie pomaga. Człowieku! przeczytaj to co napisałeś i spróbuj zrozumieć. Dobrej zabawy życzę ;) |
# Zipa Dumna 26.11.2015 00:23 |
|
#Alex napisał(a) 25.11.2015 01:20 Nie ma tylu mieszkańców co na Ursynowie? Im więcej pasów ruchu tym lepiej. Budują się kolejne osiedla , ludzi przybywa, samochodów także. Człowieku, nie cofaj cywilizacji Im więcej pasów ruchu na Światowida, tym więcej korków. Ulicy Myśliborskiej i wjazdu na most nikt nie zamierza poszerzać, a tu jest najwęższe gardło. Światowida może mieć i pięć pasów w każdą stronę, a i tak jej przepustowość będzie podobna do obecnej - czyli będzie wynosiła tyle, ile w sumie wynosi przepustowość Myśliborskiej i przepustowość skrzyżowania z Modlińską. Szersza Światowida tylko zachęci większą liczbą kierowców, żeby codziennie dojeżdżać do pracy prywatnym samochodem, co przy zachowaniu tej samej przepustowości ulicy tylko zwiększy korki w okolicach Lidla. Cywilizacja Zachodnia zauważyła tę prawidłowość co najmniej 30 lat temu, więc budowa Tarchostrady byłoby cofaniem cywilizacji. |
# Odkryta 26.11.2015 10:10 |
|
#Zipa Dumna napisał(a) 26.11.2015 00:23 Szersza Światowida tylko zachęci większą liczbą kierowców, żeby codziennie dojeżdżać do pracy prywco przy zachowaniu tej samej przepustowości ulicy tylko zwiększy korki w okolicach Lidla. Jasne, bo korki bo ich brak jest jedynym powodem dlaczego ludzie wybierają samochód lub komunikację miejską w drodze do pracy... Zdradzę Ci więc tajemnicę. Zarówno dla mnie jak i dla znajomych z którymi rozmawiam korki bądź ich brak na Światowida sprawiają jedynie, że wychodzę wcześniej bądź później z domu. W żaden natomiast sposób nie przekładają się na decyzję o sposobie dojazdu. Ta decyzja jest podejmowana na podstawie tego gdzie jadę, jaki jest tam dojazd komunikacją (czytaj ile przesiadek jest po drodze i jak daleko trzeba dojść), czy jest miejsce do zaparkowania w miejscu dojazdu. I tylko to decyduje. |
# Zipa Dumna 26.11.2015 13:02 |
|
#Odkryta napisał(a) 26.11.2015 10:10 Jasne, bo korki bo ich brak jest jedynym powodem dlaczego ludzie wybierają samochód lub komunikację miejską w drodze do pracy... Że niby ja coś takiego napisałem? #Odkryta napisał(a) 26.11.2015 10:10 Zdradzę Ci więc tajemnicę. Zarówno dla mnie jak i dla znajomych z którymi rozmawiam korki bądź ich brak na Światowida sprawiają jedynie, że wychodzę wcześniej bądź później z domu. W żaden natomiast sposób nie przekładają się na decyzję o sposobie dojazdu. Ta decyzja jest podejmowana na podstawie tego gdzie jadę, jaki jest tam dojazd komunikacją (czytaj ile przesiadek jest po drodze i jak daleko trzeba dojść), czy jest miejsce do zaparkowania w miejscu dojazdu. I tylko to decyduje. A u mnie i u moich znajomych, z którymi rozmawiam, jest odwrotnie. I co? Takie bezsensowne gadanie, że "ja ze szwagrem...". Zresztą nadal nie wiedzę polemiki z moją wypowiedzią. Ja napisałem, że szersza Światowida nie rozwiąże problemu korków, a wręcz przeciwnie - może je spotęgować. Ty i Twoi znajomi możecie sobie wychodzić z domu kiedy chcecie. |
# NN1 26.11.2015 13:06 |
|
Tarchostrada (jak zwykło się o niej mówić) budowana ma być wyłącznie dlatego, że są na nią zaplanowane pieniądze i jest zaplanowane miejsce. Nie ma żadnych racjonalnych powodów dla tej inwestycji, budują ją urzędnicy. Fakt, że poszerzenie ul. Światowida raczej pogorszy komunikację, aniżeli ją polepszy jest tajemnicą poliszynela niezdarnie ukrywaną.
|
# Odkryta 27.11.2015 08:41 |
|
#Zipa Dumna napisał(a) 26.11.2015 13:02 Że niby ja coś takiego napisałem? Zresztą nadal nie wiedzę polemiki z moją wypowiedzią. Ja napisałem, że szersza Światowida nie rozwiąże problemu korków, a wręcz przeciwnie - może je spotęgować. Ale właśnie napisałeś :-) O tutaj: #Zipa Dumna napisał(a) 26.11.2015 13:02 Im więcej pasów ruchu na Światowida, tym więcej korków. W tym rzecz, że nie piszesz, że MOGĄ być większe korki, ale że będą, bo: #Zipa Dumna napisał(a) 26.11.2015 13:02 Szersza Światowida tylko zachęci większą liczbą kierowców, żeby codziennie dojeżdżać do pracy prywatnym samochodem, co przy zachowaniu tej samej przepustowości ulicy tylko zwiększy korki w okolicach Lidla. A to niekoniecznie jest prawdą. Zarzucasz mnie, że bez sensu piszę co ja robię, bo z drugiej strony Ty i twoi znajomi robicie inaczej gdy tymczasem to właśnie Ty zacząłeś od "takiego bezsensownego gadania". Szersza Światowida niekoniecznie zachęci więcej kierowców do jazdy do pracy samochodem. Gdyby chodziło o poszerzenie Jana Pawła II, Towarowej, Świętokrzyskiej czy całej masy innych ulic w centrum (zwłaszcza jednocześnie) - to może nawet bym się z Twoją tezą zgodziła. Południowa Obwodnica sprawia, że jadąc np. na Puławską czy okolice lotniska nie ma nawet nad czym się zastanawiać - komunikacja czy samochód. Samochodem jest dwukrotnie szybciej. Ale zwężanie ulic w Śródmieściu i ograniczanie możliwości parkowania tam czy właśnie budowa obwodnicy sprawia, że poszerzenie Światowida staje się mniej istotnym elementem w procesie podejmowania decyzji dla osób, które przecież po przejechaniu tej ulicy jadą gdzieś dalej. Szerokość Światowida ma znaczenie dla poruszania się po osiedlu. Tak samo jak naprawa Świderskiej, progi zwalniające na Odkrytej czy innych ulicach. Jeździ się lepiej lub gorzej po osiedlu ale czy to przekłada się na decyzję o użyciu samochodu dla osoby, która po dojechaniu do Modlińskiej / mostu / ... ma jeszcze 10, 15, 20 czy 40 km do przejechania? Raczej nie. |
# NN1 27.11.2015 10:42 |
|
Wypisz wymaluj Białołęka, cytat z wywiadu z Onetu:
"Realizuje się inwestycje nie dlatego, że są potrzebne, ale dlatego, że da się wydać pieniądze? Często. Celem wydawania pieniędzy niekoniecznie jest wizja programowa. Bywa nim znajomość konkretnego wykonawcy. Skoro coś może wykonać "swój", to się właśnie to robi. Mam na swoim terenie brukarzy? Zrobię chodniki. Nie zawsze chodzi o korupcję. Często o brak kompetencji i specyficzny sposób rozumienia interesu społecznego. Przy czym bardzo trudno jest tego dowieść, stosując tradycyjne narzędzia badań społecznych." |
# max 27.11.2015 12:27 |
|
Nie cytuj bezmyślnie czegoś co nie ma odniesienia do omawianego problemu związanego z ulicą.
Gdyby władze jeszcze przez kolejne 10 lat nic nie robiły z ulicą i zakorkowałaby się totalnie wtedy za 10 lat zapewne powiedziałbyś, że przez minione lata nie miały wizji programowej . Nawiasem mówiąc czytałem ten wywiad cały i w szeregu wypowiedziach zgadzam się z gościem w pełni. |
# NN1 27.11.2015 16:47 |
|
Nad Kanałem Żerańskim powstał most - dla tramwajów. Świetnie, tylko tramwaje nie pojadą po nim przez najbliższe 15 lat! Być może nie będzie do remontu po tym czasie a może będzie, kto to wie?
Na wale wiślanym już drugi rok kładziona jest kostka Bauma, czyli chodnik. Prosta robota, tempo zawrotne: kilka metrów na tydzień a czasem mniej i końca nie widać. Pomysłowe jest także koszenie skoszonej trawy, także w listopadzie! To są przykłady "rozumnego" wydawania publicznych pieniędzy. Można mieć tylko nadzieję, że na tarchostradę zabraknie pieniędzy... |
# Zipa Dumna 28.11.2015 18:33 |
|
#Odkryta napisał(a) 27.11.2015 08:41 Ale właśnie napisałeś :-) O tutaj: Im więcej pasów ruchu na Światowida, tym więcej korków. W tym rzecz, że nie piszesz, że MOGĄ być większe korki, ale że będą, bo: Szersza Światowida tylko zachęci większą liczbą kierowców, żeby codziennie dojeżdżać do pracy prywatnym samochodem, co przy zachowaniu tej samej przepustowości ulicy tylko zwiększy korki w okolicach Lidla. Jeżeli według Ciebie w ten sposób chciałem napisać, że "korki lub ich brak jest jedynym powodem dlaczego ludzie wybierają samochód lub komunikację miejską w drodze do pracy", to kompletnie mnie nie zrozumiałaś. #Odkryta napisał(a) 27.11.2015 08:41 Jeździ się lepiej lub gorzej po osiedlu ale czy to przekłada się na decyzję o użyciu samochodu dla osoby, która po dojechaniu do Modlińskiej / mostu / ... ma jeszcze 10, 15, 20 czy 40 km do przejechania? Raczej nie. Raczej tak. Mniejsza lub większa szerokość ulic, zagęszczenie pojazdów na ulicach, różne szykany typu progi zwalniające, dostępność miejsc parkingowych mają istotny, często nieuświadomiony wpływ na to, czy o wyjeździe na miasto własnym samochodem myślimy z niechęcią, czy wręcz przeciwnie. Szeroka i pusta ulica pod domem zdecydowanie zachęca do używania samochodu, a ponieważ jest to decyzja podświadoma, to w jakimś stopniu zwiększy liczbę białołęckich kierowców (nie wszyscy przedkładają racjonalne argumenty nad odczucia). Ponieważ "wyjazdy" ze Światowida będą miały taką samą przepustowość jak obecnie, to i przepustowość Światowida pozostanie taka sama, co w połączeniu z większą liczbą kierowców wywoła większe korki. |
# NN1 30.11.2015 10:52 |
|
Z badań socjologicznych wynika, że człowiek jest "irracjonalnym idiotą". Ani rusz nie potrafi powiązać faktów.
Faktu, że coś powstaje tylko dlatego bo ma powstać - nie zauważy. Zauważy - po fakcie, gdy mu się pogorszy. Ale tego też nie powiąże z faktem. |
tarantula01 30.11.2015 22:43 |
|
Zamieszczam, przesłane przeze mnie http://radny.com.pl/dok3kadencja/pisma3tw/tarch-winn151127wnioski_po_konsultacjach.pdf do ul. Światowida i trasy tramwajowej.
Pozdrawiam Wojciech Tumasz |
tarantula01 30.11.2015 22:43 |
|
Zamieszczam, przesłane przeze mnie http://radny.com.pl/dok3kadencja/pisma3tw/tarch-winn151127wnioski_po_konsultacjach.pdf do ul. Światowida i trasy tramwajowej.
Pozdrawiam Wojciech Tumasz |
# Odkryta 01.12.2015 10:13 |
|
#Zipa Dumna napisał(a) 28.11.2015 18:33 Raczej tak. Mniejsza lub większa szerokość ulic, zagęszczenie pojazdów na ulicach, różne szykany typu progi zwalniające, dostępność miejsc parkingowych mają istotny, często nieuświadomiony wpływ na to, czy o wyjeździe na miasto własnym samochodem myślimy z niechęcią, czy wręcz przeciwnie. Szeroka i pusta ulica pod domem zdecydowanie zachęca do używania samochodu, a ponieważ jest to decyzja podświadoma, to w jakimś stopniu zwiększy liczbę białołęckich kierowców (nie wszyscy przedkładają racjonalne argumenty nad odczucia). Ponieważ "wyjazdy" ze Światowida będą miały taką samą przepustowość jak obecnie, to i przepustowość Światowida pozostanie taka sama, co w połączeniu z większą liczbą kierowców wywoła większe korki. Ależ oczywiście, ze mniejsza lub większa szerokość ulic, zagęszczenie pojazdów na ulicach, różne szykany typu progi zwalniające, dostępność miejsc parkingowych mają istotny wpływ na decyzję o wyborze samochodu bądź komunikacji miejskiej (napisałam to wcześniej). Tyle, że moim zdaniem chodzi tutaj o bardziej globalną sytuację obejmującą całą planowaną trasę dojazdu a nie tylko sytuację pod domem. I w tym punkcie się ewidentnie nie zgadzamy. Może dlatego, że ja w kwestii wyboru środka transportu kieruję się właśnie logiką a nie podświadomością. Zawsze rozważam obie opcje i w efekcie wcale nie zawsze stawiam na samochód. Choć przeważnie wybór pada na samochód, bo komunikacja jest jaka jest i w ostatecznym rozrachunku samochód jest po prostu szybszy a przynajmniej nie wolniejszy. Zgadzam się jednak, że z pewnością istnieje spora grupa osób, które zachowują się tak jak piszesz i kierują się przede wszystkim odczuciami, które są mocno powiązane z naszą podświadomością. Przed otwarciem Mostu Północnego też pisano, że to tylko zwiększy korki, bo więcej osób wybierze samochód. I co? Jakoś jednak korki na osiedlu są znacznie mniejsze niż przed budową mostu. Jednak nie spowodowało to masowego przerzucenia się z komunikacji miejskiej do samochodów. Wręcz przeciwnie. Jeśli wraz z budową tramwaju i drugiej jezdni przy okazji nie zostanie popsuta komunikacja, to może być podobnie. Sama sądziłam, że przesiądę się z samochodu do tramwaju. Niestety już wiem, że pewnie tak się nie stanie skoro 17 nie będzie dojeżdżać na Nowodwory. |
# NN1 01.12.2015 17:01 |
|
Przeczytałem wnioski P. Tumasza i nieco mnie zdumiała ta bezwzględność w tępieniu tzw. przedeptów. Litości - nie wszędzie musi być kostka Bauma!
Przedepty są OK. |
LINKI SPONSOROWANE