Cztery pasy Światowida za trzy lata. Poznaliśmy nowy projekt
23 listopada 2015
ZTM przedstawił nowy projekt ulicy Światowida.
Zarząd Transportu Miejskiego i pracownicy przygotowującej projekt firmy MP-Mosty spotkali się 23 listopada z mieszkańcami Tarchomina i Nowodworów, z którymi dyskutowali na temat projektu ulicy. Zainteresowanie było tradycyjnie niewielkie - na spotkanie w ratuszu przybyło zaledwie 20-30 osób.
Jezdnia: 2 x 2 = 4
Pierwotny projekt zakładał przebudowę ul. Światowida do przekroju 2x3, ale po protestach mieszkańców trafił on do kosza. Zgodnie z nową koncepcją droga będzie mieć układ 1x2 od Modlińskiej do Traktu Nadwiślańskiego, 2x2 z prawym pasem starej jezdni przeznaczonym na parkowanie do Dzierzgońskiej i klasyczne 2x2 dalej do Modlińskiej. Lewe pasy ruchu będą mieć po 3 metry szerokości, prawe - którymi będą kursować autobusy - po 3,25 metra. Co dziwne, do miejsc parkingowych wyznaczonych na łuku między Świętosławskiego a Myśliborską dojazd będzie prowadzić jedynie przez pas zieleni. Zgromadzeni w ratuszu mieszkańcy jednomyślnie apelowali o wyznaczenie jak największej zgodnej z prawem liczby lewoskrętów. W obecnym kształcie projekt zakłada m.in. likwidację lewoskrętów w Atutową i Ciołkosza oraz zakaz zawracania na niektórych skrzyżowaniach. Rondo Ligi Morskiej i Rzecznej zostanie zlikwidowane, podobnie jak pętla autobusowa Nowodwory. Zastąpi ją długa zatoka, z której autobusy będą korzystać do momentu stworzenia nowej pętli w Winnicy. Nowa jezdnia na całej długości od Traktu Nadwiślańskiego do Modlińskiej ma zostać otwarta w roku 2018. Nowa jezdnia na całej długości od Traktu Nadwiślańskiego do Modlińskiej ma zostać otwarta w roku 2018.
Zarząd dzielnicy negocjuje z inwestorem Galerii Północnej, by ten poszerzył do układu 2x2 odcinek od Traktu Nadwiślańskiego do Milenijnej. Nawet jeśli tak się stanie, na Światowida wciąż pozostanie wąskie gardło na krótkim odcinku obok ratusza.
Tramwaj: do Winnicy w 2018 roku, węzeł przesiadkowy znacznie później
Przedłużanie linii tramwajowej zostało podzielone na etapy. W przyszłym roku powstaną nowe przystanki przy Stefanika i Ordonówny. Ten ostatni przystanek będzie służyć za zawrotkę dla obsługiwanej przez tramwaje dwukierunkowe linii 2 ("siedemnastka" zostanie na Tarchominie Kościelnym). W roku 2018, równolegle z budową jezdni, torowisko zostanie dociągnięte do Winnicy, gdzie - ok. 200 metrów od Modlińskiej - powstanie pętla tramwajowo-autobusowa. Projekt nie obejmuje budowy węzła przesiadkowego z pętlami tramwajową i autobusową oraz parkingiem P+R przy Modlińskiej. Węzeł nie ma jeszcze ważnej decyzji środowiskowej i według ostrożnych szacunków powstanie on dopiero ok. 2025 roku.
Pieszo i rowerem wzdłuż... zieleni?
Najczęściej padającą na spotkaniu uwagą była prośba o zaprojektowanie większej liczby przejść dla pieszych. Sprawa jest więc wciąż otwarta. Póki co najciekawszym pomysłem są przejścia bez sygnalizacji świetlnej wyposażone w labirynty barierek, spotykane z reguły przy stacjach kolejowych.
Droga rowerowa po wschodniej stronie ulicy nabierze wreszcie ciągłości. Będzie mieć szerokość trzech metrów, a więc o połowę więcej, niż wymagane minimum. Inaczej niż w starym projekcie, rowerzyści nie będą musieli objeżdżać dookoła pętli tramwajowej Tarchomin Kościelny.
Największą zagadką projektu jest obecnie stan zieleni, o którą apelowali protestujący mieszkańcy. Na pewno nie zostanie wycięty okazały dąb, rosnący niedaleko skrzyżowania ze Stefanika. Projektanci nie są w stanie powiedzieć, gdzie będą rosły nowe drzewa i krzewy, dopóki nie jest znany ostateczny układ jezdni, dróg rowerowych i chodników.
ZTM czeka na sugestie mieszkańców (zwłaszcza propozycje miejsc, w których potrzebne są przejścia dla pieszych), które można przesyłać na adres ztm@ztm.waw.pl. Kolejne spotkanie odbędzie się prawdopodobnie w styczniu.
Dominik Gadomski