Ewakuacja co trzy dni. Będą kary za pozostawiony bagaż?
29 marca 2018
Trwają poszukiwania firm, które zbudują ostatnie odcinki metra z Bródna na Karolin. Tymczasem istniejące stacje nadal borykają się z problemem...
...którym są regularne ewakuacje. Policja za każdym razem informuje, że przyczyną był pozostawiony przypadkiem bagaż i apeluje o uwagę. Komunikaty przypominające o zabraniu swoich rzeczy są nadawane w metrze regularnie. Mimo to w ubiegłym roku jedna ze stacji była ewakuowana co 2-3 dni. A jak jest teraz?
- W 2018 roku do dziś mieliśmy łącznie 25 sytuacji wymagających zamknięcia stacji, z czego 20 było związanych z pozostawionym bagażem - mówi Maciej Czerski z Metra Warszawskiego.
Oznacza to, że liczba ewakuacji nieco spadła, bo utrudnienia mają miejsce nieco rzadziej, niż co trzy dni. Jak ustaliliśmy, najczęściej zamykanymi stacjami są Młociny, Wilanowska i Dworzec Wileński.
Dmuchać na zimne
Gdy poruszyliśmy temat w listopadzie, większość czytelników przyjęła problemy metra ze zrozumieniem. Na pasażerów zostawiających bagaż spadła jednak fala krytyki.
- Nie można mówić, że metro jest "be" dlatego, że zamykają stację. Choćby jeden udany zamach, nawet za 20 lat, byłby przecież o wiele bardziej tragiczny w skutkach, niż uciążliwość zamykania stacji. Bagaż zazwyczaj zostawiany jest nie na stacji, tylko w pociągu, dlatego najbardziej cierpią Bielany. Stwierdza się to na Młocinach, a najbliższa stacja z możliwością zawracania to Słodowiec.
- To jest odmóżdżający wpływ wszelkich smartfonów i tabletów na psychikę. Taki delikwent zapatrzony w ekran telefonu wyskakuje z pociągu w ostatniej chwili, zapominając o pozostawionym bagażu.
Będą kary?
Jak przypomina Metro Warszawskie, przepisy porządkowe obowiązujące w pociągach zobowiązują pasażera do "zapewnienia nadzoru" nad swoimi rzeczami. Złamanie tego paragrafu nie wiąże się z bezpośrednimi konsekwencjami, bo przewoźnik nie ma kompetencji co do kwalifikacji czynu. Nasi czytelnicy zwrócili uwagę, że za przypadkowe pozostawienie bagażu na lotnisku można dostać karę. To prawda, ale zarządcy portów lotniczych mają uprawnienia do nakładania grzywien za sprawą specjalnej ustawy - prawa lotniczego. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chciałoby nadać podobne możliwości zarządcom dworców i przewoźnikom kolejowym.
Zgodnie z projektem rozporządzenia mandat groziłby za samo pozostawienie bagażu bez opieki poza wyznaczonym miejscem, takim jak skrytka czy przechowalnia. To odpowiedź na rosnącą liczbę ewakuacji dworców, przynoszących straty w budżecie i odwracających uwagę służb od realnych zagrożeń. O tym, czy zaostrzone przepisy obejmą także stacje i pociągi naszego metra, zdecydowałaby Rada Warszawy.
(dg)