Echa tragedii na obwodnicy: skrzyżowanie pod lupą
25 listopada 2013
Będą zmiany na niebezpiecznym skrzyżowaniu w Jabłonnie. Miejsce, na którym dochodzi do śmiertelnych wypadków, jest właśnie pod lupą. W jaki sposób poprawić bezpieczeństwo na granicy Jabłonny i Warszawy?
- Sprawca wyszedł z aresztu po usłyszeniu zarzutów spowodowania wypadku ze skutkiem śmiertelnym (art. 177, par. 2). Mężczyzna nie przyznaje się do winy. Zastosowano wobec niego dozór policyjny - mówi Ireneusz Ważny z legionowskiej prokuratury i dodaje, że kierowcy grozi nawet osiem lat więzienia.
Po tej tragedii wszyscy zaczęli zastanawiać się, czy trzeba coś zrobić, aby poprawić bezpieczeństwo u zbiegu Jabłonny i Warszawy. Przydatna byłaby tablica LED, z przyrządem pomiaru prędkości, informująca, że pojazd jedzie zbyt szybko - mówi Tomasz Kacprzak. Znany społecznik z Legionowa, Tomasz Kacprzak, dokładnie przeanalizował feralne miejsce i napisał do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podpowiadając możliwe rozwiązania.
- Być może wystarczyłoby naniesienie na tym odcinku - przed skrzyżowaniem, na którym dochodzi do wypadków i dodatkowo przed ostrym zakrętem już na samej obwodnicy w Jabłonnie (gdzie wskazane byłoby zainstalowanie odblaskowych lub podświetlanych znaków ostrzegających o zakręcie) - poziomych znaków drogowych, które sprawiają, że kierowca będzie miał wrażenie, iż jedzie dużo szybciej niż w rzeczywistości. Przydatna byłaby też np. tablica LED, z przyrządem pomiaru prędkości, informująca, że pojazd jedzie zbyt szybko - zastanawia się Tomasz Kacprzak i dodaje, że na pewno trzeba sprawdzić sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu. - Może wystarczyłoby wydłużenie pomarańczowego światła o dwie, trzy sekundy, a byłoby dużo bezpieczniej - zastanawia się Kacprzak.
Po otrzymaniu pisma GDDKiA zdecydowała o wprowadzeniu dodatkowego oznakowania ograniczenia prędkości do 70 km/h.
- Po zakończeniu postępowania prowadzonego przez prokuraturę skrzyżowanie zostanie ponownie poddane analizie celem poprawy bezpieczeństwa - mówi Leszek Sekulski z kierownictwa GDDKiA.
Swoje pomysły ma również starostwo.
- Starosta zwróci się z wnioskiem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wykonanie audytu bezpieczeństwa dróg na terenie powiatu legionowskiego pod kątem infrastruktury drogowej i organizacji ruchu. W przypadku feralnego ronda na obwodnicy Jabłonny w grę wchodzi ewentualność zainstalowania barier energochłonnych, zastosowania ograniczeń prędkości na wybranych odcinkach oraz postawienia znaków ostrzegawczych "uwaga, wypadki" - mówi Joanna Kajdanowicz z legionowskiego starostwa.
AS