Dwupoziomowy węzeł przesiadkowy na Kole w 2018?
10 października 2014
Powraca temat budowy stacji dla SKM-ki na granicy Woli i Bemowa. PKP Polskie Linie Kolejowe planują także węzeł przesiadkowy na Kole.
Po otwarciu za cztery lata stacji metra u zbiegu Górczewskiej i Trasy Prymasa Tysiąclecia powstałby dwupoziomowy węzeł kolejowy, umożliwiający przesiadkę w czterech kierunkach.
Remont trasy miałby rozpocząć się za trzy lata. Spowodowałoby to także przyspieszenie pociągów SKM i Kolei Mazowieckich jadących do Legionowa. Po tej linii, zgodnie z zamierzeniami, mają kursować składy remontowanej linii średnicowej pomiędzy dworcami: Zachodnim i Wschodnim.
- Spodziewamy się także, że linię obwodową uda się bardziej wykorzystać w ruchu regionalnym, a także wewnątrz miasta. Dzięki przebudowie torów przy Dworcu Zachodnim być może już na stałe wjeżdżałoby tu m.in. część pociągów z linii radomskiej - to zamierzenia PKP na najbliższe lata.
Nowe stacje dla SKM i KM
Wraca także koncepcja budowy nowych stacji na granicy Woli i Bemowa, o które zabiegali przede wszystkim mieszkańcy i samorząd tej drugiej dzielnicy. Pociągi miałyby zatrzymywać się przy Forcie Wola, Wola Parku i Powązkowskiej, dzięki czemu mieszkańcy nowych osiedli na dalekiej Woli i południowym Żoliborzu oraz klienci dwóch centrów handlowych zyskaliby świetną komunikację miejską a parking P+R przy Połczyńskiej wreszcie byłby wykorzystywany w stopniu uzasadniającym jego budowę. Skąd ten nagły przypływ weny projektowej u kolejarzy? Otóż nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej będzie nastawiona na rozwój infrastruktury kolejowej a w Polsce jest ona wyjątkowo słaba. Jest na nim pół tysiąca miejsc dla samochodów, ale w dni powszechnie zazwyczaj zajętych jest tylko ok. 150 z nich.
Na stacjach będą zatrzymywać się pociągi podmiejskie z Sochaczewa, które dojeżdżałyby do Warszawy Gdańskiej. Być może nawet do Legionowa. Także tamtędy będzie można ominąć remontowaną trasę Zachodnia - Wschodnia.
Skąd ten nagły przypływ weny projektowej u kolejarzy? Otóż nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej będzie nastawiona na rozwój infrastruktury kolejowej a w Polsce jest ona wyjątkowo słaba. Zęby na fundusze unijne ostrzą sobie już m.in. Kraków, który chce mieć metro i Szczecin, przymierzający się do szybkiej kolei miejskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe chcą też stworzyć alternatywę dla coraz bardziej zapełnionej linii średnicowej.
Stacje miałyby powstać już w roku 2018, ale czy tak się stanie pokaże czas. Druga linia metra ma teoretycznie zostać uruchomiona na Woli za cztery lata. To jednak wariant bardzo optymistyczny.
mac, DG