Nie dojedziemy SKM-ką z Woli do centrum
22 kwietnia 2016
O budowie tzw. linii obwodowej, dzięki której pociągi mogłyby dojechać z Koła do ścisłego centrum miasta, mówiło się od lat. Sprawa jest już nieaktualna.
- Konieczność budowy nowego układu torowego w relacji Warszawa Zachodnia (peron 8) - Warszawa Zachodnia (układ podmiejski) byłaby bardzo dużym i kosztownym projektem inwestycyjnym, ze względu na konieczność budowy kilkusetmetrowej estakady ponad istniejącym układem torowym stacji. - informuje biuro prasowe PKP PLK. Z okolic stacji Koło będzie można dojechać do centrum metrem, z sąsiedztwa stacji Kasprzaka i planowanej Obozowa - tramwajem. - Co równie istotne, włączenie nowej linii w układ istniejących linii nr 20 [Warszawa Główna - Praga] i linii 448 [Warszawa Zachodnia - Rembertów] wymagałoby wykonania ich przebudowy na dość długich odcinkach, wyjścia poza teren kolejowy oraz kosztownych ingerencji w budynki położone pomiędzy linią średnicową a Alejami Jerozolimskimi oraz pomiędzy linią nr 20 a al. Prymasa Tysiąclecia.
Po uruchomieniu nowej linii SKM-ki mogłoby się okazać, że w wielu miejscach tory nie mają wystarczającej przepustowości i konieczne są dalsze przebudowy, na czele z niezwykle kosztownym poszerzeniem kolejowej części mostu Gdańskiego. Wszystkie te wydatki posłużyłyby poprawieniu dojazdu do centrum z zaledwie jednego osiedla - Żoliborza Artystycznego, zbudowanego obok planowanej stacji Powązkowska. Z okolic stacji Koło będzie można dojechać do centrum metrem, z sąsiedztwa stacji Kasprzaka i planowanej Obozowa - tramwajem.
- Realizacja linii okólnej wymagałaby niewspółmiernie dużego nakładu środków w stosunku do uzyskanych efektów - podsumowują kolejarze.
(dg)