Dworzec Zachodni droższy o miliard? Kosmiczna cena za remont
21 lutego 2020
Wszystko wskazuje na to, że będziemy mieć nie tylko bardziej uczęszczany, ale i najdroższy dworzec w naszej części Europy.
Choć Warszawa Zachodnia to największa pod względem liczby odprawianych pasażerów stacja w kraju, jej obecny stan to "trwała prowizorka". Jedyne większe zmiany w wyglądzie stacji zaszły w 2015 roku, gdy od strony Alej Jerozolimskich powstało nowe, ciekawe architektonicznie wejście, prowadzące do niewielkiej poczekalni z barem. Przygotowania do prawdziwej przebudowy ruszyły we wrześniu, gdy PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły poszukiwania wykonawcy.
Tanio już było
Gdy jesienią ubiegłego roku rozpisywano przetarg, kolejarze byli gotowi wydać na nowy Dworzec Zachodni 1,95 mld zł. Choć wydawało się to ogromną kwotą, żaden z potencjalnych wykonawców nawet nie zbliżył się do założonego budżetu. Spośród czterech zainteresowanych firm najtańszą ofertę złożył Torpol, proponujący przebudowę dworca za... 2,83 mld zł. Zdecydowanie najwyższą cenę zgłosił Strabag, chcący przyjąć zlecenie za 4,80 mld zł.
W kolejnym etapie cztery zainteresowane firmy będą konkurować na aukcji, więc istnieje duża szansa na obniżkę cen. Trudno sobie wyobrazić, by ktokolwiek zdołał zmieścić się w kwocie 1,95 mld zł.
Mnóstwo nowości
Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK na peronach Zachodniego mają wreszcie powstać windy, schody ruchome i zadaszenie. W planach są także: dodatkowy peron po stronie Tunelowej, kładka dla pieszych łącząca Wolę z Ochotą i całkowita przebudowa głównego przejścia podziemnego.
Na Zachodnim pojawią się też nowe tory, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem i sieć trakcyjna. Na poziomie -2 zostanie zbudowany tunel umożliwiający poprowadzenie w przyszłości linii tramwajowej z Odolan na Ochotę.
- Ogłoszenie przetargu na modernizację Warszawy Zachodniej to początek przebudowy linii średnicowej - zapowiadał w ubiegłym roku wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. - Wcześniej niezbędne było przygotowanie m.in. mostu Gdańskiego oraz linii obwodowej, z której już korzystają mieszkańcy, a także reaktywacja Warszawy Głównej.
(dg)