Nowy Dworzec Gdański z nowoczesnym centrum biznesowym i przesiadkowym
3 października 2024
Pasażerowie doczekają się nowego dworca Warszawa Gdańska, a mieszkańcy stolicy zyskają nowoczesne centrum biznesowe. PKP S.A. i firma Xcity Investment z grupy Ghelamco wznawiają przerwaną przed laty współpracę.
Podpisano właśnie aneks do umowy inwestycyjnej, który umożliwi wznowienie przygotowań do realizacji tego szeroko zakrojonego projektu. W ramach wspólnej inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec Warszawa Gdańska oraz zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych o szacowanej łącznej powierzchni około 100 tys. m2.
Powstanie drugi tunel na Dworcu Gdańskim
Drugie przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska ułatwi przesiadki między pociągami a metrem, tramwajami i autobusami. PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie ogłosiły start prac.
Powierzchnia użytkowa samego dworca wyniesie około 1900 m2.
Projekt nowego Dworca Gdańskiego w pięciu fazach
Projekt ma zostać podzielony na pięć etapów. Cztery z nich to tzw. fazy komercyjne. Oznacza to, że w ramach każdej z nich powstanie jeden budynek pełniący funkcje biznesowe. W ramach piątej fazy zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska. W ten sposób powstanie nowoczesne centrum biznesowe, doskonale połączone z koleją i metrem, oraz dworzec kolejowy na miarę XXI wieku.
Od początku swojej historii kolej silnie oddziaływała na otoczenie. Wokół niej powstawały nowe dzielnice i całe miasta, budowane były fabryki. Również dziś kolej może i powinna pełnić funkcje miastotwórcze. Zarządzane przez PKP nieruchomości mają olbrzymi potencjał. Wiele z nich - jak właśnie Warszawa Gdańska - znajduje się w świetnych lokalizacjach: centrach miast, dobrze skomunikowanych punktach. Projekty z udziałem inwestorów zewnętrznych to dobry kierunek, by we właściwy sposób uwolnić ten potencjał - mówi Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A.
Inwestycja w obrębie Warszawy Gdańskiej będzie realizowana w ramach tzw. projektu deweloperskiego.
To pomysł sprzed lat
- Bardzo się cieszymy na wznowienie współpracy z PKP, ponieważ widzimy w dworcu Warszawa Gdańska ogromny potencjał na stworzenie wartościowej przestrzeni, która połączy potrzeby mieszkańców Warszawy, biznesu i pasażerów nowoczesnej polskiej kolei - mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.
Grupa PKP powraca do realizowania projektów deweloperskich, które przed laty zostały zawieszone. Przypomnijmy. Wedle zapowiedzi jeszcze z 2014 roku Dworzec Gdański w nowej formie z przestrzenią handlową miał zacząć funkcjonować już w 2018 roku.
Kompleks miał być też węzłem przesiadkowym z istniejącą stacją metra, przystankiem ZTM, dużym parkingiem i dworcem autobusowym. Do 2024 roku miało powstać osiem biurowców, hotel i budynek mieszkalny. Dość nieoczekiwanie plany jednak runęły. Teraz, do współpracy na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego powrócono.
DB
.