Powstanie drugi tunel na Dworcu Gdańskim
24 września 2024
Drugie przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska ułatwi przesiadki między pociągami a metrem, tramwajami i autobusami. PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie ogłosiły start prac.
Wykonawca zgromadził materiały, ciężki sprzęt oraz przygotował plac budowy. PKP PLK mają już pozwolenie na budowę i mogą rozpocząć prace na stacji Warszawa Gdańska. Powstanie nowe, około 150-metrowe przejście podziemne, które usprawni ruch podróżnych na stacji oraz ułatwi przesiadki między koleją a komunikacją miejską - w tym przede wszystkim do metra.
Początek prac na Dworcu Gdańskim - jakie utrudnienia?
Roboty rozpoczną się od strony budynku dworca i w pierwszej kolejności obejmą peron nr 2, który od 24 września jest wyłączony z użytku. Wykonawca zabezpieczy sieć trakcyjną oraz zdemontuje około 50 metrów dwóch, przebiegających w tym miejscu, torów, a także fragment peronu - mniej więcej na szerokość przyszłego przejścia pod torami. Potem przystąpi do wbijania w grunt stalowych ścianek szczelnych, które zabezpieczą po bokach planowany wykop. Kolejny etap to wybudowanie specjalnych stalowych konstrukcji odciążających, na których wykonawca ułoży na nowo tory. Cała operacja potrwa około miesiąca, a dzięki zastosowanej technologii, dalsze prace będą mogły toczyć się już bez konieczności wstrzymywania ruchu pociągów.
Tunel łączący Żoliborz ze Śródmieściem
W następnych fazach takie same prace przewidziano kolejno dla pozostałych peronów i torów w kierunku ul. ks. Romana Indrzejczyka na Żoliborzu. Roboty będą wiązały się z czasowym wyłączeniem peronów dla obsługi podróżnych.
- Zmiany te będą uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów. Dodatkowo prosimy pasażerów o zwracanie uwagi na wygłaszane komunikaty i te prezentowane na wyświetlaczach - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK. Nowe przejście podziemne zapewnić ma lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej. Wejście do niego, po północnej stronie, zaplanowano od strony ul. ks. Romana Indrzejczyka, gdzie powstaną schody oraz winda. Obiekt zostanie poprowadzony pod całą stacją i po południowej stronie zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym w okolicach budynku dworca i wejścia do metra. Powstanie także wyjście z tunelu ze schodami oraz windą, które umożliwi podróżnym przedostanie się bezpośrednio w kierunku ul. Kłopot i dalej do galerii Westfield Arkadia.
Co się zmieni na stacji Warszawa Gdańska?
- Tunel będzie miał 9,5 metra szerokości a wyjścia na perony nr 2, 3 i 4 wyposażymy w schody ruchome. Dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy. Zaplanowaliśmy także nowe zadaszenia wszystkich peronów. Długie wiaty - znane m.in. z linii obwodowej - ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg. Lepszą obsługę podróżnych zapewni dodatkowe wydłużenie peronu nr 5. W efekcie obiekt będzie miał 300 metrów i umożliwi zatrzymywanie się przy nim dłuższych składów. Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie na całej stacji, lepiej poinformują podróżnych o przyjazdach i odjazdach pociągów - informuje Martyn Janduła.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na stacji Warszawa Gdańska za ok. 80 mln zł netto jest realizowana ze środków budżetu państwa. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.
MB