Drugie awizo w skrzynce, pierwszego nie było. "Nie możemy wykluczyć"
31 sierpnia 2020
- Latem listonosze nie zostawiają w skrzynkach pierwszego awizo, tylko od razu drugie. Nie chce im się roznosić? - pisze Czytelnik.
- Drugie awizo ma termin do odbioru 7 dni od daty wystawienia. Zdarza się, że listonosz wrzuca je do skrzynki 2, 3 dni po wystawieniu, czyli na odbiór jest niewiele czasu - pisze Czytelnik. - W sytuacji, kiedy w listach poleconych, dwukrotnie awizowanych, obowiązuje zasada domniemanego doręczenia - ma to ogromne znaczenie w czasie urlopu czy wyjazdu - alarmuje, prosząc o sprawdzenie, czy na Poczcie Polskiej zmieniły się zasady doręczenia pism poleconych.
Tak jest od lat
Problem nie jest wcale nowy i dotyczy placówek pocztowych w całej Warszawie. - Według systemu śledzenia paczki dziś dostałam drugie awizo. Problem w tym, że nie dostałam pierwszego, a tym bardziej drugiego. Niestety to nie pierwszy raz - skarży się na Facebooku pani Agnieszka. Internauci doradzają, że pozostaje tylko skarga na konkretną placówkę. - Poszłam, zrobiłam raban i dziwnym trafem następnego dnia miałam wszystkie awizo... Ja miałam problem z osobami, które jeżdżą autem i rozwożą paczki. Nie chce się zasuwać na czwarte piętro, więc po co zostawiać awizo - dodaje Wioletta. - Już nie tylko przesyłek, ale i awizo nie chce im się roznosić - komentuje pan Kamil.
Poczta Polska: "Nie możemy wykluczyć pojedynczych sytuacji"
- Co do zasady, służby doręczeń Poczty Polskiej mają obowiązek doręczania korespondencji zgodnie z adresem, natomiast jedynie w przypadku niezastania adresata, pozostawiane są zawiadomienia informujące o nadejściu korespondencji. Są też przesyłki, np. krajowe gabarytowe oraz usługi Prime Expres, kiedy awiza pozostawiane są bez próby doręczenia przesyłek (zgodnie z art. 37 ust.2 punkt 1b ustawy prawo pocztowe), natomiast awizo powtórne listonosz pozostawia bez próby doręczenia przesyłki - informuje nas Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej S.A.
Rzeczniczka nie odpowiada na kluczowe pytanie - dlaczego dopiero drugie awizo pojawia się w skrzynce klienta poczty? Zaznacza, że każdy przypadek jest odrębny i żeby ustalić, kto dokonał zaniedbań odnośnie doręczania korespondencji, potrzebny jest numer przesyłki. Ponadto Poczta Polska przypomina, że już od 2013 roku oferowane są dwie wersje awizo. - Obok tradycyjnego papierowego zawiadomienia, udostępnimy bezpłatne awizo elektroniczne - eINFO: awizo. Zawiadomienie w formie elektronicznej obejmuje usługi listowe rejestrowane powszechne i niepowszechne oraz paczki pocztowe, w tym z zadeklarowaną wartością, z wyłączeniem przesyłek nadawanych na zasadach specjalnych. Nie możemy wykluczyć pojedynczych sytuacji, w których z różnych powodów może dochodzić do odstępstw od zasady - zastrzega Justyna Siwek. Problem w tym, że to, co rzeczniczka Poczty Polskiej nazywa "pojedynczymi sytuacjami" jest nagminną praktyką od wielu lat.
(DB)