REKLAMA

Bemowo

interwencja »

 

Czy ekrany akustyczne przy S8 na Chrzanowie to mission impossible?

  9 czerwca 2021

alt='Czy ekrany akustyczne przy S8 na Chrzanowie to mission impossible?'
Fot. Jarosław Oborski

Mieszkańcom Chrzanowa coraz bardziej dokucza hałas dochodzący z trasy S8. Muszą jednak uzbroić się w cierpliwość, bo wysokich ekranów akustycznych jeszcze długo nie będzie.

REKLAMA

- Zwracam się do zarządu dzielnicy o podjęcie pilnych działań zmierzających do instalacji ekranów akustycznych pomiędzy osiedlami mieszkaniowymi na Chrzanowie a trasą S8. Hałas już obecnie jest bardzo dokuczliwy dla mieszkańców istniejących tam osiedli, a zjawisko to będzie się jeszcze bardziej nasilać, ponieważ kolejne bloki będą powstawały jeszcze bliżej trasy - przekonuje w interpelacji złożonej w listopadzie ubiegłego roku radny Jarosław Oborski.

Sprawa utknęła w sądach

- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może realizować dodatkowe zabezpieczenia akustyczne na podstawie decyzji organu ochrony środowiska, czyli w przypadku dróg ekspresowych na podstawie decyzji marszałka województwa. Przedmiotowa decyzja jest wydawana między innymi po wykonaniu i złożeniu do marszałka analizy porealizacyjnej lub przeglądu ekologicznego - informuje Bartłomiej Ratyński, wicedyrektor oddziału ds. inwestycji w GDDKiA.

Przegląd ekologiczny na odcinku Konotopa - Aleja Prymasa Tysiąclecia został wykonany już w 2014 roku. - Z uwagi na kwestie sporne pomiędzy GDDKiA a urzędem marszałkowskim, dotyczące przedłużonego przeglądu ekologicznego, obecnie toczą się postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. W związku z powyższym decyzja zobowiązująca GDDKiA do ograniczenia ponadnormatywnego oddziaływania hałasu nie została jeszcze przez marszałka wydana - dodaje wicedyrektor Ratyński.

Wstąp do księgarni

Winna zmieniająca się rzeczywistość Chrzanowa?

Z dalszych wyjaśnień GDDKiA wynika, że winna jest też... zmieniająca się rzeczywistość Chrzanowa, która znacząco się różni, od czasu, kiedy nie było jeszcze osiedli a budowana była trasa S8. Drogowcy argumentują, że np. w rejonie ul. Szeligowskiej podczas przeglądu ekologicznego zaproponowano budowę ekranu akustycznego o wysokości trzech metrów. - Należy zaznaczyć, że powyższy ekran nie jest przewidziany dla budynków wielorodzinnych, które powstały w późniejszym okresie - informuje Bartłomiej Ratyński i dodaje, że GDDKiA zgodnie z obowiązującymi przepisami nie miała podstaw, aby projektować dla tych terenów ekrany pod przyszłą zabudowę.

GDDKiA przypomina, że to na inwestorach budynków mieszkalnych spoczywa odpowiedzialność zabezpieczenia nowych mieszkańców przed ponadnormatywnym hałasem dobiegającym z już istniejącej drogi. - Szczególnie, że budynki powstały już po zakończeniu inwestycji przez GDDKiA i tym samym inwestor osiedla mógł pozyskać informacje, że budynki mieszkalne położone w tak bliskiej odległości od drogi S8 będą zlokalizowane w strefie szczególnego zagrożenia hałasem - wyjaśnia przedstawiciel GDDKiA.

REKLAMA

GDDKiA przeciąga sprawę montażu ekranów?

Marszałek województwa wysłał nam wyjaśnienie, z którego wynika, że w 2014 r. przegląd ekologiczny nie został wykonany prawidłowo i wymagał uzupełnienia z uwagi na to, że nie podjęto próby przeanalizowania wszystkich możliwości technicznych, technologicznych i organizacyjnych, mających na celu zapobieganie i ograniczenie oddziaływania akustycznego drogi S8 na środowisko oraz z uwagi na niewłaściwe przedstawienie granic przebiegu proponowanych w przeglądzie obszarów ograniczonego użytkowania. Wyznaczone w przeglądzie granice przebiegały po granicy działki, a nie pokrywały się z izoliniami wyznaczającymi dopuszczalne poziomy hałasu dla dnia i nocy.

Jak twierdzi rzeczniczka urzędu marszałkowskiego, GDDKiA nie była zainteresowania poprawieniem przeglądu ekologicznego, dlatego marszałek nałożył na GDDKiA grzywnę wysokości 50 tys. zł, w celu przymuszenia do wykonania obowiązku. Na powyższe postanowienia GDDKiA wniosła zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, a kiedy organ II instancji utrzymał je w mocy, drogowcy wnieśli skargę do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego. Obecnie GDDKiA złożyła skargę kasacyjną do NSA i pat w sprawie ekranów akustycznych trwa do dziś.

- Przepisy zobowiązują zarządzającego drogą do podjęcia działań w celu ograniczenia ponadnormatywnego oddziaływania ww. odcinka drogi bez względu na to, czy toczą się jakieś postępowania czy nie. Można wiec powiedzieć, że GDDKiA z premedytacją kontestuje wydane przez marszałka i organ II instancji rozstrzygnięcia. Jest to świadectwo braku woli ze strony zarządzającego drogą do podejmowania działań w sprawie możliwych do wykonania zabezpieczeń akustycznych - przekonuje rzeczniczka urzędu marszałkowskiego Marta Milewska.

(DB)

 

REKLAMA

Komentarze (16)

# MieszkaniecChrzanowa

09.06.2021 20:32

Mieszkam na Chrzanowie w linii zabudowy najbliższej S8. I hałasu z S8 praktycznie nie słychać. Ekspresówka tutaj nikomu nie przeszkadza. Co innego otaczające nas roboty budowlane czy śmieciarka budząca codziennie o 6:00.

# Gość

09.06.2021 21:41

Osoby, które słyszą nadmiernym hałas niech wykażą się jeszcze odrobiną cierpliwości. Niebawem powstaną nowe bloki, które zadziałają jak ekrany akustyczne. Mam jednak wrażenie, że artykuł jest na zlecenie dewelopera, który te bloki chce zbudować. Podnosząc publicznie ten temat chce sobie za wczasu załatwić ekrany, że inwestycja była atrakcyjniejsza.

# danielo45

09.06.2021 21:49

#MieszkaniecChrzanowa napisał(a) 09.06.2021 20:32
Mieszkam na Chrzanowie w linii zabudowy najbliższej S8. I hałasu z S8 praktycznie nie słychać. Ekspresówka tutaj nikomu nie przeszkadza. Co innego otaczające nas roboty budowlane czy śmieciarka budząca codziennie o 6:00.

Być może przyzwyczaiłeś się do tych hałasów i już nie zwracasz uwagi na szumy z ekspresówki. Społeczeństwo coraz bardziej jest głuche, najpierw telewizji słuchamy np. na 6-7 poziomie głośności a z czasem na 16-17 i uważamy, że nic się nie zmieniło;)

REKLAMA

# linuks

09.06.2021 23:30

Ja nie widzę problemu, niech deweloperzy nowych budynków przy samej trasie wyłożą pieniądze to ekrany się zbuduje. Skoro ktoś kupuje mieszkanie blisko trasy ekspresowej to ma świadomość zalet i wad tego miejsca.

# rłolnik

10.06.2021 07:28

a przecie tam traktur łoże pode kapuche....

# Janko muzyk

10.06.2021 08:48

Widziały gały co kupowały, zanim powstało osiedle trasa już istniała.

REKLAMA

# handlarz

10.06.2021 08:51

#rłolnik napisał(a) 10.06.2021 07:28
a przecie tam traktur łoże pode kapuche....
a jaka ekologiczna ta kapucha, kukurydza także :)

# Soslo

10.06.2021 09:18

#Janko muzyk napisał(a) 10.06.2021 08:48
Widziały gały co kupowały, zanim powstało osiedle trasa już istniała.

ale takie jest podejście polaczków cebulaczków - kupić tanio, a potem płakać, że nie ma tego a tamto przeszkadza i chcieć za darmo, bo mnie się należy.

# WrednyKocur

10.06.2021 10:19

"a zjawisko to będzie się jeszcze bardziej nasilać, ponieważ kolejne bloki będą powstawały jeszcze bliżej trasy". I wszystko jasne - radny Jarosław Oborski bardziej dobitnie nie mógł pokazać, że albo bierze w łapę od dewelopera, albo ma swoje własne interesy w nowych blokowiskach. To jedyny, logiczny wniosek jaki można z dużą dozą prawdopodobieństwa wyciągnąć, po tym przypływie szczerości.
Rozumiem, że z każdym kolejnym blokiem bliżej trasy, GDDKiA będzie podwyższać ekrany o kolejne metry, a w końcu w ogóle puści trasę tunelem?
Z innej beczki - projektując dla siebie budynek bliskko miejsca generującego hałas, od jego strony bym zaprojektował pozbawione okien klatki schodowe, a nie okna mieszkań. Ale to tylko taka moja logika.

REKLAMA

# cebulak

10.06.2021 10:36

#WrednyKocur napisał(a) 10.06.2021 10:19
"a zjawisko to będzie się jeszcze bardziej nasilać, ponieważ kolejne bloki będą powstawały jeszcze bliżej trasy". I wszystko jasne - radny Jarosław Oborski bardziej dobitnie nie mógł pokazać, że albo bierze w łapę od dewelopera, albo ma swoje własne interesy w nowych blokowiskach. To jedyny, logiczny wniosek jaki można z dużą dozą prawdopodobieństwa wyciągnąć, po tym przypływie szczerości.

Głupoty piszesz. Radny Oborski to jeden z najuczciwszych radnych na Bemowie. Ja rozumiem, że jak już ktoś się upomina o jak najlepsze warunki życia dla mieszkańców swojego regionu, to "z automatu" musi(!) być posądzony o prowadzenie własnych interesików. Cóż, taka mentalność typowych Polaczków. Na zasadzie: nie pomagamy a gnoimy, więc pewnie inni też tak mają... Każdy mierzy swoją miarą Panie WrednyKocur!

# Peter

10.06.2021 10:55

Pan Ratyński z GDDKiA i wszystko jasne - ten człowiek jest totalnie niekompetentny w sprawach z zakresu ochrony środowiska, co zostało mu wykazane po oddaniu do użytkowanie ul.Gierdziejewskiego. Przepisy są jasne- tereny zabudowy mieszkaniowej podlegają ochronie akustycznej i nie ma tu żadnego znaczenie kiedy zbudowano bloki. Ekrany stawia ten który hałasuje. Panie Ratyński - czy zalegalizował już pan zbiornik infiltracyjny Z3 przy ul.Mory, który został przez was zbudowany bez pozwolenia w strefie ochronnej zabytkowej alei lipowe?

# jkk

10.06.2021 11:25

W dużych miastach zaczyna brakować terenów pod zabudowę, nie tylko zresztą u nas. W Niemczech poważnie zastanawiają się nad zakazem budowy domów jednorodzinnych w dużych miastach. W Chinach widziałem wieżowce oddalone od siebie na tyle, że na sznurze pomiędzy balkonami w sąsiednich blokach suszyła się jedna para spodni - więcej się nie mieściło. Te atrakcyjne 200 ha Chrzanowa wcześniej lub później zostanie zabudowane, niestety również w pobliżu S8. Ekrany przy trasie można umieścić ale też można chronić mieszkańców okolicznych domów przed hałasem np sadząc między trasą a domami drzewa czy też stosując nowoczesne okna, oszklone balkony itp. Można też, jako formę ekranu zezwolić na budowę w najbliższej odległości od trasy obiektów typu magazyn, kościół gdzie kwestia hałasu nie jest aż tak istotna.

REKLAMA

# Waldik

10.06.2021 12:09

W pierwszej kolejności można zastosować ograniczenie prędkości mając na uwadze fakt, że od października 2021 na tym odcinku ma ruszyć odcinkowy pomiar prędkości. Hałas generują w większości motory i wieśniaki ze sportowymi tłumikami.

# trrelemorrele

13.06.2021 15:26

#Waldik napisał(a) 10.06.2021 12:09
W pierwszej kolejności można zastosować ograniczenie prędkości mając na uwadze fakt, że od października 2021 na tym odcinku ma ruszyć odcinkowy pomiar prędkości. Hałas generują w większości motory i wieśniaki ze sportowymi tłumikami.
CZŁOWIEKU CAŁY CHRZANUFFF TO STADO SŁOI....................zobacz co weekend jak pędzą tabuny śmierdzących słoi do parku górczewska na sobotni wypas do bud z sztucznymi smierdzącymi lodzikami.
Wieczorem wypasione jess i seby, adrianki itp wracają do swoich grodzonych apartamentów zostawiając OBSRANY ZDEWASTOWANY ZAŚMIECONY PARK

# jkk

13.06.2021 18:57

Trrelemorrele. Przypomnę, że jeszcze w 1975 roku teren obecnego tzw. Parku Górczewska był jeszcze jednym wielkim polem uprawnym, zaczynała się dopiero budowa Osiedla Górczewska. Na tym osiedlu zamieszkało później sporo osób będących mieszkańcami stolicy w pierwszym pokoleniu. Znam wiele osób, byłych mieszkańców tego osiedla, które po wybudowaniu osiedli na Chrzanowie wolały się do tych nowych osiedli przeprowadzić. I jeszcze jeden drobiazg, na terenie Chrzanowa zbudowano także przychodnię lekarską leczącą osoby z całego Bemowa, w tym osoby z problemami natury psychicznej.

REKLAMA

# BEMOWIANKA

22.08.2021 09:04

LEPIEJ GDZIEŚ W POLSCE NA WSI JAK JEST JEDEN DOM POSTAWIĆ EKRANY NIŻ W MIEŚCIE , GDZIE MIESZKA WIELE LUDZI . ZA PIENIĄDZE WYDANE W SĄDACH DAWNO BY TO ZROBILI
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe