REKLAMA

Białołęka

inwestycje »

 

Kolejarze planują unicestwić las. Zabiorą 200 hektarów

  25 marca 2023

alt='Kolejarze planują unicestwić las. Zabiorą 200 hektarów'
Węzeł kolejowy zabierze 200 ha lasu (korytarz 4). Autorami mapki są architekci mieszkający w Choszczówce na podstawie materiałów PKP PLK S.A.

W białołęckim ratuszu 21 marca odbyły się kolejne konsultacje związane z planami budowy czwartego toru kolejowego przez Białołękę i las na granicy Choszczówki i Jabłonny. Plany prezentowali pracownicy firmy Databout, która przygotowuje studium wykonalności dla PKP PLK S.A. i przeprowadza konsultacje, które kończą się już 4 kwietnia.

REKLAMA

W okresie pandemii konsultacje były bardzo ogólnikowe i odbywały się wyłącznie online. Tym razem firma Databout odsłoniła szczegółowe plany, które w wielu kwestiach są przerażające, zarówno w proponowanym "korytarzu 4", jak i w nieco węższym "korytarzu 6". Jedną kwestią jest wchodzenie inwestycji na prywatne działki mieszkańców, a drugą unicestwienie Lasu Jabłonowskiego, unikatowego miejsca przyrodniczego. Co kolejarze proponują dla Legionowa? Co kolejarze proponują dla Legionowa?
PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały mieszkańcom Legionowa plany rozbudowy linii kolejowej w kierunku Nasielska. Zaprezentowane szczegóły techniczne dwóch wybranych wcześniej korytarzy nie przewidują dużych wyburzeń. Dają za to możliwość nowej kładki czy nowego tunelu przez tory.

Las jest zarządzany przez Lasy Państwowe (Nadleśnictwo Jabłonna), jest ostoją dzikiej zwierzyny. To także bardzo ważne miejsce rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców północnych dzielnic Warszawy oraz gmin Jabłonna, Nieporęt i Legionowo. W alejkach Lasu Jabłonowskiego jest zawsze mnóstwo spacerowiczów i osób uprawiających sporty. Zimą jest wielu miłośników narciarstwa biegowego. Zwarty las dotlenia Warszawę, a w Choszczówce leśne powietrze kompensuje odory z pobliskiej oczyszczalni Czajka i emisje ze spalarni. Las Jabłonowski to odpowiednik Lasu Kabackiego, w którym wypoczywają mieszkańcy południowej Warszawy: Ursynowa, Wilanowa oraz gmin Wiązowna i Piaseczno.

"Demolka" dla kilku minut zysku

Planowana inwestycja kolejowa, która ma nazwę "Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia - Nasielsk" służy tak naprawdę wprowadzeniu na tę trasę pociągów z prędkością 250 km/h. Czwarty tor jest potrzebny, żeby pociągi dużych prędkości mogły jeździć dwoma środkowymi torami, odsuniętymi od peronów lokalnych stacji. Obecnie pociągi Intercity jeżdżą przez Las Jabłonowski i osiedla Białołęki z prędkością do 150 km/h. Z Legionowa do Dworca Wschodniego jest 20 km. Czy dla skrócenia podróży do Gdańska o kilka minut trzeba planować wielkie niszczenie wszystkiego na odcinku z Legionowa do Warszawy Wschodniej? Właściciele nieruchomości mają utracić część swoich działek, które będą przeznaczone pod czwarty tor. Planowane jest burzenie wiaduktów i peronów (zbudowanych całkiem niedawno za wielkie pieniądze) i budowanie ich na nowo. Planowana jest wielka degradacja Lasu Jabłonowskiego, która zniszczy jego rekreacyjną funkcję.

Planuje się m.in. zburzenie wiaduktu w Choszczówce na Jeżowskiego i zbudowanie go od nowa. Planuje się zlikwidowanie obecnego przystanku kolejowego w Choszczówce i przeniesienie go pod planowany nowy wiadukt. Przejście na perony i na drugą stronę torów miałoby się odbywać stromymi schodami i windami. Kto korzystał z przystanku Warszawa Płudy wie, jak wygląda wspinanie się po schodach z wózkiem lub walizką, bo windy w Płudach przez trzy czwarte roku nie działają. To sprawia też, że osoby niepełnosprawne często nie mogą korzystać z tego wiaduktu. Obecny przystanek Warszawa Choszczówka ma sporo miejsc parkingowych. Pod wiaduktem będzie trudno znaleźć miejsce na parkingi. Wszystkie perony kolejowe na trasie do Warszawy Wschodniej mają być zburzone i wybudowane od nowa, żeby były po zewnętrznej stronie skrajnych torów.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Wielkie niszczenie lasu

Firma Databout zaplanowała w samym sercu lasu węzeł kolejowy, który przypomina węzeł autostradowy: bezkolizyjne betonowe estakady kolejowe i liczne rozjazdy po szerokich łukach. Część pociągów ma jechać górą na wysokości koron drzew, część pod estakadami. Całość ma się rozciągać między obecnymi torami a drogą techniczną MPWiK (tzw. betonówką). Te plany to koszmar dla przyrody, dla zwierząt leśnych i dla mieszkańców. Plątanina licznych torowisk będzie barierą odcinającą mieszkańców od bardzo dużej połaci lasu, a małe fragmenty lasu między torowiskami i estakadami będą śmiertelną pułapką dla zagubionych i wystraszonych zwierząt leśnych.

Teraz zwierzęta mają do przejścia szlak kolejowy o szerokości 20 metrów, a pociągi nie jeżdżą 250 km/h. W proponowanym "korytarzu 4" mieszkańcy będą pozbawieni dostępu do 200 hektarów lasu (jedna czwarta obszaru) . "Korytarz 6" zabiera mniej lasu, bo ok. 100 hektarów, ale oba warianty to duże węzły z wysokimi estakadami, licznymi torami i rozjazdami. W "korytarzu 4" przewiduje się wycięcie pod tory i estakady 30 hektarów lasu, ale cały węzeł kolejowy z przestrzeniami między torami ma zająć 200 hektarów i będzie to obszar niedostępny dla mieszkańców.

REKLAMA

Hałas na całą okolicę

Okrojony las przestanie być miejscem spokoju i relaksu. Dotychczasowy szum przejeżdżających pociągów jest ograniczony do wąskiego szlaku kolejowego. Plany pokazują, że po zmianach hałas będzie pochodził z licznych torowisk (w lesie zaplanowano aż siedem krzyżujących się torów) i z betonowych estakad, po których pociągi będą jeździły górą. Hałas z estakad na wysokości koron drzew będzie się rozprzestrzeniał na dużą odległość, praktycznie na cały las. Dźwięki (dudnienie) z betonowych konstrukcji kolejowych są wyjątkowo głośne i uciążliwe. To unicestwi funkcję zdrowotną i rekreacyjną lasu.

Jest w tym projekcie jakieś szaleństwo. Dla przyspieszenia przejazdu pociągu między Legionowem a Warszawą Wschodnią o kilka minut planuje się zniszczenie unikatowej zielonej enklawy. Pociągiem dalekobieżnym jeździmy średnio kilka razy w roku i nie ma specjalnego znaczenia, czy pociąg pojedzie kilka minut krócej lub dłużej. Z Lasu Jabłonowskiego korzystają tłumnie mieszkańcy Warszawy i okolicznych gmin i bardzo cenią jego zdrowotne i rekreacyjne właściwości. Cały las musi pozostać nienaruszony dla przyszłych pokoleń i musi być jak najszybciej przekształcony w rezerwat, na wzór rezerwatu w Lesie Kabackim. Firmy Databout i PKP PLK S.A. potraktowały Las Jabłonowski jak ziemię niczyją i eldorado dla swoich planów. Inwestycja jest reklamowana przez PKP PLK jako przyjazna dla środowiska, bo według planistów pozwoli na lepsze wykorzystanie kolei i zmniejszenie ruchu samochodowego. Ani PKP PLK, ani firma projektowa Databout, nie zadały sobie trudu, żeby sprawdzić, jak przyjazne jest środowisko Lasu Jabłonowskiego dla mieszkańców Warszawy i okolicznych gmin.

Do 4 kwietnia 2023 r. jest czas na składanie uwag, wniosków i protestów w związku z planowaną inwestycja zwiększającą przepustowość dla pociągów dużych prędkości. Wyraźmy liczny i jednomyślny sprzeciw wobec planów unicestwienia Lasu Jabłonowskiego. Brońmy tego lasu jak własnej ziemi. Protesty trzeba składać na stronach kontaktowych firmy Databout: konsultacje.databout.pl (ankieta plus uwagi, trzeba wybrać Korytarz 4 i 6).

Krzysztof Cieślak
Stowarzyszenie Nasza Choszczówka

.
 

REKLAMA

Komentarze (33)

# Tubylec

25.03.2023 22:50

A jest jakaś alternatywa? Te kilka minut dla kulkuset osób w pociągu, kilka razy dziennie, to całkiem spory zysk. Czy lepiej aby pociągi za szybko nie jeździły, bo hałas tylko robią? Znowu kolej żelazna się nie podoba.

# Anka S.

26.03.2023 10:20

Czy dobrze zrzumiałam, że pociągi miałyby po środkowych torach jechać 250 km/h przez miasto, także tuż obok peronów, na których ludzie czekają na pociąg podmiejski?

# Redbits

26.03.2023 12:32

Oni nawet nie potrafili poprawnie zapisać nazwy Żoliborza na swojej stronie. Po kliknięciu w ankietę pojawia się menu kontekstowe z pozycją "Warszawa ŻOLIBOŻ". Rozpacz.

REKLAMA

# Marian

26.03.2023 15:43

Lewctwo ma rozdwojenie jaźni. Eliminują transport prywatny i jednocześnie są przeciwko rozwojowi kolei. To się w końcu zdecydujcie jak ludzie mają podróżować. Rowerami? Jak w Korei Kim Dzong Una?

# Redbits

26.03.2023 16:23

#Marian napisał(a) 26.03.2023 15:43
Lewctwo ma rozdwojenie jaźni. Eliminują transport prywatny i jednocześnie są przeciwko rozwojowi kolei. To się w końcu zdecydujcie jak ludzie mają podróżować. Rowerami? Jak w Korei Kim Dzong Una?

Przeskalowany koszmar po nic nie nie rozwój, to jego przeciwieństwo. A Polska wschodnia jest pustynią na kolejowej mapie i to tam powinny płynąć środki.

# Z rzumem

26.03.2023 16:55

#Anka S. napisał(a) 26.03.2023 10:20
Czy dobrze zrzumiałam, że pociągi miałyby po środkowych torach jechać 250 km/h przez miasto, także tuż obok peronów, na których ludzie czekają na pociąg podmiejski?
Są kraje, w których takie rzeczy mają miejsce i nikt z tych krajów nie zamierza emigrować do Polski, w której pociągi nadal się wloką. Warto to zrzumieć.

REKLAMA

# Asa

26.03.2023 17:15

A gdzie mają budować? Bardzo dobrze, niech Polska się rozwija.

# Kolej

27.03.2023 07:18

#Anka S. napisał(a) 26.03.2023 10:20
Czy dobrze zrzumiałam, że pociągi miałyby po środkowych torach jechać 250 km/h przez miasto, także tuż obok peronów, na których ludzie czekają na pociąg podmiejski?
Tak, w czym problem?

# KamilR

27.03.2023 07:43

Jak budują autostrady, to nikomu nie przeszkadza. Nie chodzi o kilka minut tylko o przepustowność. Kto jeździ ten wie, że pociągi czekają w Legionowie na zwolnienie szlaku.

REKLAMA

# Dariusz Nowak

27.03.2023 08:22

W całej Polsce od 1991 roku zlikwidowano prawie 4 tysiące kilometrów linii kolejowej, ponad 400 miast, w tym 6 miast powiatowych jest odcięta od kolei. Rekordzistą jest 85 tysięczne Jastrzębie Zdrój odcięte od kolei, 65 tysięcy mieszkańców Siemianowice Sląskie.
A tu proszę 200 hektarów lasu do wycięcia w Choszczówce, wycięty las na legionowskim Bukowcu, planowany tunel przez całe Legionowo 4 wiadukty i most nad Narwią
A wszystko to, wydane MILIARDY aby pociąg w stronę Gdańska pojechał 7 minut szybciej bo tak wymyśliło państwo z PiS
A pociągi w Legionowie czekają na zwolnienie szlaku ze względu na kolizyjną głowicę rozjazdową

# Dariusz Nowak

27.03.2023 09:14

I jeszcze jedno, pomijam już zdewastowaną przyrodę, wycięty las, patrząc jednak na to co zrobiliście z Puszczą Białowieską to nic mnie już nie dziwi
W Choszczówce i Płudach, Legionowie,Legionowie Przystanek, Chotomowie do wyburzenia idzie infrastruktura wiadukty i stacja którą wybudowano od nowa przy okazji kompleksowej przebudowy linii Warszawa Gdańsk
W szale niszczenia chcecie niszczyć to co wybudowano zaledwie kilka lat chociaż tyle miejscowości w Polsce od LAT nie może doczekać się remontów lub reaktywacji linii

# Mariusz T.

27.03.2023 10:07

#Dariusz Nowak napisał(a) 27.03.2023 09:14
I jeszcze jedno, pomijam już zdewastowaną przyrodę, wycięty las, patrząc jednak na to co zrobiliście z Puszczą Białowieską to nic mnie już nie dziwi
W Choszczówce i Płudach, Legionowie,Legionowie Przystanek, Chotomowie do wyburzenia idzie infrastruktura wiadukty i stacja którą wybudowano od nowa przy okazji kompleksowej przebudowy linii Warszawa Gdańsk
W szale niszczenia chcecie niszczyć to co wybudowano zaledwie kilka lat chociaż tyle miejscowości w Polsce od LAT nie może doczekać się remontów lub reaktywacji linii
W punkt. Zostawcie las w spokoju. PLK buduje po głupiemu. Ile czasu trzeba było czekać na otwarcie wiaduktów (mimo że były gotowe), bo inwestycja była całościowa, a gdzieś tam się opóźniała. Na Pludach są mega utrudnienia dla niepełnosprawnych, a ludzie samochody parkują w błocie, bo parkingu zrobić się nie da. Choszczówka - przystanek bez skomunikowania z jakimkolwiek innym środkiem zbiorkomu. Wiadukt bez schodów, z filarem w środku drogi. Ludzie, nie chcąc nadrabiać pieszo dużej odległości, przechodzą pod torami przejściem dla zwierząt, pochyleni... PKP PLK to wciąż żyjący PRL, lukratywne przetargi i kolesiostwo. Za parę lat znów będą burzyć, bo jednak coś nowego?

REKLAMA

# WrednyKot

27.03.2023 10:48

Czy ja dobrze widzę, że cały ten rozjazd i linia na Grudzie będą tuż przy schronisku dla bezdomnych zwierząt w Józefowie?? Poyebało?

 drugastrona

27.03.2023 20:01

Niezły stek manipulacji :D
"unicestwienie Lasu Jabłonowskiego, unikatowego miejsca przyrodniczego" - faktycznie, jeden z ważniejszych parków narodowych w kraju zostanie "unicestwiony" :D
"Czy dla skrócenia podróży do Gdańska o kilka minut trzeba planować wielkie niszczenie wszystkiego na odcinku z Legionowa do Warszawy Wschodniej" - nie po to będzie budowany czwarty tor i nie zniszczy wszystkiego
"Teraz zwierzęta mają do przejścia szlak kolejowy o szerokości 20 metrów, a pociągi nie jeżdżą 250 km/h" - teraz pociągi jeżdżą 150 km/h, więc jest luzik, ale jak będzie 250 km/h to tragedia; oczywiście żadne przejścia dla zwierząt wcale nie zostaną zbudowane, bo wyszliśmy z UE i żadne prawa środowiskowe Polski już nie obowiązują
"Dla przyspieszenia przejazdu pociągu między Legionowem a Warszawą Wschodnią o kilka minut planuje się zniszczenie unikatowej zielonej enklawy" - wciąż mówimy o bezcennym parku narodowym
"Pociągiem dalekobieżnym jeździmy średnio kilka razy w roku i nie ma specjalnego znaczenia, czy pociąg pojedzie kilka minut krócej lub dłużej" - nie po to jest ta inwestycja, nie chodzi o żadne kilka minut, ale o rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego dla tysięcy mieszkańców Legionowa i innych miejscowości, którzy będą mogli łatwiej dojeżdżać do pracy do Warszawy, dzięki czemu będzie mniej samochodów na Modlińskiej
"Ani PKP PLK, ani firma projektowa Databout, nie zadały sobie trudu, żeby sprawdzić, jak przyjazne jest środowisko Lasu Jabłonowskiego dla mieszkańców Warszawy i okolicznych gmin" - jakieś twarde dane dotyczące frekwencji mieszkańców Warszawy i okolicznych gmin?
"Do 4 kwietnia 2023 r. jest czas na składanie uwag, wniosków i protestów w związku z planowaną inwestycja zwiększającą przepustowość dla pociągów dużych prędkości" - z planowaną inwestycją zwiększającą przepustowość pociągów aglomeracyjnych i wojewódzkich

# Mariusz Kowalski

27.03.2023 21:25

#Dariusz Nowak napisał(a) 27.03.2023 09:14
...patrząc jednak na to co zrobiliście z Puszczą Białowieską to nic mnie już nie dziwi
A to kolejarze wycinali Puszczę Białowieską?

# nnn

27.03.2023 22:35

Puszczę Białowieską w(y)cinały korniki, ale dla potrzeb propagandy lepiej o tym zapomnieć.

# Andrzej Wic

27.03.2023 22:46

Kilka lat temu przerabialiśmy kompletną przebudowę linii kolejowej Warszwa-Gdańsk z wszystkimi atrakcjami jakie temu towarzyszą
Po zaledwie kilku latach jako mieszkańcy będziemy doswiadczać utrudnień które mieszkańćów Legionowa i okolic odetną od kolei na 10 lat lub dłużej
Już nie mogę się doczekać ponownego rozgrzebania tej trasy kolejowej i wręcz pieję z zachwytu że na w miarę normalny rozkład będę czekał tylko kolejne 10 lat
A czy ktoś odpowie za zmarnotrawienie milionów wydanych na poprzednią modernizację

# Płock

28.03.2023 17:28

Projekt linii kolejowej z Modlina do Płocka ciągnie się już od 20 lat. Tu są potrzebne tory.

# no shit

28.03.2023 18:13

To dewastacja lasu i życia ludzi, którzy mieszkają w okolicy. Nie zgadzam się!!!

# z Płud

28.03.2023 19:55

Jedyną alternatywą (może to w ogóle upadnie, bo inwestycja od początku była przedstawiana jako potrzebna dla kolei dużych prędkości 250 km/godz. dla centralnego lotniska CPK) jest przyklejenie czwartego toru do istniejących trzech, w obecnym korytarzu kolejowym przebiegającym przez Białołękę i Las Jabłonowski, bez budowania gigantycznego węzła kolejowego w środku rekreacyjnego lasu (to nie jest miejsce na węzeł z betonowymi estakadami) i bez tego szaleństwa z prędkością 250 km/godz. Taka prędkość w środku aglomeracji miejskiej jest niepotrzebna i groźna dla ludzi na lokalnych peronach (mimo planowanych czterech torów) i zwierząt leśnych (tych z Lasu Jabłonowskiego i tych z lasów miejskich Warszawy na trenie Białołęki). Autostrady też zmieniają się w w drogi ekspresowe w środku miast i trzeba jechać 90 km/godz, a nie 140 km/ godz.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

City Break
City Break

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA