REKLAMA

Bemowo

przestrzeń miejska »

 

Co zmieni metro? "Plan zagospodarowania Chrzanowa nadaje się do śmieci"

  9 stycznia 2020

alt='Co zmieni metro? "Plan zagospodarowania Chrzanowa nadaje się do śmieci"'
źródło: Wikipedia Commons / Adrian Grycuk

Planując przyszłość dzielnicy warszawscy urzędnicy zupełnie nie liczą się z właścicielami działek. Nawet wtedy, gdy w grę wchodzą oczywiste błędy.

REKLAMA

Przeglądając wykaz uwag do projektu planu zagospodarowania terenów wokół stacji metra Chrzanów nie sposób nie odnieść wrażenia, że walcząc z rzekomą "wolną amerykanką" urzędnicy stosują metody rodem z czasów głębokiego socjalizmu. Prawie wszystkie działki na Chrzanowie są w rękach prywatnych, ale warszawski ratusz masowo ignoruje uwagi i propozycje właścicieli. Choć do projektu planu złożono 354 uwagi, prawie wszystkie zostały zignorowane - także te wykazujące podstawowe błędy w planowaniu miasta. Tramwaj na... Szeligowskiej? To nie bajka Tramwaj na... Szeligowskiej? To nie bajka
Propozycja budowy w tym miejscu torowiska brzmi dziś jak wyjęta z opowiadania science-fiction. Za 10, 20 czy 50 lat sytuacja może się radykalnie zmienić.

Urząd wie lepiej

Choć budowaną obecnie linię metra wytyczono kilkanaście lat temu, obowiązujące w mieście dokumenty planistyczne nie zostały dostosowane do dziś. 7 stycznia dowiedzieliśmy się na sesji rady dzielnicy, że nowe studium uwarunkowań przestrzennych powstanie "może w roku 2022 lub 2023", ale plan zagospodarowania ma zostać przyjęty już w marcu. Co to oznacza w praktyce?

Weźmy jako przykład jedną z działek przy Szeligowskiej, w pobliżu stacji metra, na której plan zezwoli na budowę 5-piętrowego bloku. Powstaje budynek odpowiedniej wysokości. Kilka lat później urzędnicy zmieniają studium, dopuszczając w tym miejscu blok 10-piętrowy. Traci zarówno właściciel (mógłby sprzedać drożej i budować wyżej), jak i podatnicy (z ich pieniędzy opracowywano plany i wypłacano renty planistyczne, więcej pieniędzy mogłoby wpłynąć do skarbówki, metro byłoby racjonalniej wykorzystane).

Tymczasem osoby, które mogłyby zamieszkać na pięciu "brakujących" piętrach, kupiły już mieszkania z dala od metra i dojeżdżają do stacji autobusem (co zwiększa koszty samorządu) lub samochodem (co korkuje drogi i zwiększa koszty budowy parkingów). W ten sposób, w wyniku świadomej i bezmyślnej decyzji urzędników, dochodzi do "rozlewania miasta" - zjawiska, które ci sami urzędnicy potem krytykują.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Metrem na wieś

- Plan za wszelką cenę chce utrzymać charakter wiejski Chrzanowa, mimo że na Chrzanów wkrótce ma dojechać metro - powiedział na sesji rady dzielnicy jeden z mieszkańców. - Po drugiej stronie Lazurowej są bloki wysokości 15-16 kondygnacji a bliżej metra plan przewiduje 6-7 kondygnacji. Ten plan się do niczego nie nadaje.

Obecni na sesji mieszkańcy Chrzanowa zwracali uwagę na absurd, jakim jest uchwalanie planu zagospodarowania, a następnie aktualizowanie studium, z którym plan musi być zgodny. Każda zmiana dokumentów oznacza przecież wydawanie pieniędzy podatników, m.in. na wspomnianą wcześniej rentę planistyczną.

- Dzisiejsze studium nie przystaje do tego, że będziemy mieć kawał miasta zabudowany i z linią metra, zakładając jednak zabudowę w standardzie przedmiejskim, stosunkowo niską i mało intensywną - podsumował radny Łukasz Lorentowicz. - Być może nowe studium nie nadąża, a plan miejscowy może być z zasady skazany na ułomność.

(dg)

.
 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (21)

# Z Chrzanowa

09.01.2020 11:04

Przerażające, ale z wypowiedzi radnych z klubu "Wybieram Bemowo"wynika , że NIE zapoznali się dotychczas z projektem MPZP dla Chrzanowa. Nie wspomnę , że nie złożyli żadnych uwag do tego planu... Lorentowicz i Barciński-wstyd! Zadawali pytania typu, ale co jest zaprojektowane tu a tu. Śmierdzące lenie weźcie się do roboty a nie pieprzycie głupoty na sesji.

# Mieszkaniec lokals

09.01.2020 15:58

Niestety kolejny artykul wyglądający jak pisany na zamówienie deweloperów którzy kupili lub chca kupić działki na Chrzanowie i zabetonować je wzdłuż i wszerz.
Od dawna nie czytałem większego nonsensu niż poniższe zdanie:
"Tymczasem osoby, które mogłyby zamieszkać na pięciu "brakujących" piętrach, kupiły już mieszkania z dala od metra i dojeżdżają do stacji autobusem (co zwiększa koszty samorządu) lub samochodem (co korkuje drogi i zwiększa koszty budowy parkingów)."
Ciekawe jakim cudem autor odnalazł potencjalnych nabywców mieszkań których nigdy nie było. Jeszcze ciekawsze jak ustalił ich obecne adresy. To przyjmijmy ze ja byłem jedną z tych osób które marzyły o mieszkaniu na nieistniejącym 10 piętrze i w zamian kupilem mieszkanie tuż przy Metrze Słodowiec, przy pełnej infrastrukturze której na Chrzanowie nie będzie przez dekady. I dziękuję losowi, że brakło dla mnie mieszkanek na Chrzanowie.
I co, wyssana z palca narracja się sypie?
A co do zabudowy przedmiejskiej - a jaka ma być skoro Chrzanów to przedmieścia a za jego zachodnią granicą to już nie Warszawa?

# gościu

09.01.2020 16:27

Mieszkańcy Chrzanowa domagają się wyższych bloków i gęstszej zabudowy a Ci źli urzędnicy chcą ucywilizowania dzielnicy... Co za dziennikarski gniot... Tu Stolica - wstyd... Ile Wam sypnęli?

REKLAMA

# BeMózg

09.01.2020 16:45

Uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w Warszawie należy do kompetencji Rady Miasta. Ciekawe czy pani Ewa Dorota Malinowska-Grupińska (prominentna działaczka Platformy Obywatelskiej), pełniąca funkcję przewodniczącej tej Rady nieprzerwanie od 2007 roku, odczuwa choć trochę wstydu z powodu nieudolności kierowanego przez nią organu?

# jkk

09.01.2020 17:32

Czy ktokolwiek z optujących za zwiększeniem intensywności zabudowy na obszarze Chrzanowa zastanawiał się nad możliwymi konsekwencjami takiego kroku? Gdzie pomieszczą się wszystkie samochody przyszłych mieszkańców i ich gości? Już teraz w rejonie Batalionów Chłopskich czy Coopera totalnie nieudolni urzędnicy nie potrafią sobie poradzić z problemem parkowania, nie pomaga też im w tym np brak obowiązku wykupienia miejsc parkingowych przez mieszkańców przez co np w osiedlach przy Coopera jest mnóstwo niewykorzystanych od lat miejsc a samochody mieszkańców parkują na ulicy blokując ruch. Problem parkowania będzie narastał w miarę postępów w budowie kolejnych osiedli, wiąże się to nie tylko z komfortem zamieszkania ale także choćby ze zwykłym bezpieczeństwem. Jasne że deweloperów interesuje głównie zysk a ten łatwiej osiągnąć budując wyższe domy ale nie dajmy się zwariować.

# Krtek

09.01.2020 18:24

Komentarze pod artykułem są bardziej merytoryczne od samego artykułu! Przecież dzieci mieszkańców "tych brakujących pięciu pięter" potrzebują szkół, przedszkoli, przychodni. Metro nie obsługuje wszystkich potrzeb mieszkańców ;-)

REKLAMA

# mieszkaniec blokowisk

09.01.2020 18:32

A zdanie mieszkańców się już całkiem nie liczy? Tylko właściciele działek i deweloperzy powinni się wypowiadać? Dziwne dziennikarstwo. A jako mieszkanieć bloków w Chrzanowie zapytam gdzie te szerokie przejezdne ulice, gdzie parki i zieleń? Na razie infrastruktura jest na poziomie dużej wsi. Jak widać to Infrastruktura to zło bo nie można jej spienieżyć...

# iza

10.01.2020 09:54

a Warszawie bez zmian. Rządzą deweloperzy

# on_off

10.01.2020 10:08

kolejna próba presji na urzędników aby zezwolili na budowanie drapaczy chmur aby deweloperzy mogli upchnąć tu jeszcze więcej mieszkań, jeszcze więcej ludzi... a potem? nie nasz problem... niech się męczą...
fakty są takie, ze na Chrzanowie ilośc szkół = 0, przedszkola = 0, żłobki = 0, parki = 0, przychodnia = 1... tak wiec z czym do ludzi. Drogi, małe wąskie, zawalone samochodami chodniki. Mam nadzieje ze urzędnicy nie ulegną presji tym niby "mieszkańcom".

REKLAMA

# lideksynubeka

10.01.2020 14:59

No a po cholerę budować szkoły, żłobki , przedszkola, i przychodnie,skoro bez budowania tego wszystkiego można dostać 80% głosów w wyborach samorządowych??

# linuks

10.01.2020 18:12

To kolejny artykuł na TuStolica w tym temacie.
Jak bumerang powraca pytanie, dlaczego nie ma dopisku "artykuł sponsorowany".

# Krzysiek7392

10.01.2020 19:51

Dawno nie czytałem gorszego gniota na zamówienie deweloperów. Wstyd redakcjo, wstyd.

REKLAMA

# Pit ból

10.01.2020 20:36

#on_off napisał(a) 10.01.2020 10:08
kolejna próba presji na urzędników aby zezwolili na budowanie drapaczy chmur aby deweloperzy mogli upchnąć tu jeszcze więcej mieszkań, jeszcze więcej ludzi... a potem? nie nasz problem... niech się męczą...
fakty są takie, ze na Chrzanowie ilośc szkół = 0, przedszkola = 0, żłobki = 0, parki = 0, przychodnia = 1... tak wiec z czym do ludzi. Drogi, małe wąskie, zawalone samochodami chodniki. Mam nadzieje ze urzędnicy nie ulegną presji tym niby "mieszkańcom".
A czy deweloperzy zabronili miastu stołecznemu Warszawa wybudować tam szkoły, przedszkola, żłobki, parki i przychodnie?

# Panjan

10.01.2020 20:59

Dlaczego UD Bemowo i ratusz MS Warszawa nie budują szkół na Chrzanowie? Dzieci są obecnie dowożone do szkół na Jelonkach i jest to rozwiązane fatalne i dla tych dzieci i dla szkół na Jelonkach i dla dzieci z Jelonek. Już na dziś Chrzanów potrzebuje ze 2 podstawówki. Co będzie za rok czy dwa? Przecież tam co roku przybywa kilka tysięcy mieszkańców.

# qvertz

10.01.2020 21:55

Chrzanów jest wzorcowym przykładem kompletnie nieudanego osiedla, mimo że obowiązuje w tej okolicy plan miejscowy. Burdel przede wszystkim jest w siatce ulic (fizyczny brak siatki!) oraz w rozmieszczeniu budynków użyteczności publicznej (zupełny brak takowych!). Całe osiedle jest tworzone bez sensu, rosną domy bez ulic, parkingów i dojazdów. Niska i chaotyczna zabudowa zupełnie nie przypomina miasta, tylko jest projekcją indywidualnych decyzji deweloperów, którym zależało tylko na wciśnięciu w wąskie działki pudełek bloków. Metro tu nic nie zmieni. Wygląd osiedla jest kompromitacją planistów miasta, którym też chyba na niczym nie zależy. I wyszło kolejne blokowisko wśród pól. Ursynów przy Chrzanowie to nieomal Żoliborz oficerski. Schrzanili, niestety.

REKLAMA

# jkk

10.01.2020 22:48

No cóż. Nie ma sensu bronić urzędników zarówno bemowskich jak i ich stołecznych kolegów. Generalnie to partacze biorący pensje za sprawowanie swoich funkcji a nie za konkretne osiągnięcia. Przykładowo od 15 miesięcy usiłuję od nich wymusić zmianę idiotycznych pomysłów dotyczących parkowania na Batalionów Chłopskich oraz na Coopera i przypomina to rozmowę dziada z obrazem, nawet prezydent Trzaskowski nie raczył odpowiedzieć na dwa skierowane do niego pytania w tej sprawie. Ciekawe, co stanie się z parkujacymi na Batalionów Chłopskich na byłej ścieżce rowerowej pojazdami mieszkańców osiedli Budimexu i Robyga w momencie rozpoczęcia wiosną kolejnej inwestycji deweloperskiej i ogrodzeniu dzikiego parkingu na terenie byłego biura sprzedaży węgierskiego dewelopera, który "zapomniał zrobić po sobie porządek". A mieszkańcy okolicznych osiedli skarżą się, że nie mogą zakupić miejsc postojowych na terenie osiedli bo ich nie ma. Warunki zabudowy dla osiedli przewidywały w większości 1,5 miejsca postojowego na mieszkanie, nadto określoną ilość miejsc dla sklepów, lokali użytkowych itp, i to wszystko poza pasem ulicy Batalionów Chłopskich. I co z tego, skoro nawet pracownicy biura sprzedaży dewelopera parkują po przeciwnej stronie ulicy na byłej ścieżce rowerowej gdzie obowiązuje zapis planu miejscowego dla obszaru Chrzanów 2 zgodnie z którym właściciele posesji mają obowiązek zapewnienia pełnych potrzeb parkingowych na swoich działkach - o konstytucyjnej równości wobec prawa nie muszę tutaj przypominać. Nie wspomnę też o propozycji nabycia ostatniej z dostępnych działki pod budowę szkoły przy Batalionów Chłopskich, ta szansa niebawem stanie się nierealna. Urzędnicy śpią, podobnie jak i radni, których nie interesuje przyszłość dzielnicy ale tylko to jak zarobić kasę na swoje utrzymanie.

# Klemens

12.01.2020 09:33

Artykuł ewidentnie inspirowany i finansowany przez deweloperów oraz właścicieli chcących wyrwać dla siebie jak najwięcej kasy. Pan Redaktor sam chyba nie wie, że jest pożytecznym głupcem. Może gdyby zapytał mądrzejszych od siebie to artykuł miałby więcej wspólnego z rzeczywistością.

# jkk

12.01.2020 09:47

Zdjęcie dołączone do artykułu przedstawia fragment terenu objętego planem zagospodarowania Chrzanów 2 natomiast tematem artykułu jest plan miejscowy dla terenu Chrzanowa na południe od Batalionów Chłopskich. Nawiasem mówiąc teren Chrzanów 2 znajduje się w klinie napowietrzajacym dla Warszawy i dlatego tutaj nie można budować obiektów wyższych niż 3 piętrowe (z wyjątkami tuż przy Lazurowej i Górczewskiej).

REKLAMA

# m,n

16.01.2020 16:13

autor zapomial uwzglednic sytuacje jaka ma miejsce w tej chwili, tzn brak planu zagospodarowania pozwala wydawac urzedowi miasta tak zwane warunki zabudowy dzieki ktorym mozna postawic w szczerym polu wysoki blok

# robson82

19.01.2020 12:16

a moze by sie zapytali mieszkancow czy mieszkaniec chce mieszkac w 15 pietrowym wieżowcu gdzie jak przestanie dzialac winda bedzie "pol godziny" wspinal sie na swoje mieszkanie na 15 pietrze..... zabudowa 6-8 pieter jest zdecydowanie lepsza niz 15 pietrowy budynek. niech sobie stawiaja w centrum takie molochy... czlowiek ktory ma np zwyrodnienie stawow jak ja szuka mieszkania gdzie bedzie niska zabudowa i winda.....
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024