Co dalej z Traktem Lubelskim? Przebudowa nieprędko.
6 listopada 2012
Trakt Lubelski niegdyś był spokojną ulicą, z czasem jednak stał się jedną z głównych arterii Wawra. Niestety za tą nobilitacją nie nadążają nakłady inwestycyjne na poważniejszy remont, czy choćby tymczasową poprawę stanu tej drogi.
W grudniu ubiegłego roku pojawił się projekt na remont i modernizację Traktu Lubelskiego na odcinku od ul. Lucerny do Zwoleńskiej. - Istotnie, swego czasu był wykonany projekt przebudowy Traktu Lubelskiego - mówi radny Sławomir Kacprowicz. - Sprawa jednak upadła, ponieważ były kłopoty z zaprojektowaniem kanalizacji deszczowej.
Co z tym remontem?
Zarząd dzielnicy podjął już działania w sprawie budowy takiej kanalizacji - zakończone zostały prace związane z budową kolektora "W" (czyli "Wawerskiego"). Było to do niedawna najważniejsze przedsięwzięcie inwestycyjne Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Wybudowano 6-kilometrowy odcinek kolektora, w tym również w ulicy Trakt Lubelski, na odcinku od Kadetów do Zwoleńskiej. Kolektor pozwoli odprowadzić ścieki z Wawra do oczyszczalni "Czajka".
O podsumowanie zakresu prac poprosiliśmy MPWiK. - Kanały zbiorcze i przyłącza zostały wybudowane w ul. Kadetów, Zwoleńskiej i Trakt Lubelski na odcinku od ul. Bronowskiej do Zwoleńskiej - mówi rzecznik prasowy Roman Bugaj. - Na tym odcinku został przywrócony ruch samochodowy i komunikacja miejska. Zamknięty pozostaje odcinek od Kadetów do Bronowskiej. Obecnie trwają roboty związane z budową kanałów zbiorczych i przyłączy w ul. Trakt Lubelski, na odcinku od Lebiodowej do Bronowskiej.
Objazdy, objazdy, objazdy...
W związku z powyższymi pracami kierowców czeka wiele utrudnień i objazdów. - Zamknięte skrzyżowanie Trakt Lubelski/Kadetów/Lucerny można ominąć objazdem przez ulice Lucerny i Mrówczą lub Patriotów, aż do przejazdu kolejowego. Na zamkniętym dla ruchu odcinku Traktu Lubelskiego pomiędzy ul. Zwoleńską a Cylichowską możliwy jest jedynie dojazd do posesji. Proponowane objazdy prowadzą ulicami: Zwoleńska lub Borków - Juhasów i dalej Mrówcza - Lucerny, oraz: Wał Miedzeszyński - Bronowska - Trakt Lubelski - Zwoleńska - podaje Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów m.st. Warszawy.
Miejmy nadzieję, że po zakończeniu tych wszystkich zadań, kwestia remontu nawierzchni Traktu Lubelskiego stanie się sprawą otwartą, choć na ekspresowe tempo raczej nie ma co liczyć. Modernizacji możemy się chyba spodziewać nie wcześniej niż w 2014 r., gdyż póki co, we wstępnym projekcie budżetu Warszawy radni nie zarezerwowali na ten cel funduszy.
To, na co będzie można liczyć w 2013 r. na Trakcie Lubelskim, będzie efektem wykonania prac "przy okazji". I tak np. w związku z przebudową ul. Skalnicowej i rozpoczęciem robót na odcinku od ulicy Kuligowskiej w kierunku Wału Miedzeszyńskiego, nastąpi połączenie ulicy Trakt Lubelski z tym ostatnim. Podobnie rzecz się ma w związku z przedłużeniem ul. Panny Wodnej do Skalnicowej - na skrzyżowaniu z Traktem Lubelskim powstanie rondo. Rozpoczęcie prac ma nastąpić w 2013 r., a zakończenie w 2014 r.
Jest remont - jest bałagan
Na razie byłoby dobrze, gdyby po zakończonym remoncie kanalizacji wykonawca uporządkował teren. - Obecnie, choć na wielu odcinkach prace zostały zakończone, nikt nie usiłuje wyrównać dziur żwirem, który jest zmagazynowany w wielkich kopcach pośrodku Traktu. A ludzie chodzący piechotą lub jeżdżący rowerami są cali "utytłani" w rozmiękłej glinie, gdyż nie zapewniono nawet na chodnikach możliwości przejścia suchą nogą - denerwuje się radny Andrzej Krasnowolski.
sb