REKLAMA

bck hip hop 1bck hip hop 2bck hip hop 0
Bielany

drogi »

 

Bubel pieszo-rowerowy w al. Reymonta

  2 lipca 2015

alt='Bubel pieszo-rowerowy w al. Reymonta'

Osiem miesięcy po otwarciu nowego odcinka al. Reymonta nie gaśnie zainteresowanie dziwacznym projektem tzw. ciągu pieszo-rowerowego.

REKLAMA

moje bielany 003 2moje bielany 003 0
Są takie tematy, do których można wracać co kilka miesięcy, odpowiadając na te same pytania, rozwiewając te same wątpliwości i sugerując te same rozwiązania. Przykład? Chodnik po wschodniej stronie al. Reymonta.

- Mieszkańcy dzielnicy Bielany, którzy zamieszkują przy al. Reymonta skarżą się, że ścieżki rowerowe w ich okolicy stwarzają realne zagrożenie dla nich i dzieci - pisze w liście do prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz radna miasta Agnieszka Soin. - Wyjście z budynku przy al. Reymonta 34 prowadzi wprost na ścieżkę rowerową. Cykliści, którzy z niej korzystają, rozwijają na niej duże prędkości i nie zwracają uwagi na pieszych. Mieszkańcy skarżą się, że szerokie ścieżki rowerowe, które umieszczone są przy blokach, zagrażają bezpieczeństwu. Czy możliwe jest zainstalowanie słupków, które odgradzałyby chodnik od ścieżki rowerowej? Czy konieczne jest, aby ścieżki rowerowe znajdowały się po obu stronach ulicy?

Zacznijmy od końca: nie, drogi rowerowe nie muszą znajdować się po obu stronach al. Reymonta. I nie znajdują się! Szeroka asfaltowa nawierzchnia w pobliżu skrzyżowania z Fukierów, którą radna i mieszkańcy uznają za drogę rowerową, to tzw. ciąg pieszo-rowerowy. Prawo mówi, że pieszy może korzystać z całej szerokości ciągu pieszo-rowerowego, zaś rowerzysta ma obowiązek ustępować mu pierwszeństwa. Czyli chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów. Był on krytykowany przez rowerzystów już na etapie projektowania i wszyscy - najwyraźniej poza urzędnikami i projektantami - zdawali sobie sprawę, że powstaje niebezpieczne rozwiązanie. Ciągu pieszo-rowerowego nie można podzielić na osobny chodnik i drogę rowerową, bo miałyby one nieprzepisową szerokość (miejsca zabrakło, bo projektowanie ulicy zaczęto od jezdni, dla pieszych i rowerzystów zostawiając resztki terenu). Konflikty między pieszymi a rowerzystami w tym miejscu są niczym innym, jak modelowym przykładem złego planowania. Ponieważ al. Reymonta jest obecnie na gwarancji, na razie żadna przebudowa nie jest możliwa. Więc co jest najlepszym rozwiązaniem?

Na przyszłość: wytyczenie na jezdni pasa dla rowerów. Na dziś: przestrzeganie prawa. A prawo mówi, że pieszy może korzystać z całej szerokości ciągu pieszo-rowerowego, zaś rowerzysta ma obowiązek ustępować mu pierwszeństwa.

Dominik Gadomski

Dziękujemy, że czytasz nasze artykuły. Chcesz na bieżąco śledzić ważne sprawy w Twojej dzielnicy i w Warszawie?
 Zapisz się do naszego newslettera 
 Obserwuj nas na Google News 
 

REKLAMA

zoliborz andrzejki 2zoliborz andrzejki 0

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

autoreklama tustolica 1autoreklama tustolica 2autoreklama tustolica 0

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

bck joga 2bck joga 0

REKLAMA

bck królowa śniegu 2025 2bck królowa śniegu 2025 0

REKLAMA

cmp 09-2025 3cmp 09-2025 0

REKLAMA

bck balwanek 1bck balwanek 2bck balwanek 0

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

moje bielany 004 3moje bielany 004 0

REKLAMA

bck noc kultury 1bck noc kultury 2bck noc kultury 0

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

refleks chlodnictwo 2024-11-21 3refleks chlodnictwo 2024-11-21 0

REKLAMA

san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 1san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 2san giovani ogolny 2021-09-29 nowy 0

REKLAMA

smaki zycia 2024-09-03 3smaki zycia 2024-09-03 0

REKLAMA

zoliborz wysoczanska 1zoliborz wysoczanska 2zoliborz wysoczanska 0