Azbestowi nie!
11 września 2009
Azbest jako minerał odporny na ścieranie i właściwości izolacyjne był jednym z najpopularniejszych materiałów na pokrycia dachowe. Od kilkunastu lat, ze względu na jego rakotwórczość, jest wycofywany z użytku, a dachy kryte azbestowym eternitem muszą mieć wymienioną powłokę.
Okazuje się, że na Bielanach nie ma wielkiego zainteresowania wymianą az-bestu na zdrowsze dachy. W zasadzie nie ma żadnego zainteresowania, bo do miejskiego biura ochrony środowiska nie wpłynął w tym roku ani jeden wniosek o dofinansowanie takiej wymiany. A wymieniać jest co, bo według szacunków BOŚ na terenie dzielnicy są 174 budynki z azbestowymi dachami. Może ich właściciele po prostu nie wiedzą, że mogą dostać pieniądze na wymianę dachu?
Wymiana azbestowego dachu na zdrowszy to wcześniej czy później koniecz-ność. Gminy, dzielnice i miasta pomagają w pozbyciu się rakotwórczych dachówek, często też uczestniczą w kosztach wymiany pokrycia dachowego. Nie każdy wie jednak o takiej możliwości.
Dofinansowanie dotyczyć może demontażu pokrycia dachowego, jego trans-portu i utylizacji, a wnioski trzeba składać do biura ochrony środowiska m.st. War-szawy, gdzie są rozpatrywane. - Wystąpić z wnioskiem może właściciel lub współ-właściciel za zgodą współwłaścicieli - mówi Jan Korytkowski z biura ochrony środo-wiska. - Do wniosku należy dołączyć ocenę stanu posiadanego azbestu, czego naj-częściej we wnioskach brakuje, bo mieszkańcy o tym nie wiedzą, jednak pomaga-my uzupełniać brakujące załączniki, tak by wnioski były kompletne.
Informacja o konieczności wykonania oceny stanu azbestu była przekazywana mieszkańcom przez urzędy dzielnicowe od 2005 roku - z różnym skutkiem. - W 2007 do urzędów dzielnicowych trafiły broszury informacyjne, które udostępniano mieszkańcom, ale to też nie zdało egzaminu, dlatego w tym roku rozpoczęto akcję inwentaryzacji takich budynków - mówi Jan Korytkowski.
Nieco inaczej jest w Łomiankach. Pod koniec roku 2008, firma wyłoniona w przetargu dokonała inwentaryzacji azbestu na terenie całej gminy. Spisano 323 obiekty posiadające łącznie ok. 53 tys. m2 elementów azbestowych o wadze ok. 665 ton. - Niezależnie jednak od wykonanej przez gminę inwentaryzacji, właściciel, zarządca lub użytkownik miejsc, w których był lub jest wykorzystywany azbest lub wyroby go zawierające, ma obowiązek dokonania zgłoszenia wyrobów azbestowych burmistrzowi Łomianek, a w przypadku przedsiębiorców - wojewodzie - mówi rzecznik Łomianek Wojciech Asiński.
Jak w Łomiankach będzie wyglądało dofinansowanie wymiany pokryć?
- Dofinansowanie przez gminę będzie obejmowało do 100% kosztów demonta-żu wyrobów zawierających azbest, ich odbioru, wywiezienia i utylizacji. Gmina bę-dzie zlecała to zadanie firmie wyłonionej w przetargu i rozliczała się bezpośrednio z firmą - informuje rzecznik. - Koszty nowych elementów i ich montażu (wykonanie nowych pokryć dachowych, elewacyjnych itp.) ponosi właściciel.
Aby ubiegać się o dofinansowanie należy złożyć wniosek wg wzoru stanowią-cego załącznik do gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest przyjętego uchwałą rady miejskiej. Do wniosku należy dołączyć kopię zgłoszenia robót do starostwa powiatu i kopię dokumentu potwierdzającego własność obiektu. Wnioski można już składać - należy się jednak liczyć, że ich rozpatrzenie nastąpi po wyborze w przetargu wykonawcy.
Obecnie przygotowywana jest dokumentacja przetargowa na demontaż, odbiór i utylizację wyrobów zawierających azbest.
- Niezależnie od programu utylizacji azbestu, w przypadku znalezienia porzuco-nych elementów azbestowych w lasach, na łąkach i w innych miejscach należy to zgłaszać do straży miejskiej - dodaje rzecznik.
(wt), bk