REKLAMA

Wawer

Rewolucja komunikacyjna w Wawrze

 

Autobusowe roszady

  10 maja 2011

alt='Autobusowe roszady'
Linia zapewni połączenie Starej Miłosny z Międzylesiem i dalej z Gocławiem i Dworcem Wschodnim, przez nową ulicę Nowoborkowską

Zarząd Transportu Miejskiego szykuje zmiany w wawerskiej komunikacji. Istniejący od lat w niezmienionym kształcie układ komunikacyjny nie przewidywał rozwoju, jaki dokonał się na terenie dzielnicy. Teraz ma się to zmienić.

REKLAMA

Nowy projekt, jaki w połowie kwietnia pokazał się na stronach internetowych ZTM, zakłada zastępowanie długich linii jeżdżących rzadziej - krótszymi, na których autobusy będą kursować częściej. Długie, nieefektywne połączenia do centrum miasta zostaną zastąpione częstymi liniami dowozowymi do kolei i/lub tramwajów w ciągu ulicy Grochowskiej. Pasażerowie będą krócej czekać na przystankach, a autobusy mają jeździć bardziej regularnie i punktualnie. W efekcie zmiany mają być korzystne dla mieszkańców tych rejonów, których będzie dotyczyć likwidacja niektórych połączeń bezpośrednich. Chociaż trzeba będzie się przesiadać, to do celu - według zamierzeń ZTM - pasażerowie mają dotrzeć szybciej. Co więcej, zmiany mają mieć wymiar podobny jak na Bielanach, gdzie większość komunikacji zbiorowej podporządkowana jest metru - w przypadku Wawra projekt zakłada lepszy dojazd do linii kolejowej oraz do wspominanych wcześniej tramwajów.

Poniżej propozycje zmian

Linie 113 i 521: przekształcenie linii 521 w linię 113 kursującą na trasie Falenica - Bysławska - Patriotów - Widoczna - Płowiecka - Grochowska - Wiatraczna.

Linia 113 będzie kursowała w godzinach szczytu co 10 minut, a poza szczytem i w dni świąteczne co 15 minut. Połączy Wawer (ciąg ul. Patriotów) z Grochowem i komunikacją tramwajową na Pradze Południe (podstawowym środkiem transportu z rejonu ul. Patriotów do Śródmieścia pozostanie kolej).

Linie 115 i 215 zostaną połączone w jedną linię 215, która zapewni nowe bezpośrednie połączenie pomiędzy Rembertowem i Wawrem na trasie Mokry Ług - al. Sztandarów - al. gen. Chruściela - Marsa - Ilskiego - al. Komandosów - Grzybowa - Szosowa - Wspólna - Korkowa - Kościuszkowców - Pożaryskiego - Kajki - Żegańska - Patriotów (jezdnia wschodnia) - Izbicka - Zagórzańska - Złotej Jesieni - Podkowy - Aleksandrów.

Planowana w projekcie częstotliwość to 20 minut w szczycie, 30 minut poza szczytem i w dni świąteczne. Na odcinku pomiędzy Marysinem i Radością zastąpi linię 115, a w ciągu ulic: Izbicka-Zagórzańska - linię 213. Linia 115 pomiędzy Marysinem i pętlą Wiatraczna zostanie zastąpiona przez kursującą częściej linię 137.

Linia 142 będzie kursować co 15 minut i zapewni podstawową komunikację dla osiedli powstających wzdłuż ul. Przewodowej.

Linia 119 pojedzie na skorygowanej trasie Rakowiecka Sanktuarium - Rakowiecka (powrót: Rakowiecka - al. Niepodległości - Batorego - Boboli) - Puławska - Dolna - Chełmska - Bobrowiecka - Beethovena - Trasa Siekierkowska - Wał Miedzeszyński - Bronowska - Trakt Lubelski - Zwoleńska - Żegańska - al. Dzieci Polskich - Międzylesie.

Autobusy będą kursować ze zwiększoną częstotliwością - co 15 minut w dni powszednie i co 20 minut w święta (obecnie co 20 minut w godzinach szczytu, co 30 minut poza szczytem i w dni świąteczne). Linia zapewni połączenie Wawra z Mokotowem (przez most Siekierkowski) i dojazd do linii metra na stacji Pole Mokotowskie. Dzięki wycofaniu ze ścisłego Śródmieścia autobusy będą kursować bardziej regularnie i punktualnie.

Linie 173 i 315 zostaną połączone w jedną linię 137, kursującą na trasie Dw. Wschodni (Lubelska) - Bliska - Żupnicza - Chodakowska - Mińska - Podskarbińska (powrót: Stanisławowska) - Dwernickiego - Wiatraczna - Grochowska - Marsa - Okularowa - Stepowa - Korkowa - Wspólna - Narutowicza - 1 Praskiego Pułku - al. Armii Krajowej - Wola Grzybowska.

W wybranych kursach zastąpi linię 173, obsługując połączenie ze Starą Miłosną przez Sulejówek, na trasie: Moraczewskiego - Piłsudskiego - al. Jana Pawła II - Stara Miłosna. Zastąpienie dwóch linii o niskich częstotliwościach jedną kursującą częściej poprawi połączenie centrum Wesołej i Marysina z Grochowem - z komunikacją tramwajową i kolejową z Dworca Wschodniego. Na przystanku Okularowa pasażerowie będą mieli zapewnioną jednoperonową przesiadkę do linii 520 kursującej z dużą częstotliwością przez buspas na Trasie Łazienkowskiej.

Linia 142 zapewni podstawową komunikację dla nowych osiedli mieszkaniowych powstających wzdłuż ul. Przewodowej - połączenie w kierunku Grochowa, dojazd od linii tramwajowej na Gocławku i rondzie Wiatraczna. Jej trasa zostanie skorygowana: Wiatraczna - Grochowska - Płowiecka - Trakt Lubelski - Wał Miedzeszyński - Przewodowa - Patriotów (jezdnia zachodnia) - Bysławska - Falenica.

Wzrośnie częstotliwość kursów. Obecnie autobusy przez cały tydzień jeżdżą co 30 minut. Po zmianach będzie to co 15 minut przez cały dzień w dni powszednie i co 20 minut w święto. Na odcinku trasy do Aleksandrowa linia zostanie zastąpiona przez linię 213, kursującą częściej.

Linia 146 będzie kursować częściej - co 15 minut w dni powszednie i co 20 minut w święto (obecnie co 20 minut w godzinach szczytu oraz co 30 minut poza szczytem i w dni świąteczne). Większa częstotliwość przyczyni się do poprawy obsługi komunikacyjnej osiedli wzdłuż Wału Miedzeszyńskiego.

Linia 147 pojedzie na wydłużonej trasie Dw. Wschodni (Kijowska) - ... - al. Dzieci Polskich - Nowoborkowska - Macierówka.

Częstotliwość kursów wzrośnie do 15 minut przez cały dzień w dni powszednie i 20 minut w święta (obecnie - co 20 minut w szczycie oraz co 30 minut poza godzinami szczytu i w dni świąteczne). Większa częstotliwość poprawi komunikację dla znacznej części Wawra. Linia zapewni połączenie Starej Miłosny z Międzylesiem i dalej z Gocławiem i Dworcem Wschodnim, przez nową ulicę Nowoborkowską. Z powodu wykorzystania przez inne linie miejsc postojowych na pętli Stara Miłosna trasa autobusów 147 będzie kończyć się przy skrzyżowaniu ulic Jana Pawła II, Nowoborkowskiej i Torfowej.

Linia 161 zostanie skierowana na skorygowaną trasę Zbójna Góra - Podmokła - Cygańska - Izbicka - Panny Wodnej - Zasadowa - Przewodowa - Patriotów - Bysławska (powrót: Bysławska - Poezji - Olecka - Michalinki - Patriotów) - Wał Miedzeszyński - Błotna.

Częstotliwość kursowania - co 30 minut przez cały tydzień - nie zmieni się. Linia 161 zastąpi linię 213 na odcinku trasy do Błot.

Linie 183 i 216 zostaną połączone w jedną linię 183, która będzie kursować na trasie Wiatraczna - Grochowska - Płowiecka - Marsa - Ilskiego - al. Komandosów - Grzybowa - Szosowa - Wspólna - Brata Alberta - Zielona.

Autobusy pojadą co 10 minut w godzinach szczytu oraz co kwadrans poza szczytem i w święto. Jedna linia o dużej częstotliwości poprawi połączenie Zielonej i Nowego Rembertowa. Na przystanku Okularowa pasażerowie będą mogli przesiąść się do linii 520 kursującej Trasą Łazienkowską.

Linia 213 pojedzie na skorygowanej trasie Gocław - Umińskiego - Fieldorfa - Wał Miedzeszyński - Kadetów - Lucerny - Mrówcza - Panny Wodnej - Patriotów (jezdnia wschodnia) - Walcownicza - Bystrzycka - Ochocza - Narcyzowa - Techniczna - Złotej Jesieni - Podkowy - Aleksandrów.

ZTM czeka na opinie i komenta-
rze dotyczące projektowanych zmian.

Częstotliwość kursów wzrośnie do 12 minut w szczycie oraz 15 minut poza szczytem i w święto (obecnie 20 minut - szczyt, 30 minut - poza szczytem i w dni świąteczne). Linia poprawi komunikację w Wawrze i zapewni podstawową obsługę Aleksandrowa (połączenie ze stacją kolejową w Falenicy). W ciągu ulic: Izbicka - Zagórzańska linię 213 zastąpi linia 215, a na odcinku trasy do Błot - linia 161.

Linia 305 będzie miała zmienioną trasę: Strusia - ... - Trakt Lubelski - Zwoleńska - Żegańska - al. Dzieci Polskich - Międzylesie.

Autobusy będą kursować tylko w dni powszednie - przez cały dzień co godzinę. Zostanie utrzymany bezpośredni dojazd do przychodni przy ul. Strusia i szpitali w Międzylesiu z północnej części Wawra.

Linia 342 będzie nową linią, kursująca w dni powszednie co 30 minut na trasie PKP Wawer - Widoczna - Lucerny - Trakt Lubelski - Przewodowa - Zasadowa - Panny Wodnej - PKP Radość.

Zapewni dojazd do kolei z osiedli zlokalizowanych wzdłuż ulic: Lucerny, Trakt Lubelski, Przewodowej, Zasadowej, Panny Wodnej. Jej rozkład będzie zsynchronizowany z pociągami linii S1 Szybkiej Kolei Miejskiej.

Linia 411 we wszystkich kursach zostanie skierowana na trasę Metro Politechnika - ... - Gocław, będzie kursować w godzinach szczytu - co 10 minut. W Starej Miłośnie zostanie zastąpiona przez kursującą częściej linię 502, a na trasie Stara Miłosna - Gocław przez linię 147 na wydłużonej trasie.

Linia 502: Częstotliwość kursowania tej linii zostanie zwiększona do 10-12 minut w godzinach szczytu, 15 minut poza szczytem i 20 minut w święto (obecnie autobusy jeżdżą przez cały tydzień co 30 minut). Linia poprawi komunikację w Starej Miłośnie przez zastąpienie kursujących z niską częstotliwością linii 502 i 411.

Linia 514 zostanie zastąpiona przez linie 137, 183 i 520 kursujące z dużą częstotliwością. Połączenie z Grochowem i komunikacją tramwajową umożliwiającą dojazd do Śródmieścia i innych dzielnic zapewnią: 137 (z Woli Grzybowskiej i centrum Wesołej) oraz 183 (z Zielonej i Nowego Rembertowa). Podstawowym środkiem transportu z Woli Grzybowskiej, centrum Wesołej i Nowego Rembertowa do Śródmieścia będzie kolej. Linia 514 na odcinku trasy przez ul. Ostrobramską i Trasę Łazienkowską zostanie podstawowo zastąpiona przez linię 520, kursującą z dużą częstotliwością. Pasażerowie będą mogli przesiąść się do niej z linii 137 i 183 na przystanku Okularowa.

Linie 515 i 415 będą przekształcone w linię 143, kursującą co 10 minut w szczycie oraz co kwadrans poza szczytem i w święta. Jej trasa to Rembertów - Kolonia - Czerwonych Beretów - Frontowa - Republikańska - al. gen. Chruściela - Strażacka - Żołnierska - Marsa - Grochowska - rondo Wiatraczna - Trasa Łazienkowska - GUS.

Znacznie większa częstotliwość w porównaniu z linią 515, kursującą przez cały tydzień co 30 minut, zapewni sprawniejsze połączenie Rembertowa z Grochowem, z komunikacją tramwajową oraz z linią metra (podstawowym środkiem transportu pomiędzy Rembertowem i Śródmieściem pozostanie kolej).

Wstąp do księgarni

Inne zmiany:

Zmiany na Trasie Łazienkowskiej:

Linia 502 - zwiększenie częstotliwości z 30 do 10 minut.

Linie 415 i 515 - zastąpiono jedną linią 143, kursującą w godzinach szczytu co 10 minut (linie 415 i 515 obecnie jeżdżą co 30 minut, a więc średnio - co 15 minut).

Do 19 maja ZTM czeka na opinie i komentarze dotyczące projektowanych zmian. Można je zgłaszać telefonicznie: 22 19484, pocztą elektroniczną: konsultacje@ztm.waw.pl bądź też przez komentarze na portalu Facebook: www.facebook.com/ztm.warszawa. Jak zapewnia zarząd, wszystkie opinie i postulaty zostaną przeanalizowane. Pasażerowie muszą jednak pamiętać, że do ZTM napływają rozbieżne wnioski, a często liczba głosów za i przeciw jest wyrównana. W efekcie żadne rozwiązanie nie zadowoli wszystkich zainteresowanych. ZTM szuka takich zmian, które przyniosą korzyści zdecydowanej większości, uwzględniając w miarę możliwości racje mniejszości. Musi brać przy tym pod uwagę dodatkowe czynniki, takie jak dostępność i optymalne wykorzystanie taboru czy stan infrastruktury.

Na opinie czytelników czekamy także i my: echo@gazetaecho.pl. Wszystkie przekażemy Zarządowi Transportu Miejskiego.

(wt)

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy