105 częściej, ale tylko do metra. E-5 do kosza
3 października 2016
Lepsza krótsza, punktualna i często kursująca linia, czy bezpośredni dojazd? Wraca dyskusja o 105.
- ZTM chce puścić więcej autobusów na najbardziej obleganym odcinku trasy, kosztem bezpośredniego połączenia ze Śródmieściem i Powiślem - dowiedzieliśmy się nieoficjalnie.
Długa "żałoba" po 506. Dlaczego?
Na każdych konsultacjach społecznych z Zarządem Transportu Miejskiego na Bemowie słychać ten sam postulat: "Przywróćcie 506!". Dlaczego "żałoba" po tej linii trwa tak długo?
- Można zwiększyć częstotliwość kursów dzięki skróceniu trasy i likwidacji E-5, które na bardzo długim odcinku nie ma przystanków i jest nieproporcjonalnie drogie w utrzymaniu.
Po rozpoczęciu prac nad wolskim metrem i odcinkowych zamknięciach Górczewskiej główny objazd tej ważnej ulicy ma prowadzić przez Powstańców Śląskich i Połczyńską. Ponieważ ani Obozowa, ani ciąg Strąkowej i Jana Olbrachta nie ma odpowiedniej przepustowości, część autobusów pojedzie do Śródmieścia nowym buspasem, wytyczonym właśnie na Połczyńskiej. Od sześciu lat na objazdach
105 działa jako linia łącząca rejon Lazurowej ze ścisłym centrum Warszawy od końca lat 50. Trasa zmieniała się od tego czasu wielokrotnie, ale zawsze wiodła z zachodniego skraju Jelonek i kończyła się w pobliżu Dworca Centralnego. W 2009 roku ZTM skierował 105 na trasę uznawaną przez wielu mieszkańców za najlepszą: ze Starego Bemowa ulicami Kaliskiego, Lazurową, Szeligowską Połczyńską, Wolską, Kasprzaka, Prostą, Świętokrzyską, Plater, Al. Jerozolimskimi i Bracką na pl. Trzech Krzyży.
Rok później 105 zostało skierowane na objazd z powodu budowy w Śródmieściu metra, ale największa zmiana przyszła w czerwcu 2011 roku. Po całkowitym zamknięciu Prostej i Świętokrzyskiej popularna "stopiątka" została wycofana z północnego odcinka Lazurowej, przestała obsługiwać przystanki "Dw. Centralny" i "Centrum" i dotarła na Powiśle. Po otwarciu metra 105 nie wróciło na Świętokrzyską, choć podziemna kolej łączy Mirów z Pragą, zaś autobus - Jelonki ze Śródmieściem i Powiślem. ZTM proponował także skrócenie linii do ronda Daszyńskiego, jednak w konsultacjach społecznych mieszkańcy ostro przeciwko temu zaprotestowali.
Dokładny termin rozpoczęcia prac nad budową metra nie jest jeszcze znany. Umowa jest już podpisana, więc wykonawca wejdzie na plac budowy w najbliższych tygodniach.
(dg)
.