Węzeł Chomiczówka? SISKOM: trzeba było czytać umowy
3 kwietnia 2013
Budowa węzła trasy wylotowej na Gdańsk oraz przedłużenia trasy mostu Północnego ma ruszyć w przyszłym roku i kosztować aż 3 mld zł. Wciąż jednak nie wiadomo, czy się nie opóźni i gdzie ostatecznie węzeł powstanie. SISKOM proponuje ulokowanie go na Chomiczówce. - To najbardziej logiczne. Takie rozwiązanie odciąży drogi na Bielanach - dowodzi szef organizacji zajmującej się m.in. planowaniem budowy dróg Jan Jakiel.
- Proponowana przez nas lokalizacja uwzględniająca poprowadzenie trasy przez ul. Czcionki i Wóycickiego oraz Brukową w Łomiankach skieruje ruch ponadlokalny na drogi szybkiego ruchu. Trasę S7 z przedłużeniem mostu Północnego można byłoby powiązać tunelem. Dzięki takiemu rozwiązaniu na drogach Bielan i Łomianek pozostałby tylko ruch lokalny. Skrzyżowanie tras na węźle Chomiczówka, na zachód od zbiegu Wólczyńskiej i Arkuszowej, pozwoliłby zmniejszyć ruch na Wólczyńskiej, Broniewskiego, Reymonta i Conrada. Bloki budowane w dawnych czasach były stawiane z zastrzeżeniem, że znajdują się w pobliżu rezerwy przeznaczonej na trasę szybkiego ruchu.
- Dotychczas planowana lokalizacja powodowałaby, że kierowcy próbowaliby skracać sobie przejazd od strony mostu. Na przykład przez Conrada w kierunku Powstańców Śląskich. Patrząc na plany widać to gołym okiem - argumentuje prezes SISKOM-u.
- O wydanie ponownej decyzji środowiskowej wystąpimy w ostatnim kwartale tego roku. Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska przedstawimy kilka wariantów poprowadzenia trasy. W tej chwili nie można jeszcze powiedzieć, ile tych wariantów będzie i co konkretnie będą zawierać. Nasz projektant weźmie pod uwagę wszystkie aspekty ekonomiczne, środowiskowe czy też techniczne. Wybrany zostanie wariant najmniej ingerujący w środowisko zielone czy też wyburzenia. Poprzednia decyzja środowiskowa została uchylona ze względu na protesty różnych stowarzyszeń. Chodziło głównie o negatywny wpływ inwestycji na Puszczę Kampinoską, czy też naruszenie przepisów prawa materialnego, niewystarczające uzasadnienie, dlaczego trasa miałaby przebiegać w konkretnym miejscu - tłumaczy rzeczniczka GDDKiA Małgorzata Tarnowska.
Zdaniem SISKOM-u w gronie proponowanych wariantów koniecznie powinien zostać wzięty pod uwagę węzeł Chomiczówka. Może to być istotne także w kontekście planowanej na terenie Bielan budowy galerii handlowej, do której dojazd przy obecnej topografii tamtejszych dróg najprawdopodobniej zostanie zakorkowany.
- Wiemy jednak, że z Chomiczówką jest problem ze względu na protesty mieszkańców. Bloki budowane w dawnych czasach były stawiane z zastrzeżeniem, że znajdują się w pobliżu rezerwy przeznaczonej na trasę szybkiego ruchu. U nas jest jednak taki problem, że ludzie nie czytają umów i jak przychodzi co do czego, to bywają zaskoczeni. Zobaczymy, jak sprawa się rozwinie. My proponujemy najlepsze rozwiązanie - uważa prezes Jakiel.
mac