Zwykły szybki tramwaj
25 kwietnia 2008
Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na zaprojektowanie linii tramwajowej od mostu Północnego wzdłuż ul. Światowida do pętli w Winnicy.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że Białołęka dusi się komunikacyjnie, a budo-wa mostu i linii tramwajowej jest spóźniona o kilka lat. Tym bardziej dziwi całko-wity brak koordynacji działań różnych urzędów miejskich. Projekt mostu Północ-nego jest już gotowy. Zarząd Dróg Miejskich zapewnia, że budowa ruszy późną je-sienią. Wraz z mostem powstanie linia tramwajowa. Inwestorem pozostałej części trasy jest Zarząd Transportu Miejskiego, który ogłosił właśnie przetarg na projekt i dał na jego dostarczenie czas do końca 2009 roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem - na wiosnę 2010 ruszy budowa linii.
Wtedy most będzie na półmetku. Nawet specjaliści nie wierzą, że uruchomienie tramwaju do Winnicy uda się zgrać z otwarciem przeprawy, mimo że inwestycja została przez miasto wpisana na listę priorytetów związanych z Euro 2012.
Rozczarowaniem jest także to, że tramwaj miał być szybki, a będzie zwykły. Jeszcze kilka miesięcy temu burmistrz dzielnicy w rozmowie z dziennikarzem "Echa" był przekonany, że ZTM planuje linię szybką, bezkolizyjną. - O ile wiem będzie to rodzaj naziemnego metra - mówił Jacek Kaznowski.
Nic z tego. - Tory nie będą biegły ani nad, ani pod, tylko wzdłuż jezdni - infor-muje rzecznik ZTM Igor Krajnow. - Wprowadzimy jednak rozwiązania mające przyspieszyć i uprzywilejować tramwaje. Po pierwsze odległości między przystan-kami będą wynosiły ponad 600 metrów. To bardzo dużo, jak na sieć tramwajową. Z reguły odległości między przystankami wynoszą ok. 300-400 m. Po drugie będą kursowały bardzo często - 50 składów na godzinę. Po trzecie wreszcie tramwaje będą stawały na światłach, ale zostaną uprzywilejowane, tzn. motorniczy będzie miał możliwość włączania pilotem "zielonego" dla tramwaju. Dzięki temu czas oczekiwania na przejazd ulegnie znacznemu skróceniu. W związku z powyższym jak najbardziej można powiedzieć, że będzie to szybki tramwaj - uważa Igor Kraj-now.
Mimo tego, że plany były inne, każde nowe rozwiązanie komunikacyjne popra-wi warunki naszych dojazdów do pracy i z powrotem, a Zarząd Transportu Miejs-kiego, aby znów nie spóźnić się o wiele lat, powinien już dziś projektować przedłu-żenie linii tramwajowej z mostu Północnego na zieloną Białołękę wzdłuż planowanej trasy. Skoro, zgodnie z koncepcją dyrektora ZTM Leszka Ruty, transport w War-szawie ma być oparty na połączeniach szynowych, to szyny muszą dojeżdżać do peryferyjnych sypialni.
Podobnie jak przystanki w Al. Jerozolimskich, postoje wzdłuż trasy na Tarcho-minie będą wyposażone w dynamiczny system informacji. Elektroniczne tablice będą pokazywały np. za ile minut przyjedzie na przystanek kolejny tramwaj. Będą oczywiście wydawać także komunikaty głosowe dla osób niedowidzących.
Bartek Wołek